خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

می‌خواهند دولت و وزارت خارجه را فلج کنند/ ظریف باید محاکمه شود یا کسانی که موجب پیدا شدن موسسات مالی غیر قانونی شدند؟

asdasd
کد خبر : ۶۹۱۵۷۱

رئیس اسبق نمایندگی ایران در بریتانیا تاکید کرد:‌ ظریفی که وارد کارزار مقابله با هجمه‌های سنگین امریکا و سران دولت ترامپ شده است، باید محاکمه شود یا کسانی که موجب پیدا شدن بابک زنجانی و موسسات مالی خلافکار و غیر قانونی شدند؟

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، به حملات صورت گرفته علیه محمدجواد ظریف طی روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: دوستانی که به وزیر امور خارجه حمله می‌کنند، همان مخالفان برجام هستند که تمام تلاش‌شان را کردند که توافق هسته‌ای حاصل نشود و حال که روزشان به برجام نرسید، به دنبال فلج کردن دولت و وزارت امور خارجه به صورت خاص هستند.

مخالفان بگویند چرا علیه منافع ملی جوسازی می‌کنند

وی با بیان اینکه کسانی باید به دادگاه بروند و پاسخگو باشند که مصائب فراوانی را برای ملت و کشور ایجاد کردند، اظهار داشت: آنها هستند که باید بگویند چرا در شرایطی که کشور زیر فشارهای ترامپ است، علیه منافع ملی جوسازی می‌کنند و علیرغم مسیرهای طی شده و تاییدات رهبری نسبت به سیاست خارجی، علیه دستگاه دیپلماسی اقدام می‌‌کنند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه شرایط ایجاد شده برای برجام نه به خاطر ضعف تیم مذاکره‌کننده یا ضعف برجام بلکه به خاطر بدعهدی امریکا و رویکرد یکجانبه‌گرایانه ترامپ است، تصریح کرد: فشارهای آمریکا در شرایطی است که همه دنیا با ماست. حال فرض کنید اگر برجام نبود، ترامپ چه می‌کرد؟ به خاطر توافق هسته‌ای است که شکاف‌ها میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا افزایش یافته و شاهد تحولاتی جدی هرچند آرام میان طرفین هستند. همین تحول است که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه از تشکیل ارتش اروپایی سخن می‌گوید و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از وی حمایت می‌کند و طی روزهای اخیر شاهد جدال میان آنها هستیم.

کمک به فروپاشی برجام خیانت نیست؟ 

ساداتیان با بیان اینکه FATF دنباله برجام است و مخالفان توافق هسته‌ای هم‌اینک به مخالفان آن تبدیل شده‌اند، خاطرنشان کرد: اگر ایران همکاری خود را با FATF آغاز نکند، روسیه و چین و حتی کشورهای دوست و همسایه ما هم قادر به همکاری‌ و مبادله تجاری با ما نیستند. عدم عضویت در FATF، موجب می‌شود تا این نهاد، اقدامات تقابلی خود با ایران را در پیش بگیرد،‌ اتحادیه اروپا، روسیه و چین و سایر کشورها با ما همکاری اقتصادی و مالی نکنند و برجام فروبپاشد و تحریم‌های گسترده ملغی شده، علیه ما اعمال شوند و اروپایی‌ها هم در آغوش ترامپ بغلطند.

وی ادامه داد: اگر این کارها خیانت، پشت پا زدن به منافع ملی و همراهی با ترامپ و نتانیاهو نباشد،‌ چه معنای دیگری پیدا می‌کند؟

ظریف باید محاکمه شود یا موسسات مالی غیر قانونی که اقتصاد کشور را دچار مشکل کردند؟

عضو اسبق نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد با بیان اینکه تلاش ظریف هشدار دادن و نهیب زدن به دیگران برای درک شرایط احتمالی پیشرو است، ابراز داشت: ظریف که وارد کارزار مقابله با هجمه‌های سنگین امریکا و سران دولت ترامپ شده است، باید محاکمه شود یا کسانی که موجب پیدا شدن بابک زنجانی و موسسات مالی خلافکار و غیر قانونی کشده‌اند؟

ساداتیان افزود: همکاری با FATF انتخاب ناگزیر ایران است چراکه اگر همکاری نکنیم، به منزوی نشدن ایالات متحده کمک کرده و موجب شده‌ایم تا ترامپ به خواست‌های خود برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز