خبرگزاری کار ایران

رییس‌جمهور در جمع مردم سرخه:

تابستان ۹۹، آب سالم و پایدار به سرخه خواهد رسید/ یکی از افتخارات ما، زبان زیبای محلی است

کد خبر : ۶۹۹۶۸۵

رییس جمهور در ادامه سفر استانی خود به استان سمنان در جمع مردم شهرستان سرخه حاضر شد و در جمع مردم این شهر سخنرانی کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی ظهر امروز در جمع مردم سرخه سمنان گفت: بسیار روز و ساعت بیاد ماندنی برای من در تاریخ زندگی‌ام است. سرزمین پربرکت سرخه که دارای انسان‌های عارف، عالم، مجاهد و پرهیز است و من هیچ وقت یادم نمی‌رود که یک ساعت به اذان صبح، بسیاری از مردم مومن این سرزمین در مسجد بودند. 

وی با بیان اینکه زمانی که نه برقی بود و نه سیستم حرارتی وجود داشت، اولین مومنی که وارد مسجد می‌شد، چراغ را روشن می‌کرد، اظهار داشت: آنها برای همیشه تاریخ زنده هستند. اینجا سرزمین مرحوم آیت‌الله فیض و مرحوم حجت‌الاسلام نطنزی است که به حق عارف بود. اینجا سرزمین شهیدان و دلاوران است. آدم وقتی در کنار مزار این شهیدان می‌رود، احساس کوچکی می‌کند که در چه روزهای سختی از کشور دفاع کردند. 

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اینجا سرزمین انقلاب است، تصریح کرد: همه مردم ایران انقلابی بودند. همه مردم سمنان در انقلاب سهیم بودند ولی این یک واقعیت است که انقلاب از این سرزمین شروع شد. افرادی در این سرزمین بودند که ده‌ها نوبت دستگیر شده و به زندان رفتند. ایستادگی و مقاومت کردند. همه عزیزانی که پای انقلاب بودند، امروز هم پای انقلاب هستند. 

روحانی ادامه داد: مردم سرخه در این دیار، معروف به ایمان بودند. یکپارچه بودند. البته رقابت‌های محلی زیبا بود. همین جا بود که مردم اعتقاد خاصی به عزای امام حسین (ع) داشتند و نخل اینجا برای مردم چیز دیگری بود. این مردم، مردم عشق به خاندان رسالت بودند. 

وی خطاب به مردم سرخه خاطرنشان کرد: قولی که من می‌خواهم به مردم سرخه در این سفر بدهم، این است که آقای اردکانیان را هم اینجا آورده‌ایم. دیار کویر، دیار تشنه است و مردم از مسئولان، یک آب آشامیدنی سالم و پایدار می‌خواهند. وعده و قول آقای اردکانیان به مردم سرخه این است که در تابستان سال ۹۹، ان‌شاالله آب سالم و پایدار به سرخه خواهد رسید. ان‌شاالله آب پایداری باشد که برای سی سال آینده سرخه، تضمین آب سالم و آشامیدنی باشد. 

رئیس‌جمهور افزود: آقای مونسان هم متعلق به همین دیار است ولی گویا سرخه‌ای بلد نیستند که فایده ندارد. ایشان قول می‌دهند برای یک مرکز و مجتمع فرهنگی تا پایان دولت دوازدهم به افتتاح برسد. 

روحانی با بیان اینکه ان‌شاالله برای نیازهای دیگر این مردم در فکر خواهیم بود و حتما اقدام می‌کنیم، ابراز داشت: مردم خوب و ایثارگر که در روزهای جنگ، نه یک گروهان بلکه یک گردان در جبهه‌های جنگ داشتیم. همه خانواده‌ها ایثارگر بودند. عده‌ای فرزندان‌شان برمی‌گشتند و عده‌ای دیگر اعزام می‌شدند. من در سرخه خدمت مادرشان رفتم. واقعا با چه روحیه، ایثارگری و فداکاری‌ای فرزندان‌شان را دادم پس وظیفه ماست که به مردم سرخه خدمت کنیم. 

وی با تاکید بر اینکه از نظر گردشگری، سرخه استعدادهای خوبی دارد، بیان کرد: مسجد قدیمی وجود دارد که باید حتما احیا شود و به عنوان ماندگار در سرخه باقی بماند. آب‌انباری در سرخه وجود داشت که هر روز ظهر، برای منزل آب می‌بردیم. پله‌هایش برای ما که کوچک بودیم زیاد بود. یک مرکز یخ هم وجود داشت که آن هم، پله‌های عجیب و غریب زیادی داشت. این آثاری که از گذاشته مانده باید به عنوان یادگار باقی بماند. اطراف اینجا، آب‌های معدنی خوبی دارد. این آثار باستانی باید احیا شود. اثری از فرهنگ گذشته این سرزمین است. 

رئیس شورای انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سرخه سرزمین علم، دانش و فرهنگ است، یادآور شد: یکی از افتخارات ما، زبان زیبای محلی است. بیسیمچی‌ها در زمان جنگ از آن استفاده می‌کردند و در زمان مذاکرات هسته‌ای هم از این زبان استفاده می‌کردیم. زبانی است که ساختار سخت و پیچیده‌ای دارد. این گویش قشنگ و زیبا، و از این زبان زیباتر، اخلاق و محبت و فداکاری مردم است.

روحانی با بیان اینکه افتخار می‌کنم زادگاهم، دیار مومنان است و افتخار می‌کنم دوران کودکی‌ام را همین جا رشد کردم، عنوان کرد: خاطرات خوبی از آن ایام داشتیم. معلمانی که درس دین و اسلام به ما یاد دادند. طرح و پروژه‌های دیگری هم برای سرخه وجود دارد که بعدا به اطلاع شما خواهم رساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز