خبرگزاری کار ایران

میرزایی در گفت‌وگو با ایلنا:

احتمال اجرای طرح استانی شدن انتخابات مجلس در چند استان/ شورای نگهبان با این طرح مشکلی ندارد

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۹۴۹

یک نماینده مجلس شورای اسلامی درباره برگزار شدن انتخابات به صورت استانی گفت: این امر کمک می‌کند نگاه نمایندگان از محلی و صرفا حوزه‌های انتخابیه به ملی تغییر پیدا کند.

جلال میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، درباره استانی شدن انتخابات و تاثیر آن بر این فرآیند عنوان کرد: قبل از آنکه وارد مجلس شوم، با این موضوع مخالف بودم، به خاطر دارم یک زمانی هم آقای مطهری بحث استانی شدن انتخابات مطرح کردند و گفتند که این امر در کاهش هزینه‌ها بسیار موثر است، یادم هست حتی ایشان به بحث خرید و فروش رأی هم اشاره کردند.

نماینده مردم ایلام ادامه داد: آن زمان مخالف بودم، زیرا معتقد بودند حوزه‌های انتخابیه کوچک هستند و فردی که کاندیدا می‌شود، هزینه کمتری را صرف این کار می‌کند اما اگر انتخابات استانی شود یک شخص برای اینکه انتخاب شود، باید هزینه بیشتری متقبل شود.

میرزایی افزود: امروز که به مجلس آمدم و فضا را درک کرده‌ام، با استانی شدن انتخابات موافق هستم؛ زیرا علاوه بر این‌که باعث انتخاب درست می‌شود، باعث می‌شود شورای نگهبان هم هزینه کمتری در بحث تایید صلاحت‌ها پرداخت کند و از سوی دیگر هم منجر به این می‌شود احزاب و تشکل‌ها فعالیت خودشان را گسترش دهند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یک فرد زمانی که به مجلس راه پیدا می‌کند نهایت عضو فراکسیون و یا کمیسیونی می‌شود و ذهنیت درستی هم از تصمیم‌گیری سیاسی ندارد، گفت: اگر نماینده‌ای از طریق تشکل و یا جریان حزبی وارد کارزار انتخاب شود، علاوه بر اینکه الفبای سیاست را می‌آموزد، می‌تواند تصمیمات درست‌تری هم اتخاذ کند؛ از سوی دیگر هم این احزاب و یا تشکل‌ها هستند که در برابر مردم درخصوص رفتار نماینده‌ای که وارد مجلس کرده‌اند، پاسخگو هستند.

وی ادامه داد: البته جریان‌های سیاسی باید هنگام انتخاب افراد، مولفه‌هایی چون مقبولیت فرد و حاشیه‌های مربوط به او را هم در نظر بگیرند تا هنگام ثبت‌نام روی نهادهای نظارتی مانند شورای نگهبان فشاری وارد نشود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: احزاب می‌توانند افرادی را انتخاب کنند که توانمندی‌های لازم را داشته باشند. 

وی ادامه داد: استانی شدن انتخابات کمک می‌کند بسیاری از مسائل طایفه‌ای و محلی تحت‌الشعاع قرار گیرد که به نفع کشور خواهد بود. زیرا فردی که از حوزه انتخابیه خود می‌آید، دغدغه همان جا را دارد و محلی فکر می‌کند اما اگر فردی از سوی انتخابات استانی به مجلس راه پیدا کند، قطعا به صورت ملی و کلان به مسائل نگاه خواهد کرد.

میرزایی خاطرنشان کرد: امروز شورای نگهبان هم با استانی شدن انتخابات مشکلی ندارد و نگاه مساعدی روی این موضوع دارد .

وی درباره ساز و کار استانی شدن انتخابات گفت:‌ یک فوریت این طرح تصویب شده است و در دستور کار کمیسیون مربوطه قرار دارد که امیدوارم زودتر به صحن مجلس بیاید و تصویب شود تا هرچه زودتر آن را در مرحله اول در چند استان برای انتخابات سال آینده اجرایی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز