خبرگزاری کار ایران

اکونومیک‌تایمز گزارش داد؛

بررسی تاثیر کاهش قیمت نفت بر بازار سهام/ هنوز بحرانی رخ نداده است

asdasd
کد خبر : ۶۹۸۷۸۲

با توجه به تغییرات قیمت نفت در ماه‌های اخیر اکونومیک تایمز در گزارشی به بررسی این موضوع پرداخت.

به گزارش ایلنا، اکونومیک‌تایمز نوشت: افت ناگهانی قیمت‌های جهانی نفت خام به عنوان یک شگفتی برای بسیاری از ما خود را نشان داده است؛ چرا که در درجه اول قیمت‌ها کاهش یافته است، زیرا عرضه نفت خام تقاضای خود را فراتر برده است تولید نفت خام در ایالات متحده هر ماه افزایش می‌یابد و در اکتبر ۲۰۱۸ آمریکا بزرگترین تولیدکننده نفت خام شده است.

در ادامه این گزارش آمده است: با توجه به اینکه ایالات متحده معافیت‌هایی اعطا کرده که چندین کشور از جمله هند به واردات نفت خود را از ایران ادامه دهند، ترس از بحران عرضه از سوی ایران تاحدودی از بین رفته است.

«ویجایا کومار»، استراتژیست سرمایه‌گذاری و خدمات مالی در این رابطه گفت: نفت خام اکنون فقط یک کالای تجاری نیست، بلکه یک محصول مالی با میلیاردها دلار ارزش و بازاری میلیاردی دارد. بنابراین افرادی که درباره آینده پیش‌گویی می‌کردند و توقع بحران با اعمال تحریم‌ها داشتند اکنون از موضع خود دست کشیدند چرا که هنوز بحرانی رخ نداده است.

کارشناسان می گویند احتمال پایین ماندن  قیمت‌ها وجود دارد. بنابراین برای اصلاح بازار ممکن است به  زمان بیشتری نیاز باشد، با این حال، با عدم اطمینان در مورد عرضه بیش از حد و تداوم تحریم‌های ایران، قیمت نفت برنت ممکن است به کمتر از ۵۴-۵۵ دلار برسد.

«سانکاران نارن» مدیر مالی آی سی آی سی گفت: کاهش شدید در هزینه واردات، بزرگترین مزیت کاهش قیمت نفت است. این برای اقتصادی مثل اقتصاد هند بسیار مثبت است، زیرا این سقوط به میزان ۳۰ میلیارد دلار صرفه‌جویی و چیزی حدود ۲ میلیون یورو خواهد بود. اکثر فشارهای شدید اقتصادی که در گذشته شاهد آن بودیم، به دلیل قیمت بالای نفت خام بود.

کومار با این دیدگاه موافق است و می‌گوید روند اقتصاد کلان بهتر خواهد شد. کاهش سقوط نفت و کسری تجاری و کسری حساب جاری، تورم و غیره، کاهش خواهد. یافت تورم پایین،. جنبه دیگر کاهش قیمت محسوب م‌ شود.

اگرچه سقوط قیمت نفت خام برای اقتصاد خوب است اما برای بازار سهام خیلی خوب نیست. در حقیقت، بازار سهام هنگامی رونق می‌یابد که نفت خام با قیمت بالاتری خرید و فروش شود، و زمانی که قیمت نفت خام در سطوح پایین‌تر باشد بازار سهام هم با افت مواجه خواهد شد.

در این صورت واردکنندگان به ویژه شرکت‌های بازاریابی نفت و شرکت‌های مصرف‌کننده وابسته به قطعات وارداتی، سود خواهند برد.

نارن می‌گوید برخی از بخش‌های مصرف‌کننده، مانند خودرو، همچنین به دلیل کاهش قیمت بنزین سود خواهند برد.

علاوه بر کاهش نرخ بهره و افزایش دسترسی به وام خودرو، تقاضا برای خودروها هنگامی که قیمت بنزین و دیزل پایین است، افزایش می‌یابد.کاهش قیمت مواد خام مانند مس نیز به شرکت‌های خودرو کمک خواهد کرد. و می‌توان گفت از کاهش قیمت نفت سود خواهند برد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز