خبرگزاری کار ایران

شهردار تهران در جمع خبرنگاران:

تصمیمی درباره افزایش محدوده طرح زوج و فرد اتخاذ نشده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۵۱۸۲

شهردار تهران در خصوص افزایش محدوده طرح زوج و فرد گفت: هیچ تصمیمی راجع به این موضوع گرفته نشده و هرتصمیمی گرفته شود منوط به تصویب در شورای ترافیک است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، پیروز حناچی در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: آلودگی هوای تهران به دلیل وسائط نقلیه‌ای است که سوخت فسیلی مصرف می‌کنند. پس ما همین را باید هدف قرار دهیم مخصوصا در آن بخشی که به شکل شخصی در حال استفاده هستند اگر الگوهای جایگزین بگذاریم، مسلما مثل همه دنیا تاثیر خواهد داشت. شما فکر می‌کنید آمستردام هم از اول به همین شکل بوده؟ خیر آنها هم تلاش کردند. در خود لندن در هفتم دسامبر ۱۹۵۲، چهارهزار نفر در یک روز در اثر آلودگی از بین رفته‌اند و بعد تصمیم گرفتند که درست عمل کنند. ما ناچار هستیم و راهی جز این نداریم. قطعا با همراهی مردم مطمئن هستم که موفق می‌شویم.

وی در خصوص برنامه‌های خود برای جلوگیری از بلندمرتبه‌سازی هم گفت: ما برنامه میان‌مدتی را به شورای شهر دادیم در خصوص جایگزینی منابع مالی پایدار به جای منابع ناپایدار و البته کاهش هزینه‌های جاری که این دو مسیر را در کنار هم و جداگانه بصورت میان مدت تعقیب می‌کنیم. دامن زدن به اداره شهر از طریق ساخت و ساز راه حل قضیه نیست، هرچند که آنی هم نمی‌توان این مساله را قطع کرد.

حناچی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه آیا من بعد در جلسات هیات دولت شرکت می‌کنید، گفت: بله در جلسات حضور خواهم داشت.

شهردار تهران در خصوص مقابله با برخی گروه‌هایی که قدرت خاصی دارند ، گفت: فضای ساخته شده در شهر محصول تقاطع متعادل منافع سیاستگذاران و سیاست‌مداران به معنای منافع حاکمیتی، منافع سرمایه گذاران و سرمایه داران به معنای کسانی که سرمایه‌هایشان را در شهر می‌آورند چرا که شهر بدون سرمایه اداره نمی‌شود. وقتی حوزه سوم که منافع شهروندان است مغفول واقع شود، پروژه‌ها ناهنجار می‌شوند. مطمئنا از کارهایی که در این دوره انجام می‌دهیم؛ این است که این حوزه را به حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی اضافه خواهیم کرد تا شکل پروژه‌ها را متعادل کنیم.

وی در خصوص افزایش محدوده طرح زوج و فرد نیز گفت: هیچ تصمیمی راجع به این موضوع گرفته نشده و هرتصمیمی گرفته شود منوط به تصویب در شورای ترافیک است.

حناچی در پاسخ به این سوال که آیا موافق شهر فروشی هستید، گفت: قطعا با شهر فروشی این مساله کنترل نمی‌شود. در حسن توسعه دادن حوزه حمل و نقل عمومی باید شرایط سختگیرانه‌تری برای استفاده از خودروهای شخصی اتخاذ شود، منتها به شرطی که حوزه حمل و نقل عمومی پاسخگو باشد. این دو متناظر همدیگر هستند. ماچیزی حدود ۲۵ درصد نقل و انتقالات شهری‌مان با خودروهای شخصی است و نمی‌توانیم بگوییم این میزان در آلودگی شهر تاثیر ندارد؛ قطعا بسیار موثر است و هر چقدر بتوانیم با رضایت مردم این میزان را متعادل یا کم کنیم به موفقیت دست پیدا می‌کنیم.

وی در خصوص بافت فرسوده شهر نیز گفت: وقتی می‌گوییم بافت، یعنی قبول داریم این یک موجود زنده است و موجود زنده اگر بافت بدن انسان را در نظر بگیریم احتیاج به نوسازی دارد. یعنی دائم یک سری از سلول‌ها می‌میرند و مجدد باید جایگزین شوند. اگر این موضوع به صورت طبیعی انجام نشود، ناهنجاری‌هایی را به دنبال دارد که یا از جنس اقتصادی یا از جنس اجتماعی یا از جنس کالبدی است یعنی ما بخش‌هایی در شهر داریم که هم از لحاظ اقتصادی هم از لحاظ اجتماعی و هم به جهت کالبدی دچار فرسودگی می‌شوند.

شهردار تهران تاکید کرد: اگر به موقع سراغشان نرویم تبدیل به یک چالش می‌شود و به طور طبیعی ما باید کاری کنیم که در شهر این نوع نوسازی صورت بگیرد. محدودیت‌هایی هم داریم چرا که یک قاعده کلی برای همه جا وجود ندارد. مثلا بافت‌های تاریخی نحوه برخوردشان با بافت‌های حاشیه‌ای کاملا متفاوت است و اصلی‌ترین چالشی هم که معمولا در این بافت ‌داریم، مسائل اجتماعی است یعنی اینکه شما چگونه مردم را راضی کنید که در این طرح‌ها همکاری کنند.

وی گفت: مردم زمانی همراهی می‌کنند که منافعشان دیده شود، اساسا در طراحی‌ها دیده شوند، از ابتدای طراحی در جریان قرار بگیرند و این کار پیچیده‌ای است و کار راحتی نیست. همکاران من در سازمان نوسازی همه نگاهشان این است که این موضوع را همه‌جانبه و با این نگاه ببینند به جای اینکه مردم در کنار باستند همراهی کنند که اتفاق خوبی در محلاتشان رخ دهد. لازمه این امر این است که از ابتدا آنها را در جریان قرار دهیم و در برنامه‌ریزی‌ها و طراحی‌ها شرکشان کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز