خبرگزاری کار ایران

نادر انتصار در گفت‌وگو با ایلنا:

تهران طی دو هفته آینده درباره اروپا تصمیم بگیرد/ با وجود «بن‌سلمان»، امیدی به بهبود روابط ایران و عربستان نیست

asdasd
کد خبر : ۶۹۰۶۹۳

رییس پیشین دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی تاکید کرد: ایران نباید در مورد مسائل دفاعی خود به طور کلی و به خصوص در مورد توانائی موشکی خود با اروپا مذاکره کند. هرگونه سستی و ضعف نشان دادن در این مورد به اروپا و غیرمستقیم به آمریکا و دشمنان منطقه‌ای ایران، سیگنال می‌دهد که ایران را می‌توان با تهدید از جا به در کرد و آن را تسلیم خواسته‌های آنها کرد. باید همواره به یاد داشته باشیم که یکی از اهداف اصلی آنها از بین بردن توانائی بازدارنده دفاعی ایران است.

نادر انتصار در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ در پاسخ به این سوال که آغاز مذاکرات ایران و اروپا چه تأثیری می‌تواند بر چالش‌های بین‌المللی ایران و به‌طور ویژه چالش‌هایی که در دوران ترامپ از سوی امریکا و متحدانش ایجاد می‌شود داشته باشد؟ گفت: جواب این سؤال بستگی به روند این مذاکرات خواهد داشت. این یکی از مهمترین مذاکرات ایران و اروپا در چند دهه اخیر خواهد بود.

زمان قول‌های پا در هوا گذشته است

وی با بیان اینکه اکنون دیگر وقت تعارف و این گونه بازی‌های معمول دیپلماسی گذشته است، اظهار داشت: دیگر زمان تکرار مکررات در مورد اینکه فلان کار را خواهیم کرد یا در آینده نزدیکی این خواهد شد یا آن خواهد شد و این نوع قول‌های پا در هوا گذشته است.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی ادامه داد: ایران در یکی، دو هفته آینده باید تصمیم بگیرد که آیا اروپا اهل عمل است و یا دارد با تهران بازی سیاسی کرده و وقت‌کشی می‌کند یا نقش پلیس خوب را در مقابل پلیس بد امریکا اجرا می‌کند.

 اروپا سعی می‌کند برجام را از مرگ کامل نجات دهد 

انتصار در پاسخ به این سوال که آیا اکنون اروپا به گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای به‌عنوان راهی برای حفاظت از برجام نگاه می‌کند؟ تصریح کرد: من عقیده دارم که اروپا میل به حفاظت از برجام دارد و سعی می‌کند از کانال‌های مختلف منجمله از طریق گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای، برجام را از مرگ کامل نجات دهد ولی احتمال اینکه اروپا بتواند از طریق گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای به نتیجه برسد کم است چون دشمنان ایران در منطقه‌ مخالف حفظ برجام هستند.

وی در پاسخ به این سوال که چه اهمیت ویژه‌ای می‌توان برای گفت‌و‌گوهای میان ایران و اروپا قائل بود؟ خاطرنشان کرد: همانگونه که گفتم، من امید چندانی به گفت‌و‌گوهای میان ایران و اروپا ندارم. البته این نوع گفت‌و‌گوها باید ادامه داشته باشد ولی نباید امید چندانی به این گفت‌و‌گوها در شرایط کنونی داشت.

اروپا نقش درجه دومی در حل مسئله سوریه دارد

رییس پیشین دانشکده علوم سیاسی و امور جزایی دانشگاه آلابامای جنوبی درخصوص موضوعاتی که می‌تواند میان ایران و اروپا مورد گفت‌وگو قرار گیرد، ابراز داشت: موضوعاتی مانند مقابله با افراط‌گرایی، حفاظت از محیط زیست، همکاری در رشته‌های علمی و فرهنگی و گسترش تجارت مسائلی است که می‌توانند در صدر گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای ایران و اروپا قرار بگیرند چون شانس به نتیجه رسیدن این نوع موضوعات بیشتر از مسائل حاد دفاعی و سیاسی در گفت‌و‌گوهای ایران و اروپا خواهد بود.

انتصار در مورد گفت‌وگوهای ایران و اروپا در مورد سوریه و تاثیر این مسئله برای حل این بحران بیان کرد: اروپا نقش درجه دومی در حل مسئله سوریه دارد و در جایگاهی قرار ندارد که بتواند نقش تعیین‌کننده‌ای در مسئله سوریه داشته باشد. اروپا در این مورد بیشتر نقش دنباله‌روی از آمریکا را بازی می‌کند و تاکنون آنطور که باید یا بتواند نقش سازنده‌ای نداشته است.

امیدی به بهبود روابط ایران و عربستان تا زمانی که محمد بن سلمان در سرکار هست، ندارم

وی درخصوص توان موشکی و حضور نظامی ایران در منطقه در گفت‌وگوهای منطقه‌ای هم یادآور شد: ایران نباید در مورد مسائل دفاعی خود به طور کلی و به خصوص در مورد توانائی موشکی خود با اروپا مذاکره کند. هرگونه سستی و ضعف نشان دادن در این مورد به اروپا و غیرمستقیم به آمریکا و دشمنان منطقه‌ای ایران، سیگنال می‌دهد که ایران را می‌توان با  تهدید از جا به در کرد و آن را تسلیم خواسته‌های آنها کرد. باید همواره به یاد داشته باشیم که یکی از اهداف اصلی آنها از بین بردن توانائی بازدارنده دفاعی ایران است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در پاسخ به این سوال که گفت‌و‌گوی منطقه‌ای میان ایران و اروپا می‌تواند به اعتماد‌سازی و فراهم شدن شرایط برای شکل‌گیری گفت‌و‌گوهای منطقه‌ای از جمله میان ایران و عربستان منتهی شود؟ عنوان کرد: تا زمانی که محمد بن سلمان در سرکار هست و سیاست جنگ‌زدائی و تجاوزکارانه در صدر سیاست خارج عربستان قرار دارد، من امیدی به بهبود روابط ایران و عربستان ندارم. 

عربستان به سادگی نمی‌تواند رابطه تقریبا عادی با ایران برقرار کند 

انتصار ادامه داد: عربستان یکی از کشورهای محور اسرائیل – آمریکا - عربستان است و سیاست خارجی ریاض در مورد تهران با همکاری با دو عضو دیگر این محور تدوین می‌شود. یعنی عربستان به سادگی نمی‌تواند رابطه تقریبا عادی با ایران برقرار کند و هرگونه تغییری بستگی به نقش اسرائیل و آمریکا در تاثیر بر سیاست خارجی عربستان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز