خبرگزاری کار ایران

مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا:

هدف سفرهای بریان هوک تبلیغ تحریم‌های آمریکا است/ سازوکار ویژه مالی، ایجاد نوعى تهاتر اروپایى با ایران است

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۵۱۳

یک تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: هدف از سفر رئیس گروه اقدام وزارت امور خارجه آمریکا به هند و اروپا، تبلیغ درباره جدى بودن آمریکا و ابراز توقع همکارى از آنان است.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به سفر بریان هوک، رئیس گروه اقدام وزارت امور خارجه امریکا به هند و اروپا، درباره اهداف این سفر گفت: ترامپ از قبل هدف خودش را تعیین کرده است. هدف تضعیف بنیه اقتصادى ایران تا جایى است که نتواند اسرائیل را تهدید کند. ابزار اصلى رسیدن به این هدف را کوتاه کردن دست ایران از درآمدهاى نفتى مى‌داند و رسماً هم گفته است که مى‌خواهد صادرات نفت ایران را به صفر برساند. 

دو ابراز بازدارنده آمریکا برای تحریم نفتی ایران

وی با بیان اینکه هدف از سفر رئیس گروه اقدام وزارت امور خارجه امریکا به هند و اروپا تبلیغ درباره جدى بودن امریکا و ابراز توقع همکارى از آنان است، اظهار داشت: امریکا براى این کار از دو ابزار بازدارنده استفاده مى‌کند؛ یکى تهدید خریداران به تحریم و دیگر بازداشتن نفتکش‌ها از حمل نفت ایران از راه تهدید و از طریق بازداشتن شرکت‌هاى بیمه از بیمه کردن نفت و سایر اقلام صادراتى ایران. 

آمریکا روى ظرفیت تولید روسیه، عربستان و عراق حساب مى‌کند 

این دیپلمات سابق کشورمان ادامه داد: البته خارج شدن نفت ایران از بازار مى‌تواند موجب بالا رفتن بها و نفت خام در حدى شود که تولید و صدور نفت شیل امریکا را سودبخش کند. امریکا درباره نیاز بیشتر روى ظرفیت تولید روسیه، عربستان و عراق حساب مى‌کند البته اکنون صدور نفت ونزوئلا و لیبى هم مسائلى دارد.

مجلسی در پاسخ به این سوال که امریکا تا چه اندازه می‌تواند هندی‌ها و اروپایی‌ها را مجاب به عدم همکاری و قطع ارتباطات اقتصادی با ایران کند؟ تصریح کرد: اگرچه قدرت‌هاى مهمی چون هند و اروپا تبعیت از اوامر امریکا را دون شأن خود مى‌دانند اما شرکت‌هاى بزرگ که آزادى عمل دارند، تن به خطر نمى‌دهند. شرکت‌هاى کوچک هم با مشکلات بیمه و حمل مواجه خواهند بود. 

هند و اروپا اعتراض خود را نسبت به تحریم‌ها به امریکا اعلام کرده‌اند

وی درباره تبعات عدم پیروی هند و اروپا از خواسته‌های امریکا برای قطع همکاری با ایران خاطرنشان کرد: دولت‌هاى هند و اروپا اعتراض خودشان را اعلام کرده‌اند و مى‌کوشند معافیت‌هایى را بگیرند. تنش‌هاى موردى میان هند یا اروپا با امریکا وجود دارد اما روابط اصولى خود را با قوى‌ترین قدرت سیاسى و اقتصادى جهان قربانى روابط خود با بازار محدود ایران نخواهند کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی افزود: شرکت‌های اروپایی و هندی هم به منافع خودشان و تهدیدها مى‌اندیشند. اما در بحث میان آنها و امریکا این نکته مطرح است که آیا زیان حاصل از محرومیت از معاملات سودمند با ایران را امریکا تقبل مى‌کند؟ پاسخ ترامپ معمولاً منافع بیشتر دفاع و امنیتى در روابط‌شان با امریکا است. 

دلیل اصلى حمایت هند و اروپا از برجام، جلوگیری از تحمیل‌هاى دیگر امریکا به آنها است 

مجلسی درباره منافع هند و اروپا برای تداوم همکاری با ایران نیز ابراز داشت: بازار ایران با وجود کوچکى و محدود بودنش در همان حد براى واحدهاى بزرگ اقتصادى هند و اروپا مهم است اما دلیل اصلى حمایت آنان از برجام، جلوگیری از لجام‌گسیختگى امریکا و تحمیل‌هاى دیگر به آنان است که از لحاظ حیثی در شأن خود نمى‌دانند. 

سازوکار بسته اروپا ایجاد نوعى تهاتر اروپایى با ایران است

وی درباره ایجاد سازوکار ویژه مالی از سوی اتحادیه اروپا که با انتقادات جدی از سوی امریکا همراه بوده است نیز بیان کرد: سازوکار بسته اروپا، خارج کردن دلار از مبادلات احتمالى و ایجاد نوعى تهاتر اروپایى با ایران است. کشورهاى اروپایى بهاى نفت خریداراى شده از ایران را به صورت اعتبارى براى ایران به صندوق اروپایى مى‌سپارند و شرکت‌هاى اروپایى بهاى فروش‌هاى خود را از آن صندوق دریافت مى‌کنند. 

بسته اقتصادی‌ اروپا، ایران را ملزم مى‌کند معادل فروش نفت خود، از بازار اروپا خرید کند

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: به این ترتیب ممکن است رصد اینکه چه شرکتی چه جنسى و به چه مبلغى به ایران فروخته است، در پیچ و خم سیاست تهاترى اروپایى پناهى و دشوار شود و از بیم فروشندگان کالا به ایران بکاهد زیرا گویى در واقع با اتحادیه معامله مى‌کنند. البته اروپا با این بسته ایران را ملزم مى‌کند که معادل فروش نفت خود با اروپا، از بازار اروپا خرید کند. یعنى نسبت به درآمد حاصل از صادرات آزادى عمل ندارد که به اروپا بفروشد و با پولش مثلاً از برزیل خرید کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز