خبرگزاری کار ایران

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه هاروارد در گفت‌وگو با ایلنا:

تاخیر در اجرایی شدن اس پی وی ناشی از عدم صداقت اروپا نیست/ تعداد کمی از شرکت‌های اروپایی می‌توانند بدون بازار آمریکا به فعالیت‌ خود ادامه دهند

asdasd
کد خبر : ۷۱۴۷۶۷

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه هاروارد گفت: اس پی وی نمی‌تواند همه مشکلات تجارت ایران را حل کند؛ چراکه در یک طرف این معادله ایران و در طرف دیگر آمریکا است و کشور‌هایی که می‌توانند بازار آمریکا را نادیده بگیرند بسیار کم تعداد هستند.

جفری فریدن، استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه هاروارد است وی سال‌ها به بحث و تحقیق در حوزه اقتصاد سیاسی و اقتصاد بین‌المللی پرداخته است. از آثار وی در حوزه اقتصاد سیاسی می‌توان به «سیاست پولی؛ سیاست اقتصادی در حوزه ارز»، «آینده اقتصاد جهانی؛ بعد از سقوط» و «سیاست جهانی؛ منافع، تعاملات و موسسات» اشاره کرد.

این استاد دانشگاه هاروارد در گفت‌وگو با ایلنا ساز و کار مالی ایران و اروپا و دلایل عدم پیشرفت این برنامه را بررسی کرده است.

نسبت به کمک اروپا به ایران خیلی خوش‌بین نیستم

جفری فریدن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا ضمن ابراز نامیدی از کمک اروپایی‌ها به ایران برای ادامه تجارت با جهان خاطرنشان کرد: من به کمک اروپا به ایران خیلی خوش‌بین نیستم و با توجه به تحریم‌های جدیدی که ایالات متحده در حال اجرای آن است خیلی بعید می‌دانم که شرکت‌های اروپایی تمایلی به ادامه تجارت با ایران داشته باشند حتی می‌توانم بگویم ادامه تجارت با ایران برای کشورهای اروپایی بسیار دشوار است. برای کشورهای اروپایی سخت است که تجارت قابل توجهی با ایران داشته باشند.

اس پی وی احتمالا در آینده با شکست روبه‌رو خواهد شد

این استاد علوم سیاسی یادآور شد: این به این معنی است که اس پی وی احتمالا در آینده با شکست روبه‌رو خواهد شد. حتی شما می‌بینید که در میزبانی این ساز و کار هم اروپاییان با مشکل رو‌به‌رو هستند و هنوز به صورت جدی کشوری مایل به پذیرفتن این میزبانی نشده است.

هیچ نشانه‌ای از اینکه اتحادیه اروپا مشکل تحریم‌های جدید آمریکا را حل کرده باشد، ندیده‌ام

وی در مورد تلاش‌های مشهود اروپایی‌ها برای پیشبرد این ساز و کار و کمک به ایران برای حل مشکل تحریم‌ها تصریح کرد: من تاکنون، هیچ نشانه‌ای از اینکه اتحادیه اروپا مشکل تحریم‌های جدید و سنگین آمریکا را حل کرده باشد، ندیده‌ام. اما این اقدام اروپاییان را تا حدی توجیه می‌کنم و به آنها حق می‌دهم چراکه می‌دانم  برای شرکت‌های اروپایی، ایالات متحده یک بازار بسیار مهم‌تر از ایران است و اهمیت ایالات متحده آمریکا برای اروپا و شرکت‌های اروپایی از هیچ‌کس پوشیده نیست.

اروپا نمی‌تواند به راحتی از بازار آمریکا صرف نظر کنند

فریدن تاکید کرد: بر همین اساس هم اروپا نمی‌تواند به راحتی از بازار آمریکا صرف نظر کنند. بنابراین شرکت‌های چندانی حاضر به دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای ادامه تجارت با ایران نیستند. من معتقدم که با وجود این مشکلات ساز وکار ویژه مالی، خیلی جوابگو نخواهد بود.

تاخیر در اجرایی شدن اس پی وی ناشی از عدم صداقت اروپا نیست

این استاد علوم سیاسی و اقتصاد سیاسی در ادامه افزود: من تاخیر در اجرایی شدن اس پی وی را ناشی از عدم صداقت و عدم وفاداری اروپاییان نمی‌دانم بلکه معتقدم این مشکل بسیار بزرگ بوده و نیازمند برطرف شدن موانع بسیاری است.

وی با تاکید بر اینکه موانع بزرگی در این مسیر وجود دارد، خاطرنشان کرد: معتقدم که اتحادیه اروپا مایل است روابط تجاری خود را با ایران حفظ کند، این موضوع مشخص است اما شرایط پیچیده است. مشکلات زیادی هم از نظر فنی و هم از نظر سیاسی برای اتحادیه اروپا وجود دارد.

اس پی وی نمی‌تواند همه مشکلات تجارت ایران را حل کند

جفری فریدن در پاسخ به این سوال که آیا ساز و کار ویژه مالی می‌تواند مشکل تجارت با ایران را حل کند یا خیر اظهار کرد: می‌توانم قاطعانه بگویم نه، اس پی وی نمی‌تواند همه مشکلات تجارت ایران را حل کند؛ چراکه همان‌طور که در ابتدای صحبت‌هایم گفتم در یک طرف این معادله ایران و در طرف دیگر آمریکا است و کشور‌هایی که می‌توانند بازار آمریکا را نادیده بگیرند بسیار کم تعداد هستند.

وی افزود: خیلی از شرکت‌ها اگر به تجارت با ایران بپردازند خود قربانی تحریم‌های آمریکا خواهند شد مثال این گفته‌ام شرکت هوآوی است که با واکنش‌های شدیدی رو‌به‌رو شد و فقط تعداد بسیار کمی از شرکت‌های اروپایی هستند که می‌توانند بدون بازار آمریکا به فعالیت‌های خود ادامه دهند. تجارت با‌ آمریکا برای اروپا بسیار پرسودتر و با اهمیت‌تر است و با تمام تلاش‌های اتحادیه اروپا این ساز و کار کمک چندانی به تجارت ایران و جهان نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز