خبرگزاری کار ایران

واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با ایلنا؛

نمایندگان از رفتارهای پوپولیستی پرهیز کنند/ مجلس نباید خود را تافته جدا بافته بداند/ جمنا تا امروز نتوانسته وحدت اصولگراها را به دست آورد

asdasd
کد خبر : ۷۱۱۵۴۸

یک فعال سیاسی اصولگرا تاکید کرد: ما فکر می‌کنیم اگر گروه‌های سیاسی جمع شوند می‌توانند زمینه‌‌ساز انتخاب فردی شایسته شوند. تا مردم اراده نکنند فردی انتخاب نمی‌شود و من متاسفم که عده‌ای به گونه‌ای عمل می‌کنند که فکر می‌کنند اراده آنان می‌تواند منجر به انتخاب یک فرد به عنوان رییس‌جمهور باشد.

امیررضا واعظ آشتیانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره اینکه گفته می‌شود تعدادی از نمایندگان مجلس به فکر انتخابات سال بعد هستند، اظهار کرد: همانطور که رئیس‌جمهور چهار سال مسئولیت کشور را در دست دارد و حتی تا آخرین دقایقی هم که مسئولیت دارد باید به وظایف خود  به نحو احسن عمل کند، یک نماینده مجلس هم باید همینطور باشد یعنی تا پایان دوران چهارساله مسئولیت خود فکر و هدفش در راستای خدمت به مردم باشد.

وی تاکید کرد: نماینده‌ای که بخواهد به دنبال رفتارهای پوپولیستی و جمع‌ کردن آرا برای خودش باشد را نمی‌توانیم به عنوان یک نماینده بشناسیم. عملکرد نمایندگان در طول این سه‌ سال و اندی که گذشته مشخص است. رفتار و کردار نمایندگان هم برای مردم منطقه خود و هم برای افکار عمومی مردم روشن است. نماینده‌ای که کارآمدی نداشته باشد و بخواهد عوام فریبی کند راه به جایی نخواهد برد. 

نمایندگان مجلس از رفتارهای پوپولیستی پرهیز کنند

این عضو جبهه یاران انقلاب اسلامی یادآور شد: انصاف هم اقتضا می‌کند که نمایندگان آنچه که هستند باشند یعنی شخصیت دوباره برای خود درست نکنند بلکه هرآنچه که بودند همان را ادامه دهند مگر اینکه راهی را اشتباه رفته باشند که بخواهند از آن راه اشتباه بازگردند که این بحث دیگری است و به نیت آن فرد و ارتباطشان با خداوند مربوط است. نمایندگان مجلس اگر خدمتگزار مردم هستند باید از رفتارهای پوپولیستی و رفتارهایی که منجر به عوام‌فریبی می‌شود پرهیز کنند و شخصیت خودشان را آنچه که بوده و هست حفظ کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره اظهارات برخی که معتقدند جریاناتی در کشور در راستای اهداف انتخاباتی در تلاش هستند که مشکلات کشور را گردن مجلس بیاندازند، گفت: من با این حرف موافق نیستم چراکه هرکسی انتقادی به عملکرد قوای سه‌گانه دارد و آزادانه انتقاد می‌کند اما اینکه ما منتقدان را متهم به بازی‌های سیاسی کنیم، این حرف منصفانه نیست.

مجلس نشان دهد چه کار مثبتی انجام داده است

وی ادامه داد: مجلس برای اینکه خودش را از زیر بار انتقادات رهایی دهد بهتر است که گزارش عملکرد بدهد و این بهترین کار است تا مردم ببینند نمایندگان‌شان چه کرده‌اند. مردم باید ببینند که آیا نمایندگان‌شان خارج از مجلس به مردم و عوامل دولت فحاشی کرده‌اند یا به پلیس نیروی انتظامی توهین کرده‌اند؟ یا اینکه تصمیماتی را گرفته‌اند که منافع کشور در آن تصمیمات بوده است. مجلس نشان دهد که چه کار مثبتی انجام داده است. کارهای مثبت را رسانه‌ای کند تا مردم بدانند اما آنچه که تا امروز دیده می‌شود این است که افکار عمومی نگاه خوبی نسبت به مجلس و عملکرد مجلس ندارد.

مجلس نباید خود را تافته جدا بافته بداند

واعظ آشتیانی ابراز کرد: مجلس برای اینکه این افکار عمومی را ترمیم کند بهتر است که گزارش عملکرد بدهد تا مشخص شود چه تصمیماتی را گرفته‌اند و چه نظارت‌هایی انجام داده‌اند. تا مشخص شود وزیری که با پنجاه امضا می‌خواهند او را استیضاح کنند وقتی در نهایت به پنج امضا می‌رسد دلایل آن چه بوده و چه اتفاقاتی افتاده است؟ آیا قدرت لابی‌گری بر قدرت حفظ حقوق مردم می‌چربد؟ مسلم است که انتقاد به مجلس همچون انتقاد به دیگر ارکان نظام باید وجود داشته باشد و مجلس نباید خود را تافته جدا بافته بداند که هیچ انتقادی به او نشود و تا کسی به مجلس انتقاد کرد، متهم شود که می‌خواهند مجلس را به حاشیه ببرند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد:‌ الان به رئیس‌جمهور و وزارت‌خانه‌ها و قوه قضائیه هم انتقاد می‌شود. قوه قضائیه هرماه توسط سخنگوی این قوه دارد گزارش عملکرد می‌دهد و نشست رسانه‌ای دارد، مجلس هم همین کار را بکند و به جای تهمت زدن به یکدیگر و به جای بداخلاقی سیاسی بهتر است که گزارش عملکرد بدهند و به مردم که بهترین قضات هستند و به افکار عمومی بگویند که چه خدماتی داشته‌اند. به نظر من کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند خودشان دارند بازی سیاسی انجام می‌دهند. این‌ها بازی‌های خوبی نیست چراکه دیگران هم قطعا وارد این بازی می‌شوند و فضا را متشنج می‌کنند.

برخی فکر می‌کنند اراده آنها منجر به انتخاب یک فرد به عنوان رییس‌جمهور می‌شود

 این عضو جبهه یاران انقلاب اسلامی درباره احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات ۱۴۰۰ گفت: من فکر می‌کنم که همه این مباحث گمانه‌زنی است ولی مردم هستند که تکلیف انتخابات را روشن می‌کنند. فکر می‌کنیم اگر گروه‌های سیاسی جمع شوند، می‌توانند زمینه‌‌ساز انتخاب فردی شایسته شوند. تا مردم اراده نکنند، فردی انتخاب نمی‌شود و من متاسفم که عده‌ای به گونه‌ای عمل می‌کنند که فکر می‌کنند اراده آنان می‌تواند منجر به انتخاب یک فرد به عنوان رییس‌جمهور باشد.

وی خاطرنشان کرد: آقای لاریجانی یا هر فرد دیگری که می‌خواهد کاندید شود باید نگاهش به مطالبات مردم باشد اگر نگاه و عملش در این مدت به مردم و مطالبات مردم باشد، می‌تواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد.

جمنا تا امروز نتوانسته وحدت و انسجام اصولگراها را به دست بیاورد

وی در پاسخ به سوالی درباره جایگاه فعلی جمنا در بین اصولگرایان و در انتخابات بعدی گفت: برداشت من این است که جمنا تا به امروز نتوانست آن وحدت و انسجام اصولگراها را به دست بیاورد چراکه چالش‌ها و نگاه‌های متنوع و متعددی وجود داشت. حتی در بین اصلاح‌طلبان هم می‌توان دید که آن‌ها هم به پارلمان اصلاحات روی آورده‌اند که این هم با چالش‌ها و اما و اگرها همراه شد.

این فعال سیاسی اصولگرا اضافه کرد:‌ این دو گروه سیاسی به اعتقاد من هیچگاه نمی‌توانند به یک وحدت و انسجام برسند مگر اینکه دست از سهم‌خواهی‌های درون گروهی خودبردارند و منافع ملی و مردمی و ارزش‌های انقلاب را ملاک قرار بدهند و تا زمانی که این چند فاکتور محقق نشود، وحدت ایجاد نخواهد شد و مردم هم نهایتا تجربه اصولگرایان و اصلاح‌طلبان را دارند و این مردم هستند که تصمیم می‌گیرند.

در بخش نظارت نمایندگان ضعف داریم

 این عضو جبهه یاران انقلاب اسلامی گفت: این دو گروه سیاسی خودشان عامل تخریب خودشان شدند و خودشان دارند خودزنی می‌کنند و اگر ادامه پیدا کند آن درصد کمی از مردم که نسبت به این دو گروه اعتماد دارند اعتمادشان سلب خواهد شد. در این صورت مردم به سمت مستقلین و افرادی که ارزش‌های انقلاب برایشان قابل توجه باشد خواهند رفت. این دو گروه سیاسی با کشمکش‌هایی که در این چند دهه پس از انقلاب داشتند تحزب را هم زیر سوال بردند درصورتی که اگر در کشور ما گروه‌های سیاسی در قالب تحزب تعریف شده و با یک برنامه و هدف‌گذاری به دور از منفعت‌طلبی و باندبازی شکل می‌گرفت یا بگیرد می‌تواند بسیار اثر‌گذار در هدایت مردم به سمت انتخابات باشد. 

وی با اشاره به انتقاداتی که نسبت به بعد نظارتی مجمع در هیات عالی نظارت انجام می‌شود گفت:‌ بنده با نفس نظارت مشکلی ندارم. یکی از وظایف مجلس هم نظارت است مجلس باید نظارت عالی داشته باشد، یکی نظارت نمایندگان است و دیگری نظارت مالی هست که دیوان محاسبات به عنوان نماینده مجلس نظارت می‌کند و نمایندگان هم حق دارند که نظارت کنند ولی ما متاسفانه در بخش نظارت نمایندگان ضعف داریم و یکی از چالش‌های ما ضعف در این موضوع است.

هر مسئول اجرایی نسبت به قوانین و مقررات تفسیر رای می‌کنند

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: ما همچنین نظارتی در ارتباط با قوانین داریم که قوانین به درستی اجرا می‌شود یا نه که آن هم توسط سازمان بازرسی کل کشور انجام می‌شود که متناسب با حجم اداری و قوانین موجود در این بخش در کارآمدی با مشکلاتی روبرو است. ما اگر نظارت بر قوانین به صورت عالیه را داشته باشیم، بخشی از مشکلاتمان را با همین نظارت می‌توانیم حل کنیم. یکی از مشکلاتی که امروز در کشور داریم به دلیل عدم نظارت است که هر مسئول اجرایی نسبت به قوانین و مقررات تفسیر رای می‌کنند و آنچه خودشان تشخیص می‌دهند عمل می‌کنند، فارغ از اینکه این تصمیمات اشتباه است و بار حقوقی دارد چون نظارت وجود ندارد.

واعظ آشتیانی گفت: شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی در بخشی از وظایف خود اگر بتوانند این نظارت را انجام بدهند، می‌توانند به حل این مشکلات کمک کنند. مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با توجه به وظایفی که برایش تعیین شده اگر بتواند نظارت‌هایی را بر سند چشم انداز بیست ساله و برنامه های پنج ساله داشته باشند به لحاظ نظارتی می‌تواند مفید باشد. 

گفت‌وگو از نوید معین

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز