خبرگزاری کار ایران

قاسمی:

نشست‌های شورای همکاری، پوششی برای اعلام سیاست‌های چند عضو به هزینه و نام همه اعضای آن شده است

asdasd
کد خبر : ۷۰۱۶۷۷

سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به بخش‌هایی از بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، تاکید کرد: تکرار ادعاهای واهی در مورد جزایر ایرانی تغییری در واقعیت‌‌های تاریخی و جغرافیایی منطقه ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا، بهرام قاسمی در واکنش به بخش‌هایی از بیانیه نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض که ادعاها و اتهاماتی را متوجه کشورمان کرده است، ضمن ابراز تاسف از ادامه رویکرد غیرسازنده این شورا در قبال جمهوری اسلامی ایران گفت: متاسفانه به نظر می‌‌‌رسد شورای همکاری خلیج فارس تحت تاثیر سیاست‌‌ها و رفتارهای اشتباه و مخرب برخی اعضای آن، تبدیل به پوششی برای بیان مواضعی شده است که در راستای محاسبات و سیاستگذاری‌‌‌های اشتباه گذشته قرار دارد.

وی با بیان اینکه شورای همکاری خلیج فارس می‌‌تواند با در پیش گرفتن رویکردی منطقی، مستقل از ظرفیت خود در مسیر رفع سوءتفاهمات و اختلافات درونی و بیرونی گام بردارد، اظهار داشت: مشاهده می‌‌‌شود که نه تنها این رویکرد را در پیش نگرفته است بلکه، از سیاست‌‌های تفرقه‌‌افکنانه برخی کشورهای فرامنطقه‌‌ای به صورت شرم‌‌آوری تمجید می‌‌‌کند و در عمل، تبدیل به پوششی برای اعلام سیاست‌‌های چند عضو آن شده که به هزینه و نام همه اعضاء، مواضعی را بیان کند که هیچ کمکی به حرکت در مسیر صلح و ثبات منطقه‌‌ای نمی‌‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه از نظر جمهوری اسلامی ایران مواضع بیان شده در بیانیه پایانی نشست ریاض الزاما موضع همه اعضاء آن نیست و ناکامی عربستان سعودی در تحقق اهدافش در این نشست را می‌‌‌توان در تناقض بین متن بیانیه با رویکرد عملی برخی از اعضای آن در قبال ایران دید، تصریح کرد: برخی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس با اطلاع و درک درست از سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران و واقعیت‌‌های منطقه‌‌ای و الزامات همجواری، همواره برای کاهش سوء‌‌تفاهمات پیشگام بوده‌‌‌اند. رویکرد امیر کویت طی سال‌های اخیر و از جمله در اجلاس ریاض عمدتا خیرخواهانه و در جهت حل و کاهش اختلافات از طریق سازوکارهای درون منطقه‌‌ای بوده است. 

قاسمی ادامه داد: اگر این رویکرد بجای بیانیه‌‌های بی‌‌محتوای دبیرخانه شورا، مورد پذیرش و عمل همه سران شورا قرار گیرد، هم هزینه کمتری به ملت‌‌های منطقه تحمیل می‌‌شود و هم دستیابی به صلح و ثبات آسان‌‌تر خواهد شد.

وی درخصوص موضوع جزایر سه‌‌گانه ایرانی نیز خاطرنشان کرد: تکرار ادعاهای واهی در مورد جزایر ایرانی تغییری در واقعیت‌‌‌های تاریخی و جغرافیایی منطقه ایجاد نخواهد کرد. جزایر سه‌‌‌گانه جزء تفکیک‌‌‌ناپذیر قلمرو ایران بوده و خواهند ماند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز