خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

صدا و سیما موفقیت‌های دولت و ملت ایران را با صدای رسا بیان کند/ اگر ۸ کشور را هم معاف نکنند، نفت‌مان را می‌فروشیم

asdasd
کد خبر : ۶۸۸۵۳۴

رئیس‌جمهور تاکید کرد: صراحتا می‌گویند نمی‌گذاریم اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند و در همین مدت ۷ ماه گذشته امسال نسبت به سال قبل صادرات ما بیشتر است به معنای موفقیت نیست؟ اینکه ایران امروز می‌تواند نفت خود را بفروشد و خواهد فروخت حتی اگر این ۸ کشور را استثنا نمی‌کردند، موفقیت است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، حجت السلام حسن روحانی در نشست با مدیران ارشد وزارت اقتصاد و امور دارایی با تاکید بر اینکه رسانه و صدا و سیما باید موفقت دولت و ملت ایران را با صدای رسا بیان کند، تاکید کرد: مردم باید بدانند نمایندگان آنها چقدر موفق بوده‌اند. اینکه آمریکا ناچار می‌شود ۸ کشور را در خرید نفت استثنا کند در حالیکه گفته بود فروش ایران را به صفر می‌رسانم پیروزی ما و عقب‌نشینی آمریکا نیست؟

 اگر ۸ کشور را هم معاف نکنند، نفت‌مان را می‌فروشیم

وی افزود: اینکه صراحتا می‌گویند نمی‌گذاریم اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند و در همین مدت ۷ ماه گذشته امسال نسبت به سال قبل صادرات ما بیشتر است به معنای موفقیت نیست؟ اینکه ایران امروز می‌تواند نفت خود را بفروشد و خواهد فروخت حتی اگر این ۸ کشور را استثنا نمی‌کردند، موفقیت است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه این بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم چون غیرقانونی است و همه باید این کار را کنند، گفت: طبق قطعنامه ۲۲۳۱ همه موظف‌اند روبروی آمریکا بایستند در تاریخ ایران چه زمانی سراغ دارید ایران یک طرف باشد سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آسیا و آفریقا کنار ایران باشند و آمریکا جز چند کشور تنها باشد؟ این موفقت بزرگ ملت ایران است، ما موفق شدیم، ملت ما موفق شد و آمریکا قدم به قدم از اهداف خود عقب‌نشینی کرد.

وی ادامه داد: مگر آمریکا نگفت حکومت دمشق را به رسمیت نمی‌شناسم؟ مگر نگفت در یمن عربستان را پیروز می‌کنم؟ چرا الان می‌گوید یمن راه حل نظامی ندارد؟ در کدام پروژه آمریکا موفق بوده است؟ در همین جنگ تجاری دنیا می‌بینید در آینده به ضرر چه طرفی خواهد بود؟

رقابت‌های انتخاباتی را ادامه ندهیم

روحانی یادآور شد: امروز در جایگاهی قرار داریم که سازمان‌های بین‌المللی و دنیا و افکار عمومی با ما است و آمریکا از هر زمان دیگری سر به زیرتر است. قتل فجیع در استانبول، آبروی آمریکا را در تاریخ و دنیا برد. بحث سلاخی یک فرد و جنایت ۱۸ نفر نیست آمریکایی که انقدر حمایت کرد امروز چطور شرمنده و سر بزیر است و هر روز یک طور در باره این مورد حرف می‌زند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما افتخار می‌کنیم از ملت‌های منطقه حمایت کنیم و آمریکا افتخار می‌کند از رژیمی حمایت می‌کند که یمن را بمباران می‌کند. امریکا چه افتخاری دارد و در مسیری که علیه ملت ایران انتخاب کرده ناموفق خواهد بود، او می‌خواهد ایران را تضعیف و ملت ایران را ناامید کند که این اتفاق نمی‌افتد و ایران و ملت ایران امیدوارانه راه خود را ادامه می‌دهد.

روحانی تصریح کرد: این موضوع یک شرط دارد. امام می‌گفت «وحدت کلمه» و بر آن تاکید داشت. باید متحد باشیم و مسائل جناحی را ادامه ندهیم و رقابت‌های انتخاباتی را ادامه ندهیم. ما انتخابات زیاد داریم. در موضوع انتخابات تا سه ماه قبل از برگزاری انتخابات اشکال ندارد که رقابت وجود داشته باشد و روز بعد که تمام شد، باید به رفاقت تبدیل بشود.

فیلم راهپیمایی‌های بعداز حوادث دی ماه به کاخ سفید نرسید

وی با بیان اینکه دموکراسی در دنیا معیار دارد و دولت‌ها که انتخاب شدند دیگر متعلق به همه جناح‌ها هستند، خاطرنشان کرد: چه خاصیتی دارد که همدیگر را اذیت کنیم، باید دشمن را اذیت کنیم. دنبال چه هستیم. من ایامی اینجا آمدم که در دی ماه روزهای پر آشوبی را پشت سر گذاشتیم. ملت ایران با راهپیمایی‌های شکوهمند موفق جلوه کرد.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار کرد:‌ منتها در راهپیمایی‌های بعدی این فیلم بعدیش به دست کاخ سفید نرسید و بر مبنای فلیم اول که حوادثی در شهرها بود، درباره برجام تصمیم گرفتیم. در دی ماه حوادثی رخ داد و آمریکا فیلم‌های بعدی که همه راهپیمایی‌ها آن مسائل را پوشاند ندید و از برجام خارج شد.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: نشان داده شده که وحدت ما بر کاخ سفید اثر می‌گذارد. مرگ بر آمریکا را عملی کنیم با حرف که حل نمی‌شود و باید بر آمریکا فشار آوریم. همه امید آمریکا این است که فشار بیاورد که مردم نامید شده و به خیابان‌ها بیایند و بگویند ما استقلال و آزادی و سیادت را که گفته بودید نخواستیم و می‌خواهیم به ۴۰ سال پیش برگریدم و این اشتباه آمریکا است. این مردم چهار سال هم زیر بار حرف زور نرفتند که به عقب برگردند که حال حاضر شوند به چهل سال پیش برگردند؟

سرمایه‌گذار خارجی را به کشور باز می‌گردانیم

این عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: انقلاب متعلق به مردم و ملت ایران است امام رهبری کرد و ملت به میدان آمد و انقلاب پیروز شد. صاحب انقلاب و نظام مردم هستند. دعواهای ما باید در صندوق رای تمام شود و آرای صندوق که شمرده شد باید در کنار هم قرار بگیریم. صندوق آرا فصل الخطاب ماست. ما با وحدت امریکا را پشیمان می‌کنیم و سرمایه‌گذار خارجی را به کشور باز می‌گردانیم و مسیر رشد اقتصادی را دوباره دنبال می‌کنیم.

رییس جمهور افزود: هیچ کس فکر نکند روندی که در این چند ماه وارد شدیم به همین صورت ادامه پیدا می‌کند؛ این روند پایان می‌پذیرد و پایان آن با اراده و تلاش ما است. ما وقتی سال ۹۲ کار را شروع کردیم، تورم ۳۲.۸ بود در سال ۹۳ تبدیل به ۱۴.۶ شد. در سال ۹۴، ۱۱.۱ تورم داشتیم و در سال ۹۵ تک رقمی شد. از اول سال ۹۲ به مردم قول دادیم سال آخر دولت تورم تک رقمی خواهد شد. در آن مقطع دوستان اقتصاددان به من اعتراض کردند که چرا گفتی تک رقمی، که من پاسخ دادم اراده ما این است. تورم ما از سال ۹۴ شروع به تک رقمی شدن کرد.

وی افزود: الان دوباره وارد تورم دو رقمی شدیم؛ باید تلاش کنیم که مهار شود. رشد اقتصادی ما امسال با مشکل مواجه شده است؛ رشد اقتصادی ما در سال ۹۵ در دنیا اول بود. چطور توانستیم اقتصاد را حرکت دهیم؛ برخی می‌گویند با فروش نفت و برجام، چه کسی توانست برجام را پیش ببرد؛ چه کسی چاه‌های نفت را باز کرد. به چه شکل نفت فروخته می‌شود؛ هزار فراز و نشیب دارد که باز هم می‌توانیم.

دیپلمات‌ها جناحی نیستند

روحانی گفت: شرایط ما امروز شرایط آسانی نیست؛ امروز مزدورانی مثل رژیم صهیونیستی و رژیم‌های منطقه در کنار آمریکا قرار گرفتند اما ما ملت بزرگی هستیم. مگر در لاهه پیروزی به دست نیاوردیم؛ دوباره روبروی آمریکا قرار گرفتیم؛ در ایتالیا هم پیروز شدیم؛ سه بار در مصاف حقوقی جهانی در مقابل آمریکا پیروز شدیم. رسانه‌های ما این را باز نمی‌کنند؛ مردم نمی‌دانند سه بار حقوقدانان و سیاستمداران ما در مقابل آمریکا پیروز شدند.

وی افزود: در دعوای ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیونی در ایتالیا پیروز شدیم؛ در لاهه در گرفتن حکم موقت پیروز شدیم. رییس دادگاه در مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد تحریم‌های آمریکا غیرقانونی است. اگر کوچکترین مشکلی باشد همه بخش‌های اخبار خبر اول اعلام می‌کنند اما در زمان پیروزی‌ها در جای کوچکی و یواش اعلام می‌شود.

روحانی ادامه داد: این پیروزی‌ها، پیروزی ملت ایران است. تصور نکنید این دولت دوازدهم است؛ این دولت خود شماست و هیات دولت و حقوقدانان و وزارت خارجه خود شما است. دیپلمات‌ها که جناحی نیستند، دیپلمات‌های کشور ایران هستند و ما از لحاظ سیاسی و حقوقی موفق شدیم. ما از لحاظ سازمان‌های بین‌المللی موفق شدیم ما از لحاظ اینکه نفتمان را بفروشیم موفق شدیم که خود آمریکا اعتراف به شکست کرد و بر فرض هم اعلام شکست نمی‌کردند ما نفتمان را در هر شرایطی می‌فروشیم.

باید در برابر صاحبان علم و تجربه گوش‌شنوا داشته باشیم

رییس دولت دوازدهم ادامه داد: می‌گویند ایران تحریم را دور می‌زند؛ بله ما تحریم‌های ظالمانه شما را با افتخار دور می‌زنیم. م امروز در یک آزمایش و جایگاه حساسی قرار داریم. می‌توانیم تولیدمان را به حرکت درآوریم. معتقد نیستم تولید ما متوقف شده است؛ سخت‌تر شده است و بهتر شده است بازار و تقاضا دارد؛ زمانی تولید ما در انبار می‌ماند؛ امروز می‌توانیم صادرات کنیم که شرایط ما بهتر شده است.

وی ادامه داد: زمانی اقتصاددان‌هایی سر قیمت ارز با ما چانه می‌زدند. می‌گفتند اگر ارز گران شود ایران گلستان می‌شود و محاسباتی می‌کردند و می‌گفتند صادرات ما دو برابر می‌شود؛ اگر ارز را ۳۸۰۰ تومان نگه داریم صادرات متوقف می‌شود. اگر طبق آنچه شما ترسیم می‌فرمودید بود که الان بوی عطر گل در مشام مردم می‌پیچید.

روحانی با بیان اینکه اقتصاد علم پیچیده‌ای است، اظهار داشت: اقتصاد کتاب نیست. بعضی‌ها فکر می‌کنند اقتصاد فرمول‌هایی است که خوانده و آنها را امتحان داده‌اند و حالا اقتصاددان شده‌اند.

وی ادامه داد: اگر وزارت اقتصاد می‌خواهد پیشرفت کند باید در این حوزه صاحبان تجربه را بیاورید. با استاد دانشگاه، مشورت کنید. با صادرکننده، واردکننده، تولیدکننده، بخش خصوصی و اتاق‌ها مشورت کنید. همه علم اقتصاد در دانشگاه تهران و دانشگاه‌های دیگر نیست بلکه در بازار و اتاق و فضای جهانی است. هم از علم و هم از تجربه باید استفاده کنیم. وزارت اقتصاد هم باید از علم اساتید اقتصاد بهره‌مند شود و هم از تجار، تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران استفاده کند. موفقیت دژپسند در صورتی است که از اینها استفاده کند.

رئیس شورای عالی هماهنگی اقتصادی با بیان اینکه باید در فراگیری و مشورت تواضع کنیم، تصریح کرد: تواضع فقط صباحکم الله و الخیر نیست بلکه باید در برابر صاحبان علم و تجربه گوش‌شنوا داشته باشیم. نشده است که من با بخش خصوصی بنشینم و نکته ارزشمندی را از آنها نیاموزم. هرچه با بانک‌ها و استادها نشسته‌ایم، حرف‌هایی زدند و نفهمیدیم ولی وقتی با مسکن‌سازان نشستیم، فهمیدم گره کار کجاست.

بگذاریم مردم چهره مبارک یک مسئول را مشاهده نکنند

روحانی با بیان اینکه اگر از همه توان‌ها استفاده کنیم به راحتی می‌توانیم از این مسیر سخت به خوبی و کمترین هزینه عبور کنیم، خاطرنشان کرد: فروش بنگاه‌های دولتی وظیفه بزرگ شماست. به صلاح ملت است که نیروهای مسلح، بانک‌ها و شرکت‌های دولتی بنگاه‌دار نباشند. اشکال ندارد سهامدار باشند. بازار سرمایه را ترویج کنیم. بازار سرمایه به ما، بانک و تولید کمک می‌کند و به مردم امید می‌دهد.

وی خطاب به وزارت اقتصاد ابراز داشت: مالیات را سامان دهید. وضعیت مالیاتی ما در سال‌های اخیر بهتر شده است ولی معلوم نیست از کسانی که مالیات می‌گرفتیم، بتوانیم مالیات بیشتر بگیریم چراکه شرایط رونق نداریم ولی خیلی‌ها هستند که مالیات نمی‌دهند. فرار مالیاتی زیاد داریم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: اگر کشور می‌خواهد در راه درست حرکت کند، راهش جز دولت الکترونیک نیست. ارتباطات چهره به چهره در اقتصاد و گرفتن اعتبار خوب نیست بلکه در مراوده انسانی خوب است. بگذاریم مردم که می‌خواهند مجوز بگیرند چهره مبارک مسئول را مشاهده نکنند. مردم را با صفحه کامپیوتر رفیق کنید و نه مسئول. بگذارید با صفحه الکترونیکی مشکلات خود را حل کنند. از نظر زیرساختی شرایط ما بد نیست.

روحانی با تاکید بر اینکه آنچنان ما به بخش و منافع زودگذر خود چسبیده‌ایم، ابراز داشت: سه سال از این دولت باقیمانده است. تعصبات بخشی را رها کنیم و اطلاعات‌مان را به یکدیگر بدهیم. در دنیا چگونه مالیات می‌گیرند. با سیستم الکترونیکی و دیجیتالی کارها انجام می‌شود. در شیوه‌ها نوسازی کنیم. بگذاریم همه بخش‌ها احساس کنند پرداخت مالیات واجب است.

هر کسی طرحی را آماده کرد جمعه و روز و شب من آماده‌ام

وی با بیان اینکه با مالیات کشورها را اداره کنیم و نه نفت، عنوان کرد: نفت سرمایه بین نسلی ما نیست. باید سرمایه را جذب کنیم. مناطق آزاد در دوران تحریم وظیفه سنگینی دارند. از رفتن یکی دو سرمایه‌گذار خارجی ناراحت نشوید. سرمایه‌گذار از کشورهای دیگر هستند و به ما قول داده‌اند. من نمی‌دانم چطور با اروپا راحت کار می‌کنیم. جاده ما و اروپا از اول آزادراه بوده است. از اروپا که می‌خواهیم چرخش کنیم برایمان سخت می‌شود. فکر نکنیم سرمایه فقط در اروپا و امریکا است.

رئیس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه ما باید شرایط فعلی مردم که در مشقت هستند را کوتاه کنیم، یادآور شد: اگر یک روز را کمتر کنید، کار بزرگی را انجام داده‌اید. وزارت اقتصاد باید به میدان بیاید. من در جلسات اقتصادی و در دولت گفته‌ام هر طرحی برای اجرا آماده است در هر ساعتی من آماده‌ام. ما ساعت نمی‌شناسیم. هر کسی طرحی را آماده کرد جمعه و روز و شب من آماده‌ام.

روحانی افزود: ما در شرایط جنگیم. شما از شرایط جنگی اطلاع دارید. در زمان جنگ ساعت و شب و روز مهم نبود. حساب نبود، ساعت خواب کی است. وقتی عملیات شروع می‌شد، دیگر ساعت نمی‌شناخت. از زمان شروع عملیات تا ۷۲ ساعت آتش مدام بود. روبروی دشمن غدار ایستاده‌ایم آن روز صدام بود و امروز ترامپ. اگر برای رضایت مردم تلاش کردیم پیروز می‌شویم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز