خبرگزاری کار ایران

یادداشت «نیویورک‌تایمز»:

اگر خاشقجی در تهران ناپدید می‌شد، آمریکا تحمل نمی‌کرد/ انحراف افکار عمومی از سفر پومپئو به ریاض با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۶۸۱۵۲۷

«نیویورک تایمز» نوشت: در حالی که توجه همه جهان به مذاکرات پومپئو و مقامات سعودی است، دولت ترامپ روز گذشته بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را معرفی کرد. این بخشی از کمپین دولت برای یادآوری دائمی ایران و هشدار دادن به کمپانی‌های اروپایی برای برقراری رابطه مالی با این کشور در آستانه تحریم‌های ۴ نوامبر است.

به گزارش ایلنا به نقل از «نیویورک‌تایمز»، مقامات کاخ سفید نگران تاثیر پرونده «خاشقجی» بر مساله ایران و به خطر افتادن برنامه‌هایشان برای اخذ کمک از عربستان سعودی برای جایگزینی نفت ایران در بازار هستند.

این رسانه نوشت: مقامات می‌گویند مساله غامض خاشقچی، زمانی برای دولت ترامپ حادث شد که قرار است تحریم‌های سختی را علیه ایران اعمال کند که به کسر نفت آنها از بازار منجر خواهد شد. اما برای اینکه این استراتژی کار کند، دولت باید روابطش را با سعودی‌ها حفظ کند تا قیمت حامل‌های انرژی در اثر این سیاست بالا نرود.

بر اساس این گزارش، همه این‌ها در حالی قرار است اتفاق بیافتد که کنگره به دنبال تنبیه سعودی‌ها در مورد پرونده خاشقچی است. این یکی از دلایل سفر «مایک پومپئو» به عربستان برای دیدار با ملک سلمان و محمد بن سلمان در روز سه‌شنبه است.

مقامات آمریکایی می‌گویند بخشی از مشکل مثل روز روشن است. سعودی‌ها یک متحد بی‌رحم‌ هستند که کمپین خونینی در یمن به راه انداخته‌اند.

«ریچارد هاس» رییس شورای روابط خارجی آمریکا که برای روسای‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا در چندین دوره خدمت کرده است، می‌گوید: این یک ترفند شسته و رفته است که بتوانید همزمان هم یک کشور را تحریم کنید و هم با آنها شریک باشید. اینکه تمرکز را بر رفتار ایران نگه داریم زمانی که سعودی‌ها کارهای وحشتناکی می‌کنند و مخالفان و روزنامه‌نگاران را می‌کشند و کودکان را در یمن بمباران می‌کنند، کار ساده‌ای نیست.

ترامپ روز سه‌شنبه بعد از تماس تلفنی با «محمد بن سلمان» گفت: سران عربستان بار دیگر هرگونه مطلع بودن خود را از سرنوشت «خاشقجی» تکذیب کردند.

وی +گفت: «بن سلمان» که در زمان تماس تلفنی ترامپ با او، در کنار «مایک پومپئو» بود، قرار است بازرسی‌های خود را درباره پرونده کشته شدن و ناپدید شدن خاشقجی تقویت کند.

بر اساس این گزارش از زمان ناپدید شدن خاشقجی تنش‌ها بین ترکیه، آمریکا و عربستان بالا گرفته و کاخ سفید در این بین نگران آسیبی است که بر استراتژی‌هایش در رابطه با ایران وارد خواهد شد.

این هفته مقامات دولت ترامپ و کارشناسان خارجی همگی متفق‌القول نسبت به پیامدهای احتمالی این پرونده بر طرح اعمال فشار بر ایران هشدار دادند.

مقامات آمریکایی گفته‌اند که این مساله فروش سلاح‌های آمریکایی به عربستان را محدود کرده و همان‌طور که ترامپ هم تاکید کرد، مشاغل آمریکایی را به خطر خواهد انداخت.

به گفته مقامات آمریکایی پیام پومپئو این بود که بازرسی‌های سعودی‌ها و توضیحات آنها درباره این اتفاق باید سریعا نهایی شود؛ قبل این اینکه بقیه دستورکارهای ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد.

دیگر مقامات دولت ترامپ اخیرا از طریق ریاض دنبال جذب کمک در مورد مشکلات همیشگی یعنی عراق، افغانستان و داعش بودند. اما این ایران است که دولت ترامپ و متحدان عربستانی‌اش را اسیر کرده است.

«نورمان رول» افسر سابق سیا که سال‌ها در حوزه ایران فعالیت کرده در مصاحبه‌ای گفته بود عربستانی‌ها باید به سرعت و با شفافیت در مورد پرونده خاشقچی عمل کنند. اما بعد از آن، ما و عربستانی‌ها باید سعی کنیم ثبات را برگردانیم و با ایران مقابله کنیم و خاورمیانه بهتری بسازیم.

«نیویورک تایمز» در گزارش خود این ادعاهای «نورمان رول» را فاقد اعتبار در کنگره خواند و گفت: بسیاری از گروه‌های حقوق بشری معتقدند دولت ترامپ به حدی بر ایران تمرکز کرده که اقدامات عربستان را نادیده گرفته است.

به گفته بسیاری از اعضای کنگره و گروه‌های حقوق بشری، اگر مشابه این اقدامات از ایران سر زده بود، برای دولت ترامپ قابل تحمل نبود.

«نیویورک تایمز» نوشت: در حالی که توجه همه جهان به مذاکرات پومپئو و مقامات سعودی است، دولت ترامپ روز گذشته بسته جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را  معرفی کرد. این بخشی از کمپین دولت برای یادآوری دائمی ایران و هشدار دادن به کمپانی‌های اروپایی برای برقراری رابطه مالی با این کشور در آستانه تحریم‌های ۴ نوامبر است.

بر اساس این گزارش، تحریم‌های جدید وزارت خزانه‌داری علیه نیروهای بسیج است. مقاماتی که روزنامه‌نگاران را در جریان این تحریم‌ها قرار داده‌اند، بارها در طول ارائه گزارش از پاسخ دادن به سوالاتی در باره خاشقجی سر باز زدند و یکی از این مقامات هم عربستان را متحد هم‌فکر آمریکا خواند.

کارشناسان خاورمیانه در این باره به «نیویورک تایمز» گفته‌اند که هدف ترامپ و سعودی‌ها روشن است؛ سعودی‌ها را از شر پرونده ناپدید شدن خاشقجی نجات دهند و تمرکز را بر ایران نگه دارند.

«گری سامور» رییس شورای خاورمیانه در دانشگاه براندیس و یکی از اعضای ارشد سابق در کاخ سفید در دوران اوباما گفت: من فکر می‌کنم انگیزه قوی برای پخت و پز چنین داستانی وجود دارد. آنها نمی‌توانند بگویند محمد بن سلمان دستور بازگرداندن خاشقجی را داده بود در نتیجه به دنبال یک داستان معتبر دیگر رفته‌اند. اما انگیزه اصلی دولت، نیاز آنها به همکاری با سعودی‌ها در پرونده سقوط ایران است. در نتیجه کنگره به تنهایی خواستار تحریم نظامی یا اقتصادی عربستان است و همین مساله درآمدهای نفتی این کشور را افزایش داده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، تنبیه عربستان منجر به افزایش درآمد نفتی این کشور و تضعیف سیاست علیه ایران خواهد شد؛ در عین حال قیمت بنزین و گازئیل را هم در آستانه زمستان بالا خواهد برد.

این رسانه به یادداشت پومپئو قبل از ناپدید شدن خاشقچی تحت عنوان «رویارویی با ایران» اشاره کرد و نوشت: «او در یادداشت خود ایران را در کنار کره شمالی به عنوان بزرگترین تهدیداتی که ترامپ قول شکست آنها را داده معرفی کرده و گفت رهبران ایران به ویژه قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، باید نتایج دردناک اقدامات خود را ببینند. به همین دلیل است که آمریکا تحریم‌های ایران را بار دیگر اعمال کرده است.»

نیویورک تایمز در پایان نوشت: در کل این یادداشت پومپئو، یک بار بیشتر به نام عربستان سعودی اشاره نشده است؛ جایی که این کشور را هدف موشک‌های ایرانی معرفی کرده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز