خبرگزاری کار ایران

بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت روز دانشجو

asdasd
کد خبر : ۶۹۹۹۰۴

سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار در بیانیه‌ای ضمن بزرگداشت روز دانشجو و تبریک آن به همه اهالی علم و دانش، با تاکید بر اینکه کارویژه اصلی و تخصصی دانشجویان، تحصیل، پژوهش و رشد علمی است، تاکید کرد که رسالت خود می‌داند تا در قبال سرنوشت کشور و مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از خود واکنش نشان دهد.

به گزارش ایلنا، بیانیه سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار به مناسبت روز دانشجو به شرح ذیل است:

شانزده آذرماه نماد بیداری و هوشیاری انسان‌هایی است که به راحتی چشمان خود را بر تاریکی‌های زمانه خویش نبسته و با سرشت پاک، بی آلایش و حقیقت‌طلب خود هرگونه ظلم و بی‌عدالتی و فساد را فریاد می‌زنند تا همچنان چشم بینای جامعه در تحولات مختلف باشند.

جنبش دانشجویی در طول ۸۰ سال گذشته فراز و فرود بسیار داشته است. با این حال در بزنگاه های تاریخ معاصر ایران نقش بی بدیلی را در عرصه های گوناگون و ساماندهی حرکت‌های کوچک و بزرگ اجتماعی ایفا نموده است. حرکت هایی که گاها مبنایی برای تغییرات عظیم سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده است.

دانشگاه و دانشجوی ایرانی امروز در یک بزنگاه تاریخی دیگر قرار گرفته است. بزنگاهی که در صورت فرصت سوزی موجب خسران و پشیمانی خواهد شد. آنچه امروز پس از طی چهل سال از انقلاب اسلامی می تواند به درخت انقلاب صدمه بزند، فساد و بی عدالتی است. جنبش دانشجویی که هماره در طول حیات خود با هرگونه فساد و تبعیض مبارزه کرده، اینک می بایست بیش از پیش هوشیار باشد و با موشکافی هرچه بیشتر به رصد کردن امور و هشدار دادن به متولیان امر بپردازد. آنچه موجب ناامیدی مردم می شود همان فساد است که بطور سیستمی در جای جای سازمان ها، ادارات و روابط موجود ریشه دوانده است.

جنبش دانشجویی در شرایط کنونی اولویت خود را اصلاح امور در سایه مشارکت آزادانه مردم و فعالیت بی قید و شرط تشکل های صنفی، سیاسی و اجتماعی می داند و بر این باور است که اعتماد عمومی، بعنوان بزرگترین سرمایه اجتماعی یک کشور، دچار ضعف و نقصان شده است و احیای آن جز از طریق شفافیت در امور، مشارکت حداکثری مردم و نخبگان در تصمیم گیری ها، دولت کارآمد و اعتماد عمومی به دانشجویان و دانشگاهیان در مناصب مدیریتی مقدور و میسور نیست.

از طرفی دانشجوی امروز درگیر مشکلات و معضلات اقتصادی است.فشار اقتصادی امکان تحقیق و پژوهش را سلب می کند و دانشجوی طالب علم و تحصیل درمانده از هزینه های سنگین زندگی و دانشگاه است.مگر نه این است که طبق اصل سی ام قانون اساسی "دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد." پس چرا هیچ نظارتی بر گسترش روزافزون دانشگاه های غیر انتفاعی و افزایش بی حد و حساب شهریه های دانشگاه های آزاد و علمی –کاربردی و پردیس ها و شبانه ها صورت نمی گیرد.

چرا وزیر علوم به وعده خود در خصوص امکان ایجاد اتحادیه سراسری دانشجویان عمل نمیکند؟!

چرا برنامه ها و سیاست های کلان آموزشی و فناوری در دانشگاه ها، مبتنی بر اسناد بالادستی تهیه و تددوین نمی شود؟!

 چرا به گسترش آموزش های فنی وحرفه ای و رشته های مهارتی که تکلیف قانونی برنامه ششم توسعه بوده است توجهی نمی شود؟!

سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار ضمن بزرگداشت روز دانشجو و تبریک آن به همه اهالی علم و دانش، با تاکید بر اینکه کارویژه اصلی و تخصصی دانشجویان، تحصیل، پژوهش و رشد علمی است، لیکن در عین حال بعنوان یک تشکل فعال در جامعه، رسالت خود می داند تا در قبال سرنوشت کشور و مناسبات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه از خود واکنش نشان دهد . بر همین مبنا مطالبات جدی خود را از دولت و نهادهای قانونی مسوول بر موارد زیر استوار می سازد؛

۱.    ۱. رفع تبعیض به هر نحو، شفافیت و مبارزه واقعی با رانت خواری، ویژه خواری و فساد اداری اعم از سیاسی و اقتصادی

۲. قانون گرایی و نهادینه شدن آزادی های فردی و اجتماعی و حقوق شهروندی

۳.افزایش مشارکت و ایجاد نشاط سیاسی در جامعه و خصوصا در دانشگاه ها به منظور افزایش ضریب امنیت ملی

۴.پاسخگویی همه مدیران و ارکان نظام در قبال تصمیمات خود به مردم

۵.اولویت قرار دادن منافع ملی به جای منافع باندی و سیاسی در مجلس و دولت

۶.تغییر خط مشی گذاری های اقتصادی در کشور از طریق اصلاح ساختار اقتصادی

۷.توجه جدی به مقوله آموزش در دانشگاه ها و توسعه رشته های میان رشته ای و کاربردی

۸.نظارت دقیق بر دانشگاه های غیردولتی خصوصا دانشگاه آزاد اسلامی، که بعد از فوت آیت ا... هاشمی رفسنجانی وجه المصالحه گروهی خاص قرار گرفته است.

۹.اجرای کامل قانون منع به کارگیری بازنشستگان در راستای چابک سازی بدنه مدیریتی کشور

۱۰.اعتماد و به کارگیری جوانان خلاق و تحصیل کرده در بدنه کارشناسی و مدیریتی کشور در راستای تحقق گردش نخبگان

روابط عمومی سازمان دانشجویی حزب اسلامی کار

۱۶/۹/۱۳۹۷

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز