خبرگزاری کار ایران

ظریف در بدو ورود به ترکیه:

ترجیح منافع کوتاه مدت فردی، باعث شده منطقه روی آرامش را نبیند/ ۱۳ آبان اتفاق جدیدی رخ نمی‌دهد/ اجرای سازوکار اتحادیه اروپا تا چند روز آینده

کد خبر : ۶۸۶۴۱۲

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: این روش که منافع کوتاه مدت فردی را بر امنیت منطقه ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش را نبیند

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در بدو ورود به ترکیه در جمع خبرنگاران درباره اهداف سفرش به استانبول گفت: بیش از ۶ سال است که همکاری سه‌جانبه با ترکیه و آذربایجان داریم و امروز ششمین جلسه مشترک سه‌جانبه را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: اهداف این نشست گسترش همکاری ترانزیتی و اقتصادی و همفکری سه کشور است. در همین راستا با وزرای خارجه سه کشور در اجلاس شرکت می‌کنم و با مقام‌های ترکیه هم در مورد مسائل موجود و به ویژه موضوعات منطقه صحبت خواهیم کرد.

وزیر خارجه کشورمان درباره ماجرای قتل روزنامه‌نگار منتقد دولت عربستان هم گفت: آنچه که مشخص است این است که ترکیه توانسته با درایت و بی‌طرفی و دقت موضوع را پیگیری و این قتل فجیع را از ابعاد مختلف بررسی کند. امیدوارم به نتیجه قطعی درباره مسببان این ماجرا برسند.

وی یادآور شد: در منطقه ما انتخاب‌ها و روش‌های غلط آنچنان فراگیر شده است که برخی کشورها مثل رژیم صهیونیستی و عربستان حس می‌کنند می‌توانند هر جنایتی را بدون توجه به عواقب آن انجام دهند.

ظریف تاکید کرد: صهیونیست‌ها ۷۰ سال است که علیه مردم فلسطین جنایت می‌کنند و متاسفانه با آنها در این ارتباط برخورد جدی نشده است. سعودی‌ها نیز در ابتدا از صدام حمایت کردند بعد از طالبان و داعش. اکنون نیز یک جنگ خانمان‌سوز علیه مردم یمن ایجاد کردند که هیچ برخورد جدی بین‌المللی با آنها به خاطر این جنایت نشده است. آنها نخست وزیر یک کشور را زندانی کردند و در این زمینه با آنها برخورد نشده است.

وی ادامه داد: این روش که منافع کوتاه مدت فردی را بر امنیت منطقه ترجیح می‌دهد باعث شده که منطقه ما در دهه‌های گذشته روی آرامش را نبیند.

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر این که دور جدیدی از تحریم‌ها تا چند روز آینده آغاز می‌شود، چه تاثیری خواهد داشت، بیان کرد: به نظر ما معمولا تحریم آثارش بیشتر روانی است تا عملی، آثار روانی تحریم‌های آمریکا از روزی که آقای ترامپ از برجام خارج شد و یا حتی قبل از آن؛ که اعلام کرد از برجام خارج خواهد شد شروع شد و در طول شش ماه گذشته از زمانی که ایشان سخنرانی معروفش را انجام داد، این تاثیر را مشاهده کردیم.

وی تاکید کرد: بعید می‌دانیم که روز سیزده آبان که این تحریم‌ها در مرحله دوم عملیاتی می‌شود، اتفاق جدیدی بیفتد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به همکاری اتحادیه اروپا با کشورمان گفت: ساز و کاری که اتحادیه اروپا در نظر داشته است در چند روز آینده عملیاتی خواهد شد و ممکن است تا زمانی که قابل استفاده باشد، طول بکشد.

وی ادامه داد: ممکن است به خاطر فشارهای آمریکا و کارشکنی‌های آنها برخی از اقدامات زمان بیشتری ببرد و امیدواریم با این سازو کارها و انزوای آمریکا، فشارها هم تاثیر نداشته باشد.

ظریف گفت: بیش از چند کشور منطقه‌ای از آمریکا و سیاست‌هایش حمایت نمی‌کنند و امکان اینکه این کشور به اهداف اقتصادی خود برسد، بسیار کم است و به هیچ عنوان هم نمی‌تواند به اهداف سیاسی خود برسند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز