خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست با مدیران ارشد وزارت نیرو:

حل مشکلات کم‌آبی از طریق بارور کردن ابرها تفکری «شاهانه است»/ صدا و سیما برخی کارهای دولت نشان نمی‌دهد، گویا گفتنش مکروه است

asdasd
کد خبر : ۷۰۹۴۶۴

رئیس‌جمهور گفت: به خاطر دارید سال ۴۲ شاه می‌گفت که با باور کردن ابرها مشکل آبی را حل می‌کنیم این تفکر شاهانه است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در نشست با وزیر نیرو و مدیران ارشد وزارت نیرو گفت: فروپاشی شبکه برق اصطلاح شماست که در کشورهای بسیار پیش رفته هم اتفاق می‌افتد. من کاری داشتم چند سال پیش به انگلیس رفتم برق رفته بود همه چیز بهم ریخت. به هر حال این مشکلات پیش می‌آید

وی ادامه داد: حفظ شبکه‌های برقی بزرگ کاری بزرگ است شما صدها کار انتقال برق دارید، در کنار برق آب اهمیت بیشتری دارد .

رئیس‌جمهور با اشاره به مشکلات آبی کشور گفت: سال ۹۷ ما مشکلاتی در برق و آب داشتیم، در دروان وزارت چیت‌چیان ایشان آمد و گفت که اگر پول جور نشود و کاری صورت نگیرد، ما باید آب را جیره‌بندی کنیم.

وی تاکید کرد: متاسفانه تراز ما همیشه مثبت نیست،‌در تابستان هم بیشتر این مشکل پیش می‌آید.

رئیس دولت ادامه داد: در تابستان هم مشکل تامین آب داریم و هم برق و مبنا را در کشور باید بر خشکسالی قرار دهیم زیرا ما در یک منطقه خشک قرار گرفتیم،‌ اینکه ما با باوری ابرها مشکل را حل می‌کنیم خیلی به ذهن نمی‌رسد. به خاطر دارید سال ۴۲ شاه می‌گفت که با باور کردن ابرها مشکل آبی را حل می‌کنیم این تفکر شاهانه است.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: می‌گفتند آبی را از کرج و سدهای دیگر وارد تهران می‌کنیم، با توجه به شبکه لوله‌ای هدر فت آن ۲۰ درصد است، خب  همه صرفه‌جویی ها را باید انجام دهیم.

وی اظهار داشت: تلفات آبی و برقی ما از ۱۵ درصد به ۱۰.۷ رسیده است که این کار بزرگی است و این باید اولویت اول باشد. وزرات نیرو باید از خودش شروع کند و اولین قدمش این است که این هدررفت را کاهش دهد نمی‌شود صفر شود اما این میزان را می‌توانیم تک رقمی کنیم.

روحانی با بیان اینکه در زمینه آب باید هدررفت و تلفات را به حداقل برسانیم، اظهار داشت: وقتی لوله‌ای می‌ترکد و مامور هم دیر می‌رسد، مردم بلافاصله با موبایل‌هایشان عکس و فیلم می‌گیرند و به فضای مجازی می‌برند. شاید شما این گونه زودتر مطلع شوید تا آنکه مامورتان بیاید و بگوید. این قدم اول است که نیازمند زمان، انرژی و تکنولوژی است. برای آوردن آب از دریا، بحث یک درصد است در حالی که اگر از منابع آب و برق حراست کنیم و به مقصد برسانیم، گاهی تا ۱۰ درصد سود می‌بریم.

وی با اشاره به مصرف بی‌رویه یا درست مصرف نکردن اظهار داشت: پایه مصرف درست، عمل صالح است. وقتی آب بد مصرف می‌کنیم، عمل غیرصالح انجام داده‌ایم. هر کار درست و شایسته‌ای، عمل صالح است. در جامعه ما این گونه به ذهن آمده که امر به معروف و نهی از منکر، فقط مختص به حجاب است. آن کسی که آب را بد مصرف می‌کند، منکر انجام می‌دهد. نهی شما گاهی به زبان است و گاهی به عمل‌تان.

رئیس‌جمهور ادامه داد: وقتی جامعه را به مصرف درست هدایت می‌کنید، امر به معروف است. معروف است که امام با سه مشت آب، وضو می‌گرفتند. من خودم این مسئله را در سال ۴۳ دیدم. ما شب‌ها خدمت ایشان می‌رسیدیم و نماز مغرب و عشا را نزد ایشان می‌خواندیم. این عمل صالح است ولی کسانی هم هستند که برای وضو گرفتن وسواس به خرج می‌دهد و چهار، پنچ دقیقه شیر آب باز است.

روحانی با بیان اینکه ساعت پیک مصرف کردن، عمل منکر و ساعت پیک مصرف نکردن، عمل معروف است، تصریح کرد: دنیای امر به معروف و نهی از منکر وسیع است ولی متاسفانه این مسئله را در دو، سه مسئله محدود کرده‌ایم. فرهنگ مردم است که به ما و خودشان کمک کند. افزایش مصرف به ضرر خود فرد، کشور و همسایگان و مردم است.

وی با تاکید بر اینکه ما درست مصرف کردن در آب و برق را باید به همه نشان بدهیم، خاطرنشان کرد: ما باید افراد را به کار درست راهنمایی کنیم. بحث ما عمل یک نفر نیست. وقتی عمل ۸۰ میلیون درست شد، تاثیر بسیاری بر کشور می‌گذارد. همه مردم باید در این زمینه کمک کنند، آموزش لازم را ببینند و به مقدار لازم از آب و برق استفاده کنیم. شما می‌‌توانید از این مسئله به عنوان یک مشوق استفاده کنید. بسیاری از کشورها از آب پساب استفاده کرده و تصفیه می‌کند.

رئیس دولت دوازدهم به نقش صنعت در کاهش مصرف آب و برق اشاره کرد و ابراز داشت: کولر صالح و غیرصالح هم داریم. کولری که مصرف زیاد دارد، صالح و کولری که مصرف زیاد دارد، غیرصالح است. ما باید در تولید و صنعت هم کمک کنیم چراکه اینها می‌توانند جلوی مصرف زیاد آب و برق را بگیرد چون همانطور که گفتید یک کولر آبی می‌تواند روزی ۲۰۰ لیتر آب مصرف کند و باید این ۲۰۰ لیتر را کاهش داد.

رئیس جمهور در ادامه گفت: باید محاسبه شود که آ‌ب مصرفی ما چقدر است؟ میوه‌ای که تولید می‌شود؟ چقدر آب و برق مصرف می‌کند و قیمت تمام شده آن برای ما چقدر است؟ ببینیم آن را اگر در داخل تولید کنیم به نفع ما است یا اینکه کشت فرامرزی انجام دهیم و برویم در یک کشور دیگر امکانات لازم و زمین اجاره کنیم؟ آن هم باید محاسبه شود که این کشت فراسرزمینی چه اثراتی در بازار دارد و چه محصولاتی را می‌توان در آن سرزمین تولید کرد؟

روحانی با اشاره به سفر خود به تایلند گفت: در سفری که به این کشور داشتم نخست وزیر تایلند پیشنهاد داد که ما زمین زیاد داریم و شما می‌توانید آنها را اجاره کنید و در آنجا برنج بکارید. ما در ایران یک نوبت کشت برنج داریم در حالی که در تایلند می‌توان سه تا چهار نوبت برنج کشت داد. باید کارشناسی شود که آیا این کار به نفع ما است یا خیر؟

وی افزود: با توجه به مصرف آب زیاد کشت برنج در شهرهایی که کمبود آب دارند، نباید این محصول کشت شود که این موضوع در دولت هم تصویب شده بنابر موقعیت جغرافیایی ایران تنها استان‌های شمالی می‌توانند این محصول را کشت کنند ما باید برای کشاورزانی که با محدودیت آبی مواجهند، کشت جایگزین معرفی کنیم که همان سود کشت برنج را داشته باشد.

رئیس‌جمهور با اشاره به روش‌های مختلف بهره‌وری از آب گفت: کشت گلخانه‌ای سیستم آبیاری جدید، بهره‌وری ما را بالا می‌برد و آنقدر در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که می‌تواند جای ساخت دو سد را بگیرد ما نمی‌توانیم دائم سد بزنیم بعضی موقع‌ها ساخت سد آثار تخریبی زیادی دارد و تالاب‌ها و رودخانه‌ها را خشک می‌کند.

روحانی با اشاره به اقدامات دولت در زمینه احیای دریاچه ارومیه گفت: برخی از دوستان می‌گویند شما چرا فقط اسم دریاچه ارومیه را می‌برید. نقطه‌های دیگر کشور هم دارای مشکل کم‌آبی هستند دریاچه ارومیه در حال تبدیل شدن به یک بحران بود احیای این دریاچه توانست زندگی ۱۴ میلیون نفر را نجات دهد اگر اقدامات دولت یازدهم نبود، این دریاچه کاملا خشک شده بود ضمن آنکه گرد و خاکی که ایجاد می‌کرد زندگی مردم استان‌های همجوار را کاملا مختل می‌کرد.

وی با انتقاد از روند اطلاع‌رسانی از اقدامات دولت یازدهم و کوتاهی صدا و سیما در این امر گفت: امروز تا می‌گویند دولت یازدهم آقایان اسم برجام را می‌آورند در حالی که برجام یکی از کارهایی بود که این دولت انجام داد که خیر و حسنه آن برای کشور در تاریخ می‌ماند. بعد که ما می‌گوییم طرح تحول سلامت و یا دریاچه ارومیه چطور می‌گویند بلی این دو تا هم بود بعد که می‌گوییم برق‌رسانی به تمام روستاهای بالای ۱۰ خانوار یا آبرسانی به روستاها می‌گویند بلی این شش مورد هم بود. کاری که در پارس جنوبی انجام شد هم کمتر از این‌ها نبود در حالی که برداشت ما از این حوزه کمتر از قطر بود اما الان بیشتر شده و یا راه‌آهنی که به اندازه ۲۰ درصد تاریخ احداث راه آهن در کشور فقط در این دولت انجام شده از دیگر کارهای ما بود در حالی که حداقل ۹۰ پروژه از این دست در طول دولت یازدهم انجام شده اما نمی‌دانم چرا این موارد اطلاع‌رسانی نمی‌شود و صدا و سیما این کارها را نشان نمی‌دهد گویا که گفتنش مکروه است که این مورد را باید علما توضیح بدهند.

روحانی افزود: در روستاها بهداشت و درمان، گازرسانی، آموزش و پرورش، اینترنت و بسیار اقدامات دیگر برای روستاها انجام شده چون لازم بود در بحث خودکفایی نیز در تولید گندم، گازوئیل و بنزین به زودی و گاز خودکفا شدیم.

وی با اشاره به کمبود گاز در دولت یازدهم گفت: ما واردکننده گاز بودیم و در فصل زمستان همسایه ما که دید به گاز نیاز داریم قیمت آن را ۹ برابر کرد ما هم مجبور شدیم از جیب مردم این افزایش قیمت را  پرداخت کنیم اما سال گذشته همان کشور دوباره گاز ما را قطع کرد ما اعتنایی نکردیم آنها پس از ۱۵ روز تماس گرفتند که چرا نمی‌آیید آن را وصل کنید گفتیم خودمان قطع کردیم و حالا باید آن را وصل کنید. اینها همه‌اش به خاطر خوداتکایی است.

روحانی تصریح کرد: فقط آمریکا زور نمی‌گوید وقتی نیازمند باشی کشور فقیر هم زور می‌گوید کشوری که برایش فداکاری کردیم و هزینه دادیم آن هم زور می‌گوید احتیاج گاهی یک قدرت بزرگ را می‌شکند. ما امروز در آب و برق در سدسازی و نیروگاه روی پای خودمان ایستادیم و حتی برای کشورهای دیگر صادرات خدمات فنی – مهندسی داریم ما امروز باید تلاش کنیم که مردم در زندگی دچار مشکل نشوند ممکن است تابستان سختی برای مردم در پیش رو داشته باشیم پس باید بدمصرفی و هدررفت را کم کنیم کشت فراسرزمینی را گسترش دهیم.

روحانی با بیان اینکه گاهی بذر موجب کاهش مصرف آب و افزایش تولید می‌شود، گفت: من از آقای حجتی پرسیدم مگر ما فلان بذر را نداریم که از خارج وارد می‌کنیم. گفتند داریم ولی بذر ما سه تن محصول می‌آورد ولی با آن بذر، ۹ تن محصول می‌دهد. گاهی افراد بدون اطلاع می‌گویند چه نیازی است که از خارج کالایی را وارد می‌کنیم. مثلا در گوشت مرغ لاین را از خارج وارد کنیم. ما هم تولید می‌کنیم ولی میان آنچه تولید ماست و آنچه وارد می‌کنیم، تفاوت وجود دارد.

وی ادامه داد: ما در تبادل آب، چندان مبادله‌ای نداریم البته به غیر از حق‌آبه‌ها که به آن نیاز داریم. ما دیپلماسی برق هم داریم چون گاهی برق را صادر و گاهی هم وارد می‌کنید. کار بزرگی است که با دنیا و منطقه به گونه‌ای تبادل کنیم که به راحتی به شبکه اروپا و شبکه‌های بزرگ آسیایی وصل شویم.

رئیس دولت تدبیر و امید با تاکید بر اینکه فکر می‌کنم هیچ دولتی در زمینه آب به اندازه دولت یازدهم سرمایه‌گذاری کرده باشد، اظهار داشت: دولت یازدهم بالاترین سرمایه‌گذاری در زمینه آب را انجام داده است. البته در زمینه برق هم سرمایه‌گذاری خوبی را انجام داد. ۹.۶ هزار مگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و به ۱۲ هزار مگاوات هم افزایش می‌یابد. ۲.۵ هزار مگاوات از هدررفت برق جلوگیری می‌شود.

روحانی با بیان اینکه کار دولت یازدهم در زمینه آب در غرب کشور در زمینه تونل، کانال‌کشی و سد بسیار عظیم و بزرگ است، تصریح کرد: البته ما از دولت‌های قبلی هم تشکر می‌کنیم ولی در دولت‌های یازدهم و دوازدهم کار فوق‌العاده‌ای انجام شد که باید برای مردم تشریح و توضیح دهیم. اینکه در دولت دوازدهم ۳۰۰ هزار هکتار در ایلام و خوزستان زیرکشت ببریم کار بزرگ است و ۴۶ هزار هکتار هم در زابل و سیستان بوده است.

وی افزود: اینها از کارهای بی‌نظیر دولت یازدهم و دوازدهم است. این کار کار یک نفر نیست بلکه کار خانواده بزرگ دولت است ولی اگر یک روز مشکلی پیش بیاید ممکن است کارهای مهم انجام شده، دیده نشود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه باید برای روز مبادا فکر و برنامه‌ریزی کنیم، اظهار داشت: از امروز می‌بایست برای تابستان سال آینده تلاش کنیم و امیدواریم با کمترین تنش آبی و مشکل در برق همراه بوده و ناراحتی و مشکلی برای مردم بوجود نیاید در عین حال باید از مردم هم بخواهیم تا دولت را در این راستا کمک کنند.

روحانی افزود: مطمئناً هیچ کار مهم و بزرگی بدون حمایت، کمک، ایثار و همکاری مردم به ثمر نمی‌رسد و دولت به تنهایی قادر به انجام امور نیست، اما وقتی دولت، مردم و رسانه‌ها در کنار هم قرار بگیرند و فرهنگ لازم برای مردم شرح داده شود، ثمرات بسیار خوبی به همراه دارد.

رئیس جمهور با اشاره به طرح همیار پلیس و استفاده از کودکان و دانش‌آموزان در اجرای برخی از مقررات و تذکر دادن آنها به والدین خود در زمان تخلف از مقررات، گفت: وزارت نیرو هم می‌تواند با همکاری وزارت آموزش و پرورش چنین طرحی را در راستای صرفه‌جویی و جلوگیری از هدررفت آب و برق در کشور اجرا کند و در آموزش صرفه‌جویی، همیار داشته باشد.

روحانی با اشاره به ضرورت تلاش در زمینه نمک‌زدایی در کشور گفت: برخی از نقاط کشور راهی به جز انتقال آب ندارد، اما بسیاری از نقاط کشور از جمله سراسر جنوب و شمال ایران متصل به آب هستند که البته مسایل خاص خود را دارند ما باید سواحل جنوب و سواحل مکران را که اهمیت زیادی دارد آباد کنیم و این کار با آب و برق امکان‌پذیر است و می‌توانیم با احداث نیروگاه‌های خورشیدی و استفاده از برخی نیروگاه‌های کوچک اتمی، انرژی پاک را به این مناطق ببریم.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به ضرورت تلاش در راستای توسعه دولت الکترونیک، گفت: با توسعه دولت الکترونیک می‌توانیم تمامی قبض‌هایی که صادر می‌شود را تبدیل به قبوض الکترونیکی بر روی تلفن همراه مردم کرده و با این اقدام در هزینه‌هایی که صرف چاپ و توزیع قبوض مختلف می‌شود، صرفه‌جویی بالایی داشته باشیم.

وزیر نیرو نیز در این نشست با قدردانی از حمایت های رئیس جمهور از صنعت مهم و حیاتی آب و برق در تابستان سال گذشته، گفت: دشمنان با توجه به تغییرات اقلیمی برنامه های وسیعی برای جمهوری اسلامی ایران درنظر داشتند که این دوران پشت سر گذاشته شد.

دکتر اردکانیان با بیان اینکه دولت و مردم باید از نظر آب و برق پایدار در حد متعارف در آسایش و امنیت خاطر باشند، تاکید کرد: وارد مرحله مدیریت توامان عرضه و تقاضا شده ایم که همکاری بین بخشی از الزامات این مهم است و باید با ایجاد سازکارهایی برای امنیت آبی، غذایی و ملاحظات محیط زیستی برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اهمیت مبحث آب های مرزی تاکید کرد: باید براساس پروتکل ها و تامین حق آبه ها برای استیفای حقوق قانونی جمهوری اسلامی ایران حرکت کرد چرا که توسعه منابع آب و خاک در مناطق مرزی حائز اهمیت است.

همچنین در این نشست برخی معاونین و مدیران وزارت نیرو با ارائه گزارشی از وضعیت آب و برق به بررسی راهکارها،  اقدامات و طرح های مختلف برای مدیریت بهینه آب  و برق در کشور پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز