خبرگزاری کار ایران

بهشتی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

دولت محافظه‌کار ورشو به کاخ سفید نزدیک است/ تلاش ترامپ برای اختلاف‌افکنی میان اروپایی‌ها نسبت به ایران و برجام

asdasd
کد خبر : ۷۱۷۰۷۸

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: ترامپ می‌خواهد با اختلاف‌افکنی میان کشورهای اروپایی مانع حمایت کامل و اجماع ۱۰۰ درصدی اتحادیه اروپا نسبت به ایران و برجام شود.

حسن بهشتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به برگزاری نشست ضد ایرانی لهستان گفت: نشست لهستان در حالی از سوی ایالات متحده به بهانه حل و فصل بحران‌های خاورمیانه برگزار می‌شود که باعث و بانی بسیاری از بحران‌های خاورمیانه امریکا یا متحدان منطقه‌ای امریکا هستند.

سیاست آمریکا ایجاد ثبات در خاورمیانه نیست

وی با بیان اینکه کشوری مدعی حل و فصل بحرا‌ن‌های خاورمیانه است که خود عامل اصلی بحران‌‌های خاورمیانه است، اظهار داشت: آمریکایی‌ها از جنایت‌های روزانه اسرائیل و اشغالگری آنها حمایت می‌کنند به گونه‌ای که این حمایت‌ها موجب شکل‌‌گیری و تداوم قدیمی‌ترین بحران جهانی شده است. دولت ترامپ در حالی از ایجاد صلح در خاورمیانه صحبت می‌کند که براساس قطعنامه شورای امنیت، قسمت شرقی قدس متعلق به فلسطین است اما دولت او پایتخت رژیم صهیونیستی را قدس اعلام کرده و سفارت امریکا را از تل‌آویو به قدس اشغالی انتقال داده است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: امریکا با انتقال تسلیحات مرگبار پیشرفته و اختصاص هنگفت بودجه و کمک به اسرائیل، خود عامل ناامنی در خاورمیانه است پس سیاست آمریکا ایجاد ثبات در خاورمیانه نیست.

آمریکا باید در سیاست‌های حمایتی خود از اسرائیل و عربستان تجدیدنظر کند

بهشتی‌پور با بیان اینکه با وجود حمایت ایالات متحده از عربستان و سکوت در مقابل جنایت آنها در یمن چگونه می‌توان پذیرفت که امریکا به دنبال ثبات در خاورمیانه است؟ تصریح کرد: واشنگتن اگر به دنبال ثبات و ایجاد صلح در منطقه غرب آسیا است، باید در سیاست‌های حمایتی خود از رژیم اشغالگر قدس و عربستان تجدیدنظرهای جدی کند.

وی با اشاره به قراردادهای تسلیحاتی امریکا با کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس خاطرنشان کرد: آمریکا طی دو، سه سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار تسلیحات آخرین سیستم و به‌روز را به کشورهای عربی به بهانه مقابله با ایران فروخته است که این مساله موجب افزایش درگیری‌ها، رقابت‌های تسلیحاتی و برهم زدن تعادل در منطقه شده است. پس باید در کنفرانس لهستان باید این سوال مطرح شود که آیا ایالات متحده حاضر به تجدیدنظر در سیاست‌های خود در خاورمیانه هست؟

لهستانی‌ها فکر می‌کنند آمریکا می‌تواند منافع آنها را بهتر از دیگران تامین کند

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی اجلاس لهستان را نشستی را با دستور ایران‌ستیزی و تلاش برای مهار ایران به بهانه‌های واهی دانست و ابراز داشت:‌ اگر وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود که اجلاس لهستان نشستی درباره صلح خاورمیانه است، کمتر قابل پذیرش بود ولی مشاهده می‌کنیم، پمپئو در سفری که به کشورهای عربی خاورمیانه داشت، صراحتا این اجلاس را نشستی برای ایجاد اجماع علیه ایران با هدف مهار تهران معرفی می‌کند.

بهشتی‌پور درباره انتخاب لهستان به عنوان میزبان این اجلاس ضد ایرانی بیان کرد: ایران و لهستان دو کشور با قدمت روابط دیرینه با یکدیگر هستند به گونه‌ای که میان دو کشور، ۵۰۰ سال مراوده سیاسی، فرهنگی و تجاری برقرار است که متاسفانه دولتمردان کنونی این کشور نسبت به این اصل بی‌تفاوت هستند اما از سال ۲۰۱۵ دولتی راست‌گرا و محافظه‌کار در ورشو حاکم شده است که بسیار به ترامپ نزدیک هستند و فکر می‌کنند امریکا می‌تواند منافع آنها را بهتر از دیگران تامین کند.

اروپا نقش‌آفرینی علیه ایران را نپذیرفته است

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران باید در برابر چنین نشستی حتما واکنش سفت و سختی از خود نشان دهد، یادآور شد: کشورها مختار به برگزاری هر نشستی با هر موضوعی هستند اما وقتی که هدف از برگزاری یک نشست، علیه امنیت ملی کشور ثالث باشد، برگزاری آن نشست غیرقانونی است. در چنین شرایطی، دولت لهستان باید پاسخگو اقدام خود باشد.

این کارشناس مسائل استراتژیک با بیان اینکه لهستان کشوری است که کمترین نقش و اثرگذاری را در معادلات خاورمیانه دارد،‌ عنوان کرد: شاهد هستیم که مقامات سران اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که در این نشست حاضر نمی‌شوند. عدم میزبانی کشورهای اصلی اتحادیه اروپا و عدم حضور سران آنها نشان می‌دهد اتحادیه اروپا ایفای نقش علیه ایران را نپذیرفته است. آنها از نقش و جایگاه ایران در منطقه آگاه هستند و به همین خاطر، حاضر به نقش‌آفرینی علیه تهران نشده‌اند.

ترامپ درصدد اختلاف‌افکنی میان اروپایی‌ها نسبت به ایران و برجام است

بهشتی‌پور با بیان اینکه برگزاری نشست لهستان می‌تواند به انشقاق اتحادیه اروپا منجر شود، گفت: ایالات متحده به دنبال اتحادیه اروپا واحد و متشکل نیست. ترجیح امریکا انشقاق اروپا به دو اروپای قدیم و جوان است چراکه با اروپای جوان که شامل کشورهای شرقی این قاره است، رابطه خوبی دارد و آنها نیز به واشنگتن وابسته بود و فکر می‌کنند امریکا بهتر از کشورهای اروپای غربی منافع آنها را تامین و امنیت‌شان را حفظ کند.

وی با تاکید بر اینکه ترامپ می‌خواهد با اختلاف‌افکنی میان کشورهای اروپایی مانع از حمایت کامل و اجماع ۱۰۰ درصدی اتحادیه اروپا نسبت به ایران و برجام شود، اظهار داشت: لهستان اولین و مهمترین موضع ضد ایرانی و ضد برجامی را اتحادیه اروپا اتخاذ کرد. انتخاب لهستان به عنوان میزبان این نشست هم نشان می‌دهد ایالات متحده این کشور را محور تلاش ضد اروپایی خود انتخاب کرده زیرا هم جمعیت و هم وسعت بیشتری در شرق اروپا دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز