خبرگزاری کار ایران

تاجزاده خطاب به زاکانی:

گروه‌های فشار ۲۵ سال است در کشور یکه‌تاز هستند/ یک گروه نمی‌تواند جامعه را اداره کند/ صدای شلیک گلوله در ماجرای کوی دانشگاه، کار را خراب کرد

asdasd
کد خبر : ۷۱۵۹۶۵

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: امروز جامعه را یک گروه نمی‌تواند اداره کند، حتی اصولگرا و اصلاح‌طلب هم امروز نمی‌توانند جامعه را اداره کنند. این قدر مشکلات بالاست که تنها راه نجات استفاده از همه نیروها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، مناظره میان سید مصطفی تاجزاده و علیرضا زاکانی در مورد واکاوی موضوعات کوی دانشگاه سال ۷۸ بعد از ظهر امروز برگزار شد.

مصطفی تاجزاده در ابتدای صحبت‌هایش در این مناظره گفت: از آقای زاکانی که پذیرفت این گفت‌وگو  ایجاد شود، تشکر می کنم و ای کاش پرچم‌دار این گفت‌وگو صداوسیما و رسانه‌های داخلی می‌شدند تا جامعه احساس کند مهمترین مسئله‌ها را می‌تواند در رسانه‌های خودش ببیند و انتخاب کند. متأسفانه صدا و سیما در طول این بیست سال  از دوم خرداد به این طرف چنان یک طرفه عمل کرده است که زیان‌ده‌ترین سازمان شده است.

وی ادامه داد: از دانشجویان عزیز عذرخواهی می‌کنم تمایل داشتم این مناظره در دانشگاه‌ها باشد اما آقای زاکانی خواستند در محیط بسته باشد. معقتد هستم برای کشف حقیقت بدون تسامح هرچه اتفاق افتاده در گذشته باید نقل کنیم. اما برای آینده باید هر چه می‌توانیم تسامح داشته باشیم. برای این است که امروز جامعه را یک گروه نمی‌تواند اداره کند، حتی اصولگرا و اصلاح‌طلب هم امروز نمی‌توانند جامعه را اداره کنند. این قدر مشکلات بالاست که تنها راه نجات استفاده از همه نیروها است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ۱۸ تیر که اتفاق افتاد یک هیأتی به پیشنهاد آقای خاتمی در شورای امنیت تشکیل شد. ۵ نفر از سپاه، وزارت علوم، قوه قضائیه و وزارت کشور درآن هیات حضور داشتند. چون مصوبات شورا باید به تصویب رهبری می‌رسید ایشان دونفر را اضافه کردند و شورا از ۵ نفر به ۷ نفر رسید. دو نفر سپاه، دو نفر  قوه قضائیه ، سه نفر ارشاد، و (وزارت) کشور و اطلاعات در آن هیات بودند . کمتر از ده روز از ۱۸ تیر نگذشته بود که این هیات تشکیل شد چون هم رهبری و هم رئیس‌جمهور  نظرشان این بود که مشخص شود چه اتفاقی افتاده است.

تاجزاده خاطرنشان کرد: جلساتی گذاشتند بعد از تحقیقات مفصل میدانی و اطلاعات و تحقیق، نهایتا گزارشی ارائه شد که آقای ربیعی و روحانی متولی آن بودند و در اختیار رهبر گذاشته شد و مورد تائید رهبری قرار گرفت و برای اولین و آخرین بار در تلویزیون قرائت شد. یافته‌های دبیرخانه حاکی است که ۱۴ راهپیمایی در کوی دانشگاه تهران با توجه به اسناد موجود در طول سال ۷۶ منتهی به سال ۷۷ انجام شده که دو مورد آن به خارج از کوی دانشگاه کشیده شده است.

وی افزود: این موارد غالباً با یک هسته ۱۰ الی ۱۵ نفره، از مقابل ساختمان شماره ۲۲ بین ساعات ۲۲ و ۲۳ آغاز و پس از خروج از درب نگهبانی و ورود به خیابان کارگر شمالی،‌ به سمت اتوبان جلال‌آل‌احمد طی مسیر می‌شده است. جمعیت در این راهپیمایی‌ها به طور متوسط ۱۵۰-۱۰۰ نفر ثبت شده است. در مقابل این اقدامات غالباً کلانتری یوسف‌آباد راهپیمایی‌ها را متوقف و با شیوه‌های مناسب راهپیمایان را به سمت کوی هدایت می‌کرده است. شعارهای این راهپیمایی‌ها نیز غالباً در ارتباط با موضوع بوده است.

تاجزاده با تاکید بر اینکه معلوم شد این راهپیمایی سابقه داشته است، اظهار داشت:  کسی در کوی دانشگاه غربیه رفته است یا خیر؟ گزارشی به این کمیته واصل نشده است. آیا دانشجویان سازمان‌دهی شدند، معلوم شد که چنین چیزی نبوده است و تا امروز هیچ سرنخی از اینکه گروهک بوده باشد تا الان که بیست سال گذشته نه سپاه و نه اطلاعات گزارشی به دست نیاورده است. راهپیمایی طبیعی انجام شده است، شعار دانشجویان که ثبت شده تشکر تشکر است و  دو ماشینش به محل ماموریت برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: در ساعت‌های بامداد ۱۵ نفر بیرون کوی مشغول گفت‌وگو  بودند که آقای امیر احمدی به آن‌ها می‌گوید داخل کوی شوند که قبول نمی‌کنند. وی از کلانتری‌های مختلف تقاضای نیرو می‌کند، چرا؟ معلوم نیست. به محض تقاضای ایشان نیروی انتظامی از کلانتری‌های اطراف می‌آیند. آقای کوهی وارد گفت‌وگو می‌شود و می‌گوید ۵ دقیقه مهلت بدهید این ۱۵ نفر را داخل ببرم ایشان قبول نمی‌کند درگیری می‌شود، دانشجویان به پرتاب اشیا می‌پردازد نیروی انتظامی هم مقابله می‌کند.  

این چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در این میان یکی از سربازان پایش به جدول برخورد می‌کند و توسط  دانشجویان دستگیر می‌شود. مواضع و شعارهای دانشجویان به تندی می‌گراید. ۵۰۰ تا ۶۰۰ سنگ‌پرانی از سوی دانشجویان شروع می‌شود نیروی انتظامی مقابله می‌کند. در این فاصله مدیرکل سیاسی استان تهران در ساعت دو و پانزده دقیقه به کوی می‌رود و می‌گوید من نماینده تاجزاده هستم و شروع می‌کند به آرام کردن که صدای شلیک گلوله از جنوب خیایان کارگر شمالی کار را خراب  می‌کند.

وی ادامه داد: بعداز حضور جانشین فرمانده نیرو انتظامی درگیری‌ها به طور پلکانی اوج می‌گیرد برخوردهای نیروی انتظامی از یک سو  و دانشجویان از سوی دیگر به آشوب کشیده می‌شود. به اعتقاد اعضای جلسه در آن شرایط جانشین منطقه بزرگ تهران فاقد تدبیر لازم بوده، بی‌تدبیری های نامبرده موجب ناآرامی‌ها می‌شود.

تاجزاده گفت: نیروهای لباس شخصی در اینجا نیروهای ناجا را تشویق به حمله کردند و آنها را به دلیل حمله نکردن با اهانت مورد سرزنش قرار دادند.

وی با بیان اینکه سرپرست وقت ناحیه انتظامی تهران بزرگ بدون دستور مافوق وارد کوی دانشگاه شد، اظهار داشت: ۳۰-۲۵ نیروی شخصی وارد کوی دانشگاه شدند و دانشجویان را مورد ضرب و جرح قرار دادند. در آنجا سه سرباز ناجا جا می‌مانند و این سربازان را به زیرزمین منتقل کردند و به دروغ گفتند دانشجویان سربازان را  گروگان گرفته‌اند. موسوی‌لاری ساعت ۶ صبح به یکی از سرداران می‌گوید نیروی انتظامی حق رفتن به کوی دانشگاه را ندارند ولی سردار نظری تمرد می‌کند.

تاجزاده خاطرنشان کرد: در گزارش کمیته آمده است نیروهای لباس شخصی از ساعت ۲ بامداد وارد صحنه شدند و در ضرب و جرح دانشجویان دخالت داشتند. گزارش‌ها به بی‌تدبیری عملکرد فرمانده مذکور اذعان کرده است، وی بدون توجه به دستور جانشین فرمانده کل قوا در صحنه بوده است و مهارت‌های لازم برای فرماندهی انتظامی شهر تهران را نداشته و ورود به خوابگاه دانشجویان خلاف بوده است.

سرپرست پیشین وزارت کشور افزود: فرمانده وقت نیروی انتظامی گزارش کمیته تحقیق شورای عالی امنیت ملی را قابل اعتناترین گزارش و مرحوم هاشمی شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه  نظر این کمیته را تایید کرد و اظهار داشت که قشر دانشجو در کوی دانشگاه تقصیری نداشت و مظلوم واقع شده است.

تاجزاده خطاب به زاکانی گفت: مشکل ما معیارهای دوگانه است هیچ نهادی پس از ۲۰ سال یک سند مبنی بر دخالت غیرخودی‌ها و براندازان در تحریک دانشجویان ارائه نکرده است.

تاجزاده در ادامه گفت: وضعیت در آن روزها چنان ملتهب بود که اگر به یک گروه مجوز می‌دادیم یک گروه دیگر هم مجوز می‌خواست. برای اینکه وحدت حفظ شود، دانشگاه اعلام کرد که همه باهم بیایند اما نرفتند. آقای محسن جمالی درباره یک روز بعد از کوی می‌گوید ساعت ده شب بود که مرتبا از بلندگو اعلام خطر می‌کردند و می‌گفتند که اگر کسی بیرون است بگویید بازگردد.

این فعال سیاسی اظهار کرد:‌ فریاد می‌زدند که انصار دارد می‌آید، صدای تیر می‌آید و بر زمین می‌افتند. اینها آدم‌های ما هستند؟ والله اگر آدم ما بودند شما تا الان اعدام‌شان می‌کردید. در ماجرای کوی ۳ بار تیراندازی شد. بیست سال از داستان گذشته چه کسی باور می کند ما نتوانستیم ضارب عزت ابراهیم‌نژاد را پیدا کنیم؟ در همان گزارش خبر آمد این‌ها را در سرقت مسلحانه دستگیر کردند، جنایت می‌آفریدند، امروز چه کسی باور می‌کند؟ شما از محیط‌زیست جاسوس در می‌آورید؟ جاسوس جلوی چشم شماست.

وی تصریح کرد: ما در ایران یک پدیده لباس شخصی داریم که رهبری درباره آن‌ها گفته‌اند مگر من بارها نگفتم در اجتماعات دانشگاهی، هیچ کس نباید برخورد خشونت‌آمیز داشته باشد. چرا گوش نکردند؟ چرا گوش نمی‌کنند؟ لباس شخصی‌ها در آن شب چند نقش مخرب ایفا می‌کنند. نقش اول در درگیری با دانشجویان و فحاشی و سنگ پرانی بود. نقش دوم تحریک نیروی انتظامی به برخورد و ورود دانشگاه و نقش سوم تخریبی در ورود به دانشگاه و ضرب و شتم. دانشجویان با دیدن این افراد آلرژی پیدا می‌کردند چون هر وقت این‌ها را دیده بودند سنبل خشونت بودند. نقش منفی دیگر هم تیراندازی بود. این گزارش نقش مخرب گروه‌های فشار است.

وی در ادامه گفت: آقای مشکینی رییس مجلس خبرگان وقت درباره این گروه میگوید گروه فشار عامل اصلی حوادث کوی دانشگاه است که با تحریک دانشجویان و نیروی انتظامی علیه یکدیگر این حوادث را به وجود آوردند. محسن رضایی هم در محکومیت داستان می‌گوید برای من فرقی نمی‌کند این‌ها چه کسانی هستند، باید با گروه‌های فشار برخورد جدی صورت گیرد و نباید اجازه تعرض به مامور را بدهند.

معاون سابق وزارت کشور افزود: رییس نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه هم اعلام می‌کند که عملکرد گروه فشار بد است و به اسلام و ولایت فقیه و نظام آسیب می‌زند و هیچ ارتباطی با مسئولان ارشد نظام ندارند. سوال مشخص من این است که این گروه‌ها که ۲۵ سال در کشور یکه‌تاز هستند در این سال‌ها کدام کار جدی را انجام دادند؟ این گروه مخرب در ادامه کوی دانشگاه با آتش زدن سفارت عربستان و آسیب زدن به سفارت انگلیس به کشور لطمه زدند، با انگلیس تحریم‌های نفتی و بانکی اجرا شد و با تخریب سفارت عربستان برجام آسیب دید.

وی افزود: این گروه‌ها چه کسانی هستند؟ چرا یک بار در تریبون‌های مختلف، صدا وسیما و نماز جمعه علیه این گروه فشار که آبروی کشور را بردند و همه قوانین را نقض کردند برخورد نمی‌کنند؟ هنوز این گروه می‌توانند با حزب و کتاب و شخص و گروهی برخورد کنند.

تاجزاده ادامه داد: ۲۵ خرداد به کوی دانشگاه حمله کردند، مجلس گزارش تهیه کرد چرا منتشر نکردید؟ چرا این افراد فقط از وسط آتش و سفارت به شما زنگ می‌زنند؟ مگر دوستان ما نیستند؟ ما را ۶ سال به جرم اخلال در ترافیک زندان کردند، من می گویم چرا بیست سال عزت ابراهیم نژاد را پیدا نکردید. من رفتم در کوی ماندم گفتم مگر این که از روی جنازه من رد شوید.

وی تصریح کرد: بچه ها را آرام کردند گفتند که کنار کوی تیر خورده، همان جا گفتم این‌ها برای تخریب است. همان جا گفتیم این را ببرید دکتر تا زنده بماند، وقتی که مرد گفتم نگه دارید بچه‌ها آرام بمانند. درست شبی که من کوی بودم تا بچه ها آرام شوند، نظری را ترور کردند.

معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات گفت: یک شب در انفرادی بیدار شدم چشمم نمیدید. مرا نزد دکتر بردند، اول فکر کرد دنبال مرخصی هستم. گفت برای سن است. آخر متوجه شدیم چشم من یک نوعی از سکته داشته است. من نه در تظاهرات بودم نه در ترافیک؛ فردایش من را گرفتند. به من گفتند تو را بیست و سوم گرفتیم و بیست‌وپنجم جبهه مشارکت دعوت به تظاهرات کرده است. خوب من را که گرفته بودند.

وی تاکید کرد: آزادی کروبی، رهنورد و موسوی به نفع کشور است.  الان فضا فرق کرده است. این مشکل باید هم حل شود و معتقد هستیم غیرقانونی است.  یکی از بحث‌هایی که در زندان داشتم این بود که می‌گفتند چرا دوستان شما تظاهرات کردند. گفتم بد است؟ آقای زاکانی بروید از اصولگراها بپرسید شکستن حصر آیت الله منتظری به نفع کشور و نظام شد؟ اگر گفتند نه حصر را ادامه دهید. جنبه مثبت رفع حصر را ببینید.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز