خبرگزاری کار ایران

سردار سلامی:

درگیری با دشمن ما را قوی‌تر کرده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۸۵۷۱

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: جنگ خاتمه یافت اما توطئه‌های دشمن باقی ماند. ما هرکجا با دشمن درگیر شدیم، قوی‌تر شدیم؛ این شاید مخصوص ملت ایران باشد. شاید تفکر این است که مواجهه با قدرت‌های بزرگ شکست‌آور است اما اینجا بر عکس شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، سردار حسین سلامی صبح امروز در  نشست «شنبه‌های انقلاب» گفت: خوب می‌دانید که انقلاب اسلامی ایران توانست نقشه سیاسی جهان را تغییر بدهد. نقشه جغرافیای سیاسی جهان تغییر کرد و هندسه قدرت در جهان دچار تحول شد و مفهوم جدیدی به نام جهان اسلام ظاهر شد. شاید تا آن روزها جهان اسلام در ادبیات قدرت جهان مطرح نبود. پیام‌های این انقلاب وسیع بود و بخشی از سیاره زمین را تحت پوشش قرار می‌داد این پیام‌ها عدالت و آزادسازی انسان از بردگی طاغوت بود که چشم‌اندازهای خطرناکی را در برابر چشمان قدرت‌های بزرگ قرار داد.

وی تاکید کرد: پیام این انقلاب نظریه امکان غلبه کشورهای ضعیف‌تر بر قدرت‌های بزرگتر را فراهم می‌کرد و اگر به مدل تبدیل می‌شد امکان تکثیر پیدا می‌کرد یعنی جغرافیای ناپیوسته جهان اسلام را به جغرافیای پیوسته تبدیل می‌کرد و آنگاه میدان شکل‌گیری یک تمدن جدید ایجاد می‌شد این چشم انداز و برآورد نسبت به انقلاب در ذهن قدرت‌های بزگ منشا شکل‌گیری توطئه‌هایی عظیم بود.

این فرمانده نظامی عنوان کرد: اگر این مدل موفق بود، جهان استکبار با مشکلاتی روبرو می‌شد. بعد از آن واقعیتهایی که اتفاق افتاد نشان داد مسیر انقلاب چیست. شما اگر به تاریخ شکل‌گیری راهبردهای جنگی قدرت‌های بزرگی مثل آمریکا نگاه کنید جنگ، نزدیک‌ترین گزینه سیاسی است و از نگاه آنها جنگ ادامه سیاست است. شاید از دید منافع قدرت‌های بزرگ که همه به هم پیوسته بودند و ائتلافی را شکل داده بودند این درست بود؛ یعنی جنگ در نابرابرترین میدان اتفاق می‌افتاد. ابتدا به تجزیه روی آوردند تا ایران را کوچک کنند و گسل‌های قومی و قبیله‌ای را فعال کردند تا ما را با خود درگیر کنند. تمرکز قوا در نقطه قطعی برای ما یک اصل است. به این علت که موازنه سیاسی در جهان در اختیار آنان بود و از نظر اقتصادی برتر بودند و رسانه هم به در اختیار داشتند و ایران هم در ناآماده‌ترین وضعیت برای واکنش بود وقتی در توطئه‌های تجزیه‌طلبانه پیروز نشدند به جنگ روی آوردند.

سردار سلامی خاطرنشان کرد: هدف اصلی این بود که از شکل‌گیری آن مدل موفق که بتواند جوهره اندیشه نیروهای بزرگ را باطل کند و این موضوع را اثبات کنند که بدون قدرت‌های بزرگ نمی‌توان حاکمیت شکل داد. نکته بعد این بود که ما منفعل شویم؛ در نخستین روزها و ماه‌های تولد یک حاکمیت جدید که تجربه‌ای در مدیریت سیاسی و جنگ‌های بزرگ ندارد انتخاب استراتژی بسیار خطرناک است. شاید تصور این بود که در این میدان نابرابر دفاع میسر نیست و ما باید این نامعادله را حل می‌کردیم.

وی تصریح کرد: ما اسلام، ولایت و رهبری را داشتیم که این دو منبع جوشانی را از قدرت ایجاد کرد که می‌توانست کمبود در شاخصه‌های قدرت را جبران کند. پیروزی و شکست بازتابی از آنچه در قلب‌ها و ذهن‌ها می‌گذرد است. پیروزی و شکست ابتدا در ذهن یک جامعه شکل می‌گیرد بعد در میدان به حقیقت می‌پیوندد. امام تصور پیروزی را با ایمان اسلامی ترکیب کرد و این تکثیر شد و یک اعتماد به نفس شکل گرفت که ما پیروز می شویم این یک نظریه یا احساس دینی نبود بلکه به حقایق تبدیل شد.

جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران گفت: ما برای قدرتمند شدن نیازمند این بودیم که با قدرت‌های بزرگ مقابله کنیم. یک ملت و یک منبع جوشان پایان ناپذیر قدرت شکل گرفت که دشمن نمی‌توانست آن معادله را حل کند. در تفکر الهی انسان‌ها و نه سیستم‌ها می‌جنگند. این به مفهوم کم اهمیت بودن سلاح نیست بلکه به معنای تفوق انسان بر سلاح است. آمریکایی‌ها هم بعدا به این نتیجه رسیدند. آمریکایی‌ها بعد از حمله به عراق گفتند ما فکر می‌کردیم سیستم‌ها می‌جنگند اما این سربازها هستند که می‌جنگند. ما مجبور بودیم در جنگ توسعه پیدا کنیم درحالی که دشمن ما چند تیپ و لشکر بیشتر نداشت، در حین جنگ به صد لشکر و تیپ دست پیدا کرد. آمریکا و شوروی همانند یک قیچی عمل کردند و همه سیستم‌های سلاح به خدمت آنها آمد. حتی آمریکایی‌ها در سال‌های پایانی مستقیم و عملی و در سطح تاکتیک وارد شدند. قیمت نفت هم آنقدر ارزان شده بود که فروش آن به صرفه نبود و یک ملت به اتکای اسلام پیروز شد.

وی یادآور شد: می‌توان در مقابل نیروهای بزرگ ایستاد و پیروز شد. در عین حال در همان زمان اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد و هسته‌های حزب الله در آنجا شکل گرفت و سرشاخه‌های جدید که می‌تواند در شرق مدیترانه موثر باشد، شکل گرفت. یک جغرافیای سیاسی جدید و یک جغرافیای نو شکل گرفت. جنگ خاتمه یافت اما توطئه‌های دشمن باقی ماند. ما هرکجا با دشمن درگیر شدیم، قوی‌تر شدیم؛ این شاید مخصوص ملت ایران باشد. شاید تفکر این است که مواجهه با قدرت‌های بزرگ شکست‌آور است اما اینجا بر عکس شد. قدرت‌های مادی هرچقدر عظیم باشند، محدود هستند. خداوند به ما جهان بینی قدرت را داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز