خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

ماجرای دانمارک سناریویی تکراری برای تخریب روابط ایران و اروپاست/ اروپایی‌ها فریب دغل‌کاران را نخورند

asdasd
کد خبر : ۶۸۷۱۴۸

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: مسئولان اتحادیه اروپا و سران کشورهای اروپایی نباید دچار فریب دغل‌کارانی نشود که دشمن روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده و می‌خواهند ایران را به جای دیگرانی قرار دهند که در عرصه جهانی با بدنامی روبه‌رو شده و در افکارعمومی جهانی منزوی شده‌اند.

بهرام قاسمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با رد اتهام‌زنی‌های مقامات دانمارکی علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: ادعاها و اتهاماتی که توسط برخی از مقامات دولت دانمارک مطرح شده، قویا تکذیب می‌شود و از اساس، کاملا نادرست است. مسائل مطرح شده، ادعاهایی است که هیچ مبنایی ندارد و اصولا نمی‌تواند به هیچ وجه واقعیت داشته باشد.

ماجرای مطرح شده در دانمارک در ادامه سناریوهای تکراری در جهت تخریب روابط ایران و اروپا است

وی با بیان اینکه هیچ محکمه و دادگاهی درخصوص این اتهام یا فرد مشخصی، حکمی را صادر نکرده است، اظهار داشت: در این ماجرا سخن از فردی مطرح می‌شود که نامی از وی برده نشده و در واقع، فرد مدنظر آنها، تاکنون شخصی موهوم و ناشناخته است. این موضوع شبیه داستان فیلم‌های هالیوودی است. باید از برخورد دولت دانمارک، متاسف بود زیرا اقدام مذکور، اقدامی مشکوک و حساب شده یا سناریویی از پیش‌نوشته شده در ادامه سناریوهای تکراری است که طی ماه‌های اخیر توسط برخی از محافل غیراروپایی در جهت تخریب روابط رو به گسترش ایران و اتحادیه اروپا طراحی و مطرح شده است.

 یکجانبه‌گرایی آمریکا با مخالفت اکثریت مطلق کشورهای جهان مواجهه شده است

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی در عرصه بین‌المللی، مباحث بسیار اساسی و تعیین‌کننده‌ای مطرح است که باید با دقت بسیار به آن نگاه کرد و آنها را مورد واکاوی قرار داد، تصریح کرد: پس از خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته‌ای که اقدامی برخلاف موازین بین‌المللی و در مغایرت با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد بود، شاهد هستیم که دولت امریکا در جهت اعمال تحریم‌های یکجانبه، غیرقانونی و غیرانسانی گام برداشته که این یکجانبه‌گرایی، با مخالفت اکثریت مطلق کشورهای جهان مواجهه شده است.

قاسمی به انزوای واشنگتن در خروج یکجانبه از برجام و ناکامی این کشور در منزوی ساختن ایران اشاره و خاطرنشان کرد: ایالات متحده در دنیای کنونی، متهم اصلی در رابطه با اتخاذ سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه شناخته می‌شود. این مسئله موجب شده تا این کشور در افکارعمومی جهان و کشورهای مختلف دنیا - به جز رژیم اشغالگر قدس و یکی، دو کانون خاص دیگر که جزو متحدان امریکا هستند – به انزوا کشیده شده و نتواند به صورت صد در صدی به خواسته‌های نامشروع خود علیه ایران دست یابد.

مذاکرات ایران و اروپا می‌تواند حرکتی جهانی مبتنی بر چندجانبه‌گرایی علیه یکجانبه‌گرایی آمریکا باشد

وی ادامه داد: علاوه بر کشورهای آسیایی و بسیاری از کشورهای دیگر، اتحادیه اروپا به عنوان یک قطب مهم سیاسی و اقتصادی - که یکی از شرکای مهم اقتصادی ایران نیز محسوب می‌شود – وارد مذاکره‌ای جدی در چارچوب چندجانبه‌گرایی برای یافتن سازوکارهای دقیق و مشخص شد تا بتوانند همکاری اقتصادی ایران و اروپا را تداوم بخشد و این چارچوب، حتی بتواند محوریت همکاری‌ها در سازوکار گروه ۱+۴ و سایر کشورها را نیز تحت پوشش قرار دهد. این موضوع خود فراتر از برجام و خروج امریکا از توافق هسته‌ای تلقی می‌شود و می‌تواند حرکتی جهانی مبتنی بر چندجانبه‌گرایی علیه یکجانبه‌گرایی امریکا محسوب شود.

سیاستمداران دانمارک دستخوش القائات یا اطلاعات نادرست و جهت‌دار از سوی معاندانی شده‌اند

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره آنچه در دانمارک مطرح شده ابراز داشت: به نظر می‌رسد متاسفانه برخی از سیاستمداران این کشور ناخودآگاه علیرغم روابط خوبی که با ایران تاکنون داشته‌اند، دستخوش القائات یا اطلاعات نادرست و جهت‌دار از سوی معاندانی شده‌اند که درصدد تخریب مناسبات ایران با دانمارک و اروپا و همچنین تحت شعاع قرار دادن همکاری‌های ایران و اتحادیه اروپا در آستانه اجرایی شدن همکاری‌های نوین اقتصادی و همچنین سازوکار ویژه مالی میان طرفین است.

دانمارک و اروپا نباید اجازه دهند دیگران بر روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیری منفی بگذارند 

قاسمی با فراخواندن دولت دانمارک و سایر کشورهای اروپایی به هوشیاری هرچه بیشتر در رویارویی با حوادثی که تخریب مناسبات طرفین را نشانه گرفته است، بیان کرد: امیدوارم دانمارک و سایر کشورهای اروپایی هرچه زودتر به این نکته مهم توجه داشته باشند که در برهه کنونی و با توجه به شکست‌های پی در پی ایالات متحده در قبال ایران، برجام و اراده اکثریت دولت‌های جهان در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، نباید اجازه دهند که دیگران بر روابط ایران و اتحادیه اروپا تاثیری منفی بگذارند و مانع از تداوم همکاری‌ها و توسعه و گسترش آن شوند.

وی با تاکید مجدد مبنی بر اینکه طرح اتهام علیه ایران بدون ارائه هیچ گونه سند و مدرکی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست، یادآور شد: مواضع ایران درخصوص تروریسم به عنوان بزرگترین قربانی ترور در جهان امروز، بسیار مشخص و روشن است و ادعاهای رسانه‌ای مطرح شده علیه کشورمان نمی‌تواند رنگ و بویی از واقعیت داشته باشد.

هیچ کشور خردمندی اقدامی مغایر با اصول اعتقادی‌ و منافع ملی‌اش انجام نمی‌دهد 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه دولت دانمارک باید پاسخگوی اتهامات عاری از واقعیت خود در قبال ایران و افکارعمومی جهانی باشد، عنوان کرد: روابط ایران و اتحادیه اروپا باید همچون گذشته بتواند مسیر رو به توسعه خود را ادامه دهد. در این چارچوب، قطعا هیچ کشور خردمندی که اتحادیه اروپا را جزو شرکای عمده خود – چه در بحث برجام و چه در بحث همکاری‌های اقتصادی - انتخاب کرده و پیرامون آن، گفت‌وگوهای بسیاری را انجام داده است، تحت هیچ شرایطی اقدامی را انجام نمی‌دهد که مغایر با اصول اعتقادی‌ و منافع ملی‌اش باشد و حتی به آن هم فکر نمی‌کند.

اروپا دچار فریب دغل‌کارانی که می‌‌‌‌خواهند ایران را جای کشورهای بدنام قرار دهند، نشود

قاسمی افزود: این نکته‌ای است که مسئولان اتحادیه اروپا و سران کشورهای اروپایی باید نسبت به آن توجه داشته باشند و نباید دچار فریب دغل‌کارانی نشود که دشمن روابط ایران و اتحادیه اروپا بوده و می‌خواهند ایران را به جای دیگرانی قرار دهند که در عرصه جهانی با بدنامی روبه‌رو شده و در افکارعمومی جهانی منزوی شده‌اند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز