خبرگزاری کار ایران

مقصودی:

فرزند یک کارگر همان حقی را دارد که فرزند یک تاجر دارد/ آموزش و پرورش این روزها دودستی تقدیم بازی‌های سیاسی شده است

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۸۷۷

نماینده مردم سبزوار در مجلس خطاب به بطحایی گفت: آموزش و پرورش را این روزها دو دستی تقدیم بازی‌های سیاسی کرده‌اید و در حقیقت این وزارتخانه و دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش به کسانی واگذار شده است که نه تخصصی دارند و نه اصل و نسبی.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حسین مقصودی  در  جلسه علنی مجلس شورای اسلامی  در جریان سؤال خود از بطحایی وزیر آموزش و پرورش درباره چرایی اخذ هزینه‌های بالا از تحصیل دانش‌آموزان در مدارس کشور اظهار داشت: سؤال ما درباره اخذ هزینه از دانش‌اموزان و اولیای آنها در کلیه مدارس است. اینکه آقای وزیر می‌گوید به اجبار پولی گرفته نمی‌شود، توهین به شعور ما نمایندگان و مردم است. مردم به ما می‌خندند. 

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینکه در آموزش و پرورش کسری اعتبار دارید شکی نیست، اما این دلیل نمی‌شود که از اولیا و دانش‌آموزان پولی گرفته و این کسری اعتبار از این طریق جبران شود. 

وی بر همین اساس اضافه کرد: براساس قانون، فرزند یک کارگر همان حقی را دارد که فرزند یک تاجر دارد، مایه شرم است که امروز این اصل قانون اساسی در حال از بین رفتن است. 

مقصودی با اشاره به ۱۸ نوع طبقه‌بندی در مدارس، از انتصاب و عزل‌های روزهای اخیر وزارت آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت که وزارت آموزش و پرورش با این انتصاب‌های اخیرش، وزارتخانه خود را به یک بنگاه سیاسی تبدیل کرده است. 

وی در همین رابطه اشاره کرد: آموزش و پرورش را این روزها دو دستی تقدیم بازی‌های سیاسی کرده‌اید و در حقیقت این وزارتخانه و دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش به کسانی واگذار شده است که نه تخصصی دارند و نه اصل و نسبی.

وی همچنین عنوان کرد: ای کاش وزیر آموزش و پرورش هم همانند وزیر بهداشت در راستای حقوق دانش‌اموزان و مدارس استعفا می‌داد.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش از بی‌عدالتی آموزشی و همچنین فقر طبقاتی و روند تحصیل دانش آموزان انتقاد کرد و یادآور شد: متأسفانه شما در بخش آموزش و پرورش مشکلات و عقب‌ماندگی‌ها به چنگیز و دولت قبل نسبت می‌دهید، اینها همه بهانه،‌مسکن و گفتمان‌درمانی است. 

مقصودی در ادامه سخنانش تصریح کرد: باید نگاه رئیس‌جمهور و وزیر آموزش و پرورش این دولت نسبت به بخش‌های مختلف آموزش و پرورش عوض شود.

«شقاوت و سعادت هر جامعه حاصل اندیشه معلم است، بنابراین صدای معلم باید در کلاس درس شنیده شود نه در زندان»

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد:  یکی از دلایل به وجود آمدن انقلاب ۵۷ فقر طبقاتی و فقر تحصیلی بود لذا مسکن گفتاردرمانی که در دولت فعلی به کار گرفته می‌شود، فایده ندارد و باید راه چاره‌ای اندیشیده شود و نگاه وزیر به آموزش و پرورش تغییر کند.

وی در ادامه با بیان اینکه در کشوری مثل نروژ سالیانه ۱۵۰ میلیون تومان برای تحصیل یک دانش‌آموز هزینه می‌شود، ابراز داشت: این میزان در ایران به ازای هر دانش‌آموز تنها ۳ میلیون تومان در سال است و طبق گفته رئیس جمهور در زمان ارائه لایحه بودجه ۹۸ این میزان در سال آینده به یک میلیون تومان خواهد رسید که نشان می‌دهد شأن معلم کاهش خواهد یافت.

مقصودی اضافه کرد: آموزش و پرورش اگر حفظ حرمت و جایگاه معلم را نکند، نمی‌تواند ابزاری برای کاهش محرومیت باشد، همچنین باید نگاه به آموزش و پرورش همراه با عدالت باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم در ادامه با بیان اینکه وزیر باید در سفرهای خود با والدین دانش آموزان جلسه برگزار کند تا از واقعیات باخبر شود، عنوان کرد: از یک دانش‌آموز برای آزمونی ۷ هزار تومان دریافت می‌شود در حالی که هزینه آن دو هزار تومان است، همچنین هنرستانی دولتی در شهر مشهد تصویب کرده است تا ۵۰۰ میلیون تومان از خانواده‌ها دریافت کند در حالی که این کار غیرقانونی است.

وی در ادامه تصریح کرد: باید آمار کسانی که دوره اول ابتدایی خود را تمام کرده اما در دوره دوم ابتدایی ثبت‌نام نمی‌کنند، اعلام شود چرا که ترک تحصیل‌ها زیاد شده است.

مقصودی در ادامه با اشاره به بررسی لایحه بودجه ۹۸ گفت: مدارس حاشیه شهرها و مناطق محروم در تأمین آب و برق خود مانده‌اند و دانش‌آموزان روستایی خانه‌نشین شده‌اند چنانچه در بودجه سال ۹۶ و ۹۷ نیز برای شیر مدارس ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص داده شد اما در اجرا هیچ مبلغی تخصیص نیافت. همچنین در بودجه ۹۸ نیز برای رفاه معلمان و فرهنگیان بازنشسته هیچ اعتبار اختصاص نیافته است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه کمک هزینه مهدکودک‌ها، ریالی تخصیص نیافته است، عنوان کرد: بودجه ۹۸ شفاف نیست، وزیر می‌گوید ۹ درصد بودجه به آموزش و پرورش اختصاص یافته و معاون وی اعلام می‌کند این میزان ۱۳.۵ درصد است و در نهایت اینها در حالی است که ۵ سال پیش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش ۲۰ درصد کل میزان بودجه بود.

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس شورای اسلامی در پایان با انتقاد از عدم اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیان داشت: دانش‌آموز باید زیر آوار برود و  در آتش بسوزد چرا که پول مدارس داده نمی‌شود لذا در خصوص اینکه باید برای توسعه نگاه خاص به آموزش و پرورش داشته باشیم به فهم مشترک نرسیده‌ایم و در بودجه ۹۸ نیز امیدی برای حل مشکل مدارس و بازنشستگان نیست.

وی در ادامه با اشاره به افزایش ساعات موظفی کار معلمان از ۲۰ ساعت به ۳۴ ساعت اظهار داشت: آموزش و پرورش نیروی باانگیزه به مدارس نمی‌فرستد و وضعیت آموزشیاران نهضت سوادآموزی و حق التدریسان خوب نیست اما نوبخت و رئیس جمهور اعلام می‌کنند برای دانش آموزان باید از بیت‌المال خرج کنند و منت می‌گذارند و دیواری کوتاه‌تر از مدارس در امر صرفه‌جویی ندیده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز