خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

asdasd
کد خبر : ۶۸۲۶۶۰

دولت بر طبق وعده خود فردا باید وزرای پیشنهادی خود را برای وزرات‌خانه های تعاون،کار و رفاه اجتماعی، اقتصاد و دارایی، صنعت،معدن و تجارت و راه و شهرسازی معرفی کند.تاکنون گزینه های مختلفی برای تصدی وزرات‌خانه هایی که وزرای آن یا اسیتضاح شده اند و یا استعفاء داده اند مطرح شده است.

به گزارش ایلنا، در میان اسامی که این روزها برای وزرای پیشنهادی مطرح می‌شود محمد شریعتمداری نامی است که بیشتر از همه به چشم می‌آید؛ ماجرای استیضاح شریعتمداری مثنوی هفتاد من است؛ هر روز یک نماینده در صحن می‌چرخید و برای استیضاحش با محورهای مختلف امضاء جمع می‌کرد و  هر بار خبر از تقدیم شدن این استیضاح به هیأت رئیسه می‌آمد، اما به صحن نمی‌رسید؛ که با مطرح شدن نام وی به برای وزرات کار به حاشیه رانده شد.

در کنار نا آشنا بودن اسامی که برای مابقی وزرات خانه ها مطرح می‌شود، کارشناسان و وکلای ملت معتقد هستند که جابه‌جایی شریعتمداری در کابینه دردی را دوا نمی‌کند زیرا وی نتوانسته است در وزارت صعنت، معدن و تجارت آن‌گونه که باید موفق باشد در وزارت کار هم موفق نخواهد بود.

 

اما درست یک روز مانده به معرفی وزرا به صحن مجلس نام محمدرضا نجفی نماینده مردم تهران  به عنوان وزیر «صمت» نیز مطرح می‌شود که عده‌ای از این انتخاب بی اطلاع هستندو عده‌ای دیگر وی را مناسب‌ترین گزینه می‌دانند.

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

 

مجلس از این پس به آن چهره‌هایی که شایستگی ندارند رای نمی‌دهد/ نجفی گزینه مناسبی برای وزارت صنعت است

عبدالرضا هاشم‌زایی در گفت‌وگو ایلنا٬ درباره گزینه‌های پیشنهادی برای وزارت صمت گفت: هفته پیش چهار گزینه را برای این وزارتخانه به کمیسیون صنایع و معادن مجلس معرفی کردند. که سه تن از آنان آقایان نجفی، ویسه و رحمانی بودند.این کمیسیون دو گزینه یعنی نجفی و ویسه را مناسب دانست اما آقای ویسه در نامه‌ای به رییس‌جمهور با ذکر دلیل انصراف داد.

نماینده مردم تهران عنوان کرد: قبل از این هم ما در جمع نمایندگان بحث‌هایی درباره این وزارتخانه داشتیم که نجفی را گزینه مناسبی می‌دانستیم، اما باید دید سیاست رییس‌جمهور نیز همین باشد یا نه.در بین این چهار گزینه زمینه رای نجفی بهتر و مناسب‌تر است او در گذشته در حوزه صنایع حضور داشته و فردی صنعتی است.

وی ادامه داد:من شنیده بودم که یک هفته قبل قرار بوده چهار گزینه برای چهار وزارتخانه معرفی شوند و به دلایلی که استقبال از این چهارگزینه مثبت نبود و این در مصاحبه‌ها و زمزمه‌های نمایندگان هم دیده می‌شد به همین دلیل رییس جمهور این معرفی‌ها را یک هفته عقب انداخت.شنیدم که رئیس‌جمهور روز یکشنبه بیش از دو گزینه را به مجلس معرفی نخواهد کرد که گزینه‌های وزارت اقتصاد و کار معرفی می‌شوند و معرفی گزینه‌های وزارت راه و شهرسازی و صنایع و معادن به زمانی دیگر موکول خواهد شد.

وی با اشاره به قانون منع به کارگیری بازنشستگان اظهار کرد: با توجه به این قانون خیلی از نیروهای ما بازنشسته می‌شوند اما نمی‌دانم چرا آقای رئیس‌جمهور به جوانان اعتماد نمی‌کند. در گذشته آقای مهندس موسوی که نخست وزیر بود برای معرفی وزرا با نمایندگان مجلس در میان می‌گذاشت و مشورت می‌کرد و در صورت تمایل مجلس شخص مورد نظر را معرفی می‌کرد اما امروزه شب می‌خوابیم و صبح بلند می‌شویم می‌بینیم دو وزیر به مجلس معرفی می‌شوند.مجلس از این پس به آن چهره‌هایی که شایستگی ندارند قطعا رای نمی‌دهد.

برخی از نمایندگان معتقدند شرایط کشور به گونه ای نیست که با بازی های سیاسی و حزبی و از سر لج و لجبازی فردی که می‌تواند برای کشور مفید باشد را کنار بگذاریم؛ ما در جنگ اقتصادی با دشمن قرار داریم و این مردم هستند که این روزها زیر بار فشار اقتصادی خم شده اند پس باید اختلافات را کنار گذاشت و فردی که برای کشور دلسوز و کار آمد است زمام کار را در دست گیرد.

 

 

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

 

بدون داشتن نگاه‌های جناحی و حزبی باید به وزرا رأی اعتماد داد

فاطمه ذوالقدر نماینده تهران در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه فردا وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد رسما به مجلس معرفی می‌شوند، گفت: با معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس نمایندگان روزهای پرکاری را برای بررسی صلاحیت وزرا و دادن رای اعتماد به آنها در پیش خواهند داشت. مجلس باید به دور از پیش داوری و داشتن نگاه‌های جناحی و حزبی فقط و فقط مصالح مردم و کشور را در نظر گیرد و به وزرایی رای اعتماد دهد که متعهد به برنامه‌های دولت هستند و همگرایی خوبی با دولت دارند.

وی با تاکید بر اینکه ملاک مجلس برای رای به وزرای پیشنهادی تعهد به دولت و کار آمدی است، افزود: البته باید بگویم که ارائه برنامه وزرای پیشنهادی و دفاعی که آنها از این برنامه‌ها در کمیسیون‌های تخصصی و فراکسیون‌های سیاسی خواهند داشت در روند اخذ اعتماد مجلس بسیار تاثیرگذار است.شرایط کشور به لحاظ اقتصادی و سیاسی شرایط وی‍ژه‌ای است و در این شرایط نباید با نگاه  سیاسی یا غرض سیاسی برخی از مدیران را  که  سال‌هاست در رده‌های ارشد مدیریتی کشور صاحب نام هستند به انزوا کشاند  بلکه مجلس باید با حسن اعتماد به آنها مسیر را برای گشایش‌های اقتصادی باز کند تا امور مردم بیش از این بلاتکلیف نماند.

نماینده تهران با بیان اینکه بر اساس اطلاعات من معرفی محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت کار از سوی رئیس‌جمهور قطعی شده است، ادامه داد: بررسی رای اعتماد به ایشان بر اساس عملکرد و رزومه او خواهد بود و مجلس قطعا  در راستای تعامل با دولت  گام بر می‌دارد.سپردن کار و امور به  افراد کاردان و خبره در شرایط فعلی کشور ضرورتی انکارناپذیر است که مجلس حتما این مهم را مورد توجه قرار خواهد داد.

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

 

تقی‌زاده خامسی، افشانی، اسلامی و رزم‌حسینی گزینه‌های وزارت راه‌

رمضانعلی سبحانی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره گزینه‌های احتمالی رئیس‌جمهور برای معرفی وزار به مجلس  معتقد است: دولت در جلسه فردا احتمالا وزرای اقتصاد و کار را به مجلس معرفی خواهد کرد. با توجه به شنیده‌ها در بحث وزارت صنعت، معدن تجارت انصاری، رحمانی، ویسه به عنوان گزینه‌های احتمالی مطرح هستند.

وی درباره مطرح شدن نام نجفی نماینده تهران به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:‌ من در این مورد چیزی نشنیده‌ام و بحث آن در مجلس و کمیسیون هم پیش نیامده است.برای وزارت اقتصاد آقای دژپسند و برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز نام آقای شریعتمداری مطرح است. نام آقایان تقی‌زاده خامسی، افشانی، اسلامی و رزم‌حسینی نیز برای وزارت راه‌ و شهرسازی شنیده شده است.

آن‌چیزی که تقریبا همه کارشناسان بر آن اتفاق نظر دارند این است که افراد تازه نفس  و فکرهای جوان که انگیزه کافی برای کار و تلاش دارند بر سر کار بیایند نه فردی که بیست سال پیش وزیر بوده است امروز هم برای وزارت معروفی و یا شخصی که در کابینه در یک وزرات خانه موفق نبوده است به وزرات‌خانه دیگر فرستاده شود.

 

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

 

جا به جایی شریعتمداری در کابینه کار جالبی نیست

علی ابراهیمی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره معرفی ورزا از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی در روز یکشنبه گفت: این روزها اسامی مختلفی به عنوان گزینه‌های پیشنهادی تصدی برخی وزارتخانه‌ها مطرح می‌شود که باتوجه به تغییراتی که صورت می‌گیرد نمی‌توان به طور قطعیت نظر داد.تاجایی که اطلاع دارم برای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آقای شریعتمداری معرفی شده ایشان وزیری بود که مسئله استیضاحش در مجلس وجود دارد که معقتدم کار جالبی نیست دوباره برای وزارتخانه دیگری معرفی شود و یا آقای دژپسند برای اقتصاد در نظر گرفته شده که باید دید چقدر می‌تواند صحت داشته باشد.

نماینده مردم شازند با اشاره به نامه استیضاح وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز هم بحث استیضاح آقای آخوندی مطرح شد که مشخص نیست ایشان هم با بحث استیضاح، استعفا و یا جابه‌جایی تغییر کند.

آیا جابه‌جایی وزرا چاره کار است؟ / نام یک نماینده در لیست آقای رئیس‌جمهور

 

قاسم سلیمانی به جای عباس آخوندی

با ارائه استعفاء عباس آخوندی به رئیس جمهور به یکباره نام قاسم سلیمانی به عنوان جایگزین وی مطرح شد که سیدهادی بهادری در گفت‌وگو با ایلنا، در واکنش به شایعات مربوط به معرفی قاسم سلیمانی استاندار ایلام برای جایگزینی عباس آخوندی گفت: تاکنون نام ایشان حتی در بین گزینه‌های غیررسمی بررسی شده در کمیسیون هم مطرح نشده است.

نفرات زیادی بین نماینده‌ها مطرح است اما هنوز یک مقدار در حد مقدمات است و فعلا وزیرهای استیضاح شده در اولویت ما هستند، چراکه زمان زیادی گذشته و حداکثر زمان تعیین شده هم سه ماه است؛ لازم است اول آنها تعیین تکلیف شوند.

نماینده ارومیه در مجلس افزود: نامه استعفای آقای آخوندی هم امروز منتشر شده و ما هنوز نمی‌دانیم که به رغم اصرار وزیر راه، آیا این استعفا از سوی رییس‌جمهور پذیرفته می‌شود.گزینه جدی وجود ندارد و همه گزینه‌ها در حد بررسی نماینده‌ها هستند و هنوز بصورت مستقیم یا غیرمستقمیم اراده‌ای برای معرفی گزینه به کمیسیون عمران وجود ندارد. 

در این میان عده ای هم مطرح می‌کنند همان‌گونه در جریان استیضاح برخی از وزرا شاهد زد و بندهایی بودیم نباید در جریان رأی اعتماد هم شاهد چنین بی اخلاقی‌هایی باشیم باید بدون زد بندهایی سیاسی و بر اساس آن چه که به نفع مردم است رأی داده شود

 

رای مجلس به وزرای پیشنهادی بر اساس توانمندی است، نه زد و بندهای سیاسی

یحیی کمالی‌پور در گفت‌وگو با ایلنا، با اشاره به اینکه بر اساس شنیده‌ها  معرفی محمد شریعتمداری برای تصدی وزارت کار از سوی رئیس‌جمهور قطعی شده است، تاکید کرد: سپردن کار و امور به افراد کاردان و خبره در شرایط فعلی کشور ضرورتی انکار ناپذیر است که مجلس حتما این مهم را مورد توجه قرار خواهد داد.

وی با بیان اینکه همه ما می‌دانیم که شرایط اقتصادی کشور بسیار وی‍ژه‌ای است، خاطرنشان کرد: در این شرایط نباید با نگاه سیاسی یا غرض سیاسی برخی از مدیران را که سال‌هاست در رده‌های ارشد مدیریتی کشور صاحب نام هستند، از گردونه مدیریتی کشور بیرون راند بلکه مجلس باید با حسن اعتماد به آنها مسیر را  برای حل مشکلات  اقتصادی باز کند تا دغدغه‌های مردم در امور اقتصادی کشور که چند ماه است، معطل مانده پاسخ مناسبی داده شود.

عضو فراکسیون مستقلین با بیان اینکه بزودی وزرای پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد رسما به مجلس معرفی می‌شوند، گفت: با معرفی وزرای پیشنهادی آنچه برای نمایندگان مجلس اولویت خواهد داشت برنامه توانمندی وزرا در حل مشکلات است نه زد و بندهای سیاسی یا گروهی. 

 این عضو فراکسیون امید ادامه داد: مجلس باید به دور از پیش داوری مصالح مردم و کشور را در نظر گیرد و به افرادی برای سکانداری وزارت‌خانه‌های مذکور رای اعتماد دهد که دغدغه حل مشکلات مردم را دارند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز