خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله نوری‌همدانی:

امروز عده‌ای در قم ساکن شده‌اند و روستاها و شهرها بدون عالم مانده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۲۷۹۵

آیت الله نوری همدانی گفت: طلاب باید فقیه تربیت شوند و گرنه نمی‌توانند پاسخگوی نیازهای جامعه باشند و طلبه‌ای که فقیه نباشد ضررش برای دین بیش از منفعتش است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله  نوری همدانی شامگاه چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه، ائمه جمعه و مدیران مدارس علمیه آذربایجان‌غربی که در دفتر این مرجع تقلید در قم برگزار شد، اظهار داشت: کار مدیران مدارس علمیه از جهاتی بسیار مهم و حیاتی است، یک جهت از لحاظ تربیت طلاب می‌باشد، مطلبی که در امر تربیت بسیار مهم و ضروری می‌باشد فقیه بار آمدن یک طلبه است، "تفقه" ثمن هرچیز گران‌بها و نردبان هر اوج و قدرت است.

وی تصریح کرد: تربیت طله فقیهی که بتواند پاسخگوی مسائل روز باشد، بنابراین باید از بدو شروع تربیت باید طلبه را با دید فقه و فقاهت تربیت کنید و طلبه‌های بااستعداد، کوشا، باتقوا وباهمت بلند جذب وتربیت شوند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به حدیث امام صادق ( ع ) گفت: حضرت می‌فرماید؛ سه چیز است که هیچ گروهی از آنها بی‌نیاز نیست. اول؛ فَقِیهٌ عالِمٌ وَرِعْ، دوم، امیرٌ خَیِّرٌ مُطاع، سوم، طَبیبٌ بَصیرٌ ثِقِه .

وی تصریح کرد: باید در هرشهری طلبه را  فقیه تربیت کنیم و گرنه ضررش از خیرش بیشتر خواهد بود، تربیت فقیه کار بسیار مهمی است و باید در حوزه‌ها مورد توجه قرار گیرد

آیت الله نوری افزود: باید در آموزش ادبیات طلاب نهایت دقت و ظرافت را به خرج داد چرا که بنیه علمی طلبه در طول طلبگی‌اش برای وی گره گشا است ادبیات عرب می‌باشد

وی نیاز جامعه امروز را تربیت طلاب جهادی و زمان شناس عنوان کرد و بیان داشت: باید طلبه جهادی و زمان‌شناس در حوزه‌ها تربیت شوند، ما امروز از این جهت احساس کمبود می‌کنیم، بارفتن علمای بزرگ این خلاء ایجاد شده، باید تلاش کنیم دربلاد اسلامی کمبودی نباشد..

این مرجع تقلید ادامه داد: مسئله شناخت زمان بسیارمهم است.درمملکت ما استبداد و استکبار حاکم بود و اسلام ناب محمدی به حاشیه رانده شده بود، خود باختگی در برابر دشمن ایجاد شده بود و مردم خود باوری را از دست داده بودند، یکی از ثمرات انقلاب این بود که به مردم خودباوری داد وخود باختگی را از بین برد ومردم را به سمت حرکت پرو بال داد. مطلب مهم این است که قدر انقلاب را بدانیم وشاخصه‌های آن را به مردم تبیین کنیم و مردم را همیشه درصحنه نگه داریم.

وی با انتقاد از برخی طلاب ساکن قم خاطرنشان کرد: وجود یک عالم در تمامی روستاها و بلاد اسلامی امروز یک ضرورت است و باید به این نیازها برنامه‌ریزی شود متاسفانه امروز عده‌ای در قم ساکن شده‌اند و روستاها و شهرها بدون عالم مانده است

آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: هرمجموعه‌ای نیاز به یک مدیر لایق دارد و بدون مدیر مدبر نمی‌تواند حرکت و پیشرفت کند، همانطوری که خدا در بدن انسان مغزی را قرار داده که تمام دستگاه بدن و اعضا و جوارح را اداره می‌کند وجود یک مدیر مدبّر و عاقل بر سر هر مجموعه‌ای لازم و ضروری است و باید به این نیاز مهم هم حوزه برنامه داشته باشد.

وی وجود رهبر الهی را لازمه بشریت دانست و گفت: وجود یک رهبر در جامعه از ضروریات است، اولین نفری که خداوند متعال خلق کرده‌است رهبر می‌باشد و آخرین نفری که قبض روح می‌کند رهبر است و رهبر که مردم به دنبال او حرکت کنند باید از جانب خدای متعال باشد.

این مرجع تقلید گفت: یکی از برکات انقلاب همین توجه مردم به ولایت فقیه بود که رهبرش الهی است می‌باشد، قبل از انقلاب مردم ایران در حکومت طاغوت بودند و با رهبری ولایت فقیه  مقابل استکبار جهانی ایستادند، امروز وظیفه داریم از این انقلاب دفاع و پشتیبانی کنیم و مردم را برای ظهور امام زمان ( عج ) آماده کنیم.

وی انس طلاب با کتب امام خمینی( ره ) را از ضرورات طلبگی دانست و گفت: سه کتاب را در حوزه‌های علمیه مورد دقت قرار دهید., یکی صحیفه نور امام خمینی ( ره ) می‌باشد، دیگری دفتر تبیان و سومی وصیت‌نامه حضرت امام راحل ( ره ) می‌باشد که لازم است طلبه با این کتب مأنوس باشد.

آیت الله نوری همدانی بیان داشت: طلاب را به خواندن دعای ندبه در مدارس تشویق کنید، دعا برای ظهور حجت و به یاد حضرت بودن خیلی برکات دارد، طلاب به نماز شب و شب زنده‌داری تشویق شوند این باعث روشنی قلوب می‌گردد، علما اینگونه بودند، با نماز شب انس گرفته بودند.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، در پایان استان آذربایجان‌‌غربی را استان صلح و صفا عنوان کرد و گفت: از جمله استان‌های که همیشه صفا و صمیمت وجود دارد آذربایجان غربی است که خدا را شکر وجود عالمی چون آیت الله قریشی چراغ هدایت در آن استان است، قلم وی در خدمت تاریخ شیعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز