خبرگزاری کار ایران

محمودی شاه‌نشین در گفت‌و‌گو با ایلنا:

با استانی شدن انتخابات، کسی با ۹ هزار رای وارد مجلس نمی‌شود/ نقش هیات نظارت مجمع مثل مرکز پژوهش‌ها است/قومیت‌ها را به جان یکدیگر نیاندازیم

asdasd
کد خبر : ۷۱۶۹۳۴

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس گفت: هدف جمهوری اسلامی این نیست که از این نقاط ضعف مردم برای کشاندن مردم پای صندوق رای استفاده کند هدف جمهوری اسلامی این است که مردم را در همه تصمیماتش مشارکت دهد من بعید می‌دانم که استانی شدن کاهشی را در مشارکت ایجاد کند. چیزهای دیگری باعث کاهش حضور مردم پای صندوق رای می‌شود نه استانی شدن انتخابات.

محمد محمودی شاهنشین در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا درباره طرح استانی شدن انتخابات گفت: یکی از مشکلاتی که مجلس در دهه‌های اخیر با آن مواجه بوده و دولت هم بارها با آن تنش داشته، تاثیر توجه به  مشکلات منطقه ای بر مباحث ملی کشور است. به عنوان مثال عدم نظارت کلی بر عملکرد دولت، عدم تمرکز نمایندگان بر قانون گذاری، تصویب قانون‌های متضاد یا تکراری از جمله آفت‌هایی بوده که دامن‌گیر مجلس شده است. 

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس به واسطه نوع انتخاباتی که داریم که نیازمندی به رای مستقیم مردم در نقاط مختلف کشور هم ازجمله ویژگی‌های این انتخابات است ناخودآگاه بخشی نگری را به منافع ملی ترجیح داده‌اند و حتی اگر این بخشی نگری با سیاست‌های کلی منافات داشته است باز هم به آن پرداخته‌اند. مثلا اگر بنا بوده بر اساس مطالعات آمایش سرزمینی محصولی با توجه به کمبود آب در یک منطقه کشت نشود و مردم منطقه نظری متفاوت داشتند، نماینده تمام توان خود را گذاشته تا این کار انجام شود. این بخشی نگری ها در موارد جزء تمرکز نمایندگان را از مباحث کلی گرفته است.

با استانی شدن انتخابات دیگر کسی با ۹ هزار رای به مجلس راه پیدا نمی‌کند

این عضو مجمع نمایندگان استان تهران با اشاره به روندهایی در انتخابات که شایسته گزینی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، خاطرنشان کرد:‌ برخی رویکردها باعث شده که نگاه‌ها به قومی‌نگری نزدیک شود و به جای شایسته سالاری به قومیت گرایی و محل گرایی روی آورده شود. ما نماینده‌ای داریم که با ۹ هزار رای به مجلس آمده است و متاسفانه به علت فساد موجود در بحث انتخابات باید قانونش تغییر کند، می‌بینیم که خرید و فروش آراو تطمیع و ... دارد روز به روز بیشتر می‌شود.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس دهم در بیان مزایای استانی شدن انتخابات مجلس اظهار کرد:  یکی از راه‌های جلوگیری این مشکلات بحث استانی شدن انتخابات مجلس است، وقتی انتخابات مجلس استانی می‌شود اولا چهره‌های ملی، صاحب نظر، مطالبه‌گر و غیرمحلی مطرح می‌شوند دوما تعهدات از حالت شهرستانی و بخشی به تعهدات استانی و ملی تبدیل می‌شود چراکه در این صورت تعداد آرا برای ورود نمایندگان به مجلس به شدت بالا می‌رود باعث می‌شود کسانی که با خرید آرا یا با چندهزار رای به مجلس می‌آیند دیگر این اتفاق نیافتد. وقتی در شهری یک نفر یک میلیون رای بیاورد و بتواند به مجلس راه پیدا کند او دیگر نمیتواند رای بخرد.

با استانی شدن انتخابات مجلس تعهدات حزبی پیش‌گام خواهد بود

این عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد:  در استانی شدن انتخابات فرصتی هم برای تحزب‌گرایی و حزبی شدن پیش می‌آید درنتیجه تعهدات حزبی پیشگام خواهد بود. وقتی مردم به مجموعه‌ای رای می‌دهند به آن معناست که آن مجموعه برنامه دارد و موظف است که از طرح و برنامه خود دفاع کند درنتیجه دیگر یک فرد نیست که قول بدهد در یک شهر سی هزار نفری فرودگاه بسازد لذا اینها از بین می‌رود و برنامه‌های کلان کشوری به میان می‌آید و اگر یک حزب و گروه نتوانند به برنامه‌هایشان عمل کنند در دوره بعد مورد اقبال مردم قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به نقاط ضعف این طرح گفت: می‌گویند الان مردم حوزه‌های انتخابیه در مراجعه‌شان به نمایندگان دسترسی خواهند داشت اما آن موقع دیگر مشکلات جزئی‌شان را نمی‌توانند مطرح کنند که البته می‌شود این را حل کرد. در تمام دنیا الگو این است ما هم باید پارلمان‌های محلی و شورای شهرستان‌ها را در کنار این طرح رشد دهیم و تعدادشان را افزایش دهیم تا مواردی مثل سامان دادن به آسفالت و کوچه و خیابان‌های یک شهر را در دست بگیرند. نماینده وقتی به عملکرد کلان دولت نظارت می‌کند قطعا می‌تواند موثر باشد اینکه نماینده دنبال این بیافتد که بخشدار و فرماندار را عوض کند، فرصت زیادی از نماینده می‌گیرد و بالاخره این تفکر بخشی‌نگری آفتی برای کشور شده است.

مجمع تشخیص به مصوباتی که در مجلس تصویب و به تایید شورای نگهبان برسد ورود نمی‌کند

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درباره برخی اظهارنظرها از سوی برخی اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه این طرح ممکن است به قانون تبدیل نشود، گفت: این مورد به طور رسمی از سوی مجمع مطرح نشده و هرچه که وجود دارد اما  نظرات شخصی افراد است، مجمع سخنگو و رئیس دارد. مجمع تشخیص طبق قانون زمانی ورود می‌کند که بین مجلس و شورای نگهبان راجع به بحثی اختلاف نظر وجود داشته باشد وگرنه اگر هر طرح و لایحه‌ای که به مجلس می‌آید و تصویب می‌شود و در شورای نگهبان تایید شود مجمع ورود نمی‌کند.

محمودی شاه‌نشین با بیان اینکه هیات نظارت مجمع با خود مجمع فرق دارد، گفت: هیات نظارت بحثش چیز دیگری است. هیات نظارت مجمع یک مرکز مشورتی است، هیات نظارت مجمع مثل مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان یا مثل مرکز پژوهش‌های مجلس است که یک مرکز پژوهشی است که نظراتش می‌تواند نظراتی جامع و کارشناسی باشد که برای مجلس و شورای نگهبان و خود مجمع می‌فرستد. همین الان بخشی از مرکز پژوهش‌های مجلس موافق و برخی نیز مخالف (‌طرح استانی شدن انتخابات) هستند. مرکز پژوهش‌های شورای نگهبان هم ممکن است موافق یا مخالف باشد. 

مجلس به نظر مشورتی هیات نظارت مجمع توجه می‌کند اما می‌تواند تصمیم دیگری بگیرد

این عضو فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این سوال که هیات نظارت مجمع باید چه زمانی این نظر مشورتی را ارائه دهد، گفت: هیات نظارت مجمع هم نظرات مشورتی را به مجلس می‌دهد و مجلس در رای گیری‌ها به آن نظرات توجه می‌کند و در خیلی جاها هم تصمیم دیگری می‌گیرد. هیات نظارت همچنین می‌تواند نظرات مشورتی خود را به شورای نگهبان بدهد و شورای نگهبان هم به وظیفه نظراتی و قانونی خود عمل می‌کند. هیات نظارت چون نظراتش مشورتی است در هر مقطعی که بداند، می‌تواند نظرات جامع و کارآمد خود را به مجلس و شورای نگهبان ارائه دهد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این نظرات مشورتی دخالتی در کار مجلس به حساب نمی‌آید؟، گفت: هیات نظارت مجمع که رد یا قبول نمی‌کند، قانون‌گذاری که نمی‌کند بلکه نظرات مشورتی خود را می‌گوید آن نظرات مشورتی می‌تواند برای یک عده از نمایندگان مجلس که به آن مورد کمتر ورود کرده‌اند به عنوان یک مرجع نظردهی قابل استفاده باشد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شهریار در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند این طرح استانی شدن انتخابات در راستای سیاست‌های کلی نظام نیست، گفت: آنها نگرانی‌هایی دارند و این نگرانی‌ها شامل این است که می‌گویند با استانی شدن انتخابات مجلس مشارکت مردم در انتخابات کاهش پیدا می‌کند، ما می‌گوییم این قانون می‌تواند برای چند دوره اجرایی شود تا ببینیم در اجرا به چه حالتی پیش می‌آید. هرچند که مشارکت کاهش پیدا نمی‌کند، اگر مدنظرشان از رقابت و مشارکت جنگ و دعوای قومیتی است که بحث دیگری دارد ولی هدف جمهوری اسلامی ایران این نیست که قومیت‌ها را به جان یکدیگر بیاندازد.

مباحث دیگری باعث کاهش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود نه استانی شدن انتخابات مجلس

وی افزود: هدف جمهوری اسلامی این نیست که از این نقاط ضعف مردم برای کشاندن مردم پای صندوق رای استفاده کند هدف جمهوری اسلامی این است که مردم را در همه تصمیماتش مشارکت دهد من بعید می‌دانم که این استانی شدن هیچ کاهشی را در مشارکت ایجاد کند. چیزهای دیگری باعث کاهش حضور مردم پای صندوق رای می‌شود نه استانی شدن انتخابات.

محمودی شاه‌نشین گفت: شهر تهران ۸ میلیون نفر جمعیت و سی نفر نماینده دارد و شهرستان‌های استان تهران هفت میلیون نفر جمعیت دارند با پنج نماینده، حالا اگر این سی نفر بگویند ما به شهرهای دیگر استان تهران کاری نداریم و نماینده تهران هستیم این جالب نیست ولی وقتی انتخابات استانی شد همه ۳۵ نفر برای کل استان مسئولیت دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز