خبرگزاری کار ایران

جمالی‌نژاد:

بیش از ۵۰ درصد ناوگان اتوبوسرانی درون‌‌‌شهری در کشور فرسوده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۴۳۱۴

معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور تاکید کرد: پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شروع شده و امیدواریم با وجود شرایط سختی که داریم بتوانیم، این نوسازی را خصوصاً در شهرهای بزرگ به صورت بارزی اجرا کنیم.

 

به گزارش ایلنا، مهدی جمالی‌‌‌‌نژاد، معاون عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور در همایش روز ملی حمل و نقل که در وزارت کشور برگزار شد، گفت: خوشبختانه فصل جدیدی را در راستای ارتقای انسان‌‌‌‌محوری در شهرها و به تبع آن نگاه افزایش کیفیت زندگی و حمل و نقل عمومی شهرها در سازمان شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها شاهد هستیم. به‌‌خصوص در دهه اخیر کارهای بسیار خوبی انجام گرفته و تلاش شده نگاهی که به شهرها و روستاها تجویز می‌‌‌کنیم، در سازمان شهرداری و دهیاری‌‌‌ها به عنوان نهاد نظارت، حمایت و کمک‌‌کننده شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها حقیقتاً و عملاً حاکم باشد.
وی ضمن تبیین رویکردهایی که در سازمان شهرداری‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها دنبال می‌شود، اظهار امیدواری کرد: مجموعه حمل و نقل وزارت کشور و سازمان شهرداری‌‌‌‌ها و دهیاری‌‌‌ها، با همکاری خود شهرداری‌‌‌‌ها و جلب حمایت‌‌‌‌‌های فرابخشی، بتوانند اهداف مد نظر در عرصه حمل و نقل را محقق سازند.
رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: پیگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شروع شده و امیدواریم با وجود شرایط سختی که داریم بتوانیم، این نوسازی را خصوصاً در شهرهای بزرگ به صورت بارزی اجرا کنیم.
جمالی‌نژاد به طرح‌‌‌های در دست اجرا اشاره و تصریح کرد: اجرای قانون هوای پاک که شامل معاینه فنی، نوسازی و توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، استفاده از دوچرخه و موتورهای برقی و اسقاط خودروهای فرسوده می‌‌‌شود، همچنین پیگیری سند آسیب‌‌‌شناسی حمل و نقل مصوبه هیات وزیران، تبدیل شهر خودرومحور به شهر انسان‌‌‌محور، ارتقای سطح ایمنی معابر شهری، شناسایی نقاط حادثه‌‌‌‌خیز شهری و تکلیف به استفاده از صندلی کودک را در دستورکار قرار دادیم.
وی با بیان اینکه اقداماتی نیز در حوزه تصمیم‌‌‌گیری و تصمیم‌‌‌‌سازی داشته‌‌ایم، خاطرنشان کرد: تصویب طرح‌های جامع شهرهای بزرگ و میانی کشور، تدوین ضوابط نظارتی سرویس مدارس و سرویس ادارات، تدوین ضوابط نظارت بر ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر، ساماندهی تردد موتورهای سطح کشور و تعیین تکلیف هویت موتورها در بانک شماره‌‌‌گذاری راهور و برخورد با تخلفات حادثه‌‌‌‌ساز، ارتقای کیفیت تولید موتورسیکلت‌ها و امضای تفاهمنامه‌‌‌‌هایی با معاونت فناوری ریاست جمهوری در جهت استفاده از موتورسیلکت‌‌‌‌های برقی و برنامه ترویج فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی از سوی موتورسیکلت سواران در این راستا انجام می‌شود.
معاون وزیر کشور با اشاره به اینکه در عرصه هوشمندسازی اقدامات زیادی انجام شده است، ابراز داشت: بهره‌‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌‌های نوین و ارتباطی برای توسعه نظم و اعمال قانون در حوزه حمل و نقل عمومی، بهره‌‌‌گیری از فناوری‌‌‌های نوین در ارتقای سیستم‌‌‌های ناوبری و اتوبوس‌‌‌‌های شهری، استفاده از دوربین‌‌‌‌های نظارتی تصویری و استفاده از تجهیزات الکترونیکی و هوشمندسازی طرح ترافیک و اجرای طرح LEZ نیز از جمله برنامه‌‌‌های این حوزه بوده است.
جمالی‌نژاد ادامه داد: در حوزه حمل و نقل ریلی نیز اقدات خوبی انجام شده است، که امضای طرح توسعه حمل و نقل مسافران با قطارشهری کلانشهرها را داشتیم که بر اساس آن، تا پایان سال ۱۴۰۰، دو هزار واگن برای شهرهای تهران، اصفهان، تبریز، شیراز، قم، مشهد، کرج و کرمانشاه تحویل داده شود.
وی اضافه کرد: براساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، وزارت نفت مکلف شده است به ازای هر مسافر که در نتیجه استفاده از حمل و نقل عمومی حدود شش دهم لیتر سوخت صرفه‌‌‌جویی می‌‌‌کند، تسهیلات برای توسعه حمل و نقل عمومی ارائه کند.
معاون عمران و توسعه امور شهری و روستائی وزارت کشور به آمار حوزه ناوگان ریلی شهری اشاره کرد و ابراز داشت: ارتقای خطوط و ناوگان مترویی در ۹ کلانشهر یکی از برنامه‌‌‌‌های مهم است که ۹۵ کیلومتر آن در دست بهره‌‌‌برداری است، ۱۹۳ ایستگاه، ۱۷۳۹ واگن موجود، ۸۲۴ میلیون سفر مسافر سالانه داریم و به‌علاوه حدود ۲۸۹ کیلومتر خطوط قابل اضافه داریم.
جمالی‌نژاد ادامه داد: تعداد واگن‌‌‌‌‌های جدید موردنیاز تا پایان طرح دو هزار عدد است که امیدوارم تا سال ۱۴۰۰ محقق شود. در این صورت ۱۵۵۳ میلیون سفر مسافران سالانه اضافه شده و جمع کل خطوط در پایان طرح ۵۸۴ کیلومتر می‌شود که کل تعداد کل مسافر در پایان طرح دو میلیون و ۳۳۷ میلیون سفر خواهد بود.
وی از همکاران سازمان شهرداری و دهیاری‌‌‌‌ها، معاونت عمرانی وزارت کشور و استانداری‌‌ها، شهرداران کلانشهرها و فعالان حوزه حمل و نقل از جمله ناوبران سختکوش قدردانی کرد.
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز