خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

کسی حاضر نیست کالایی که از حداقل‌های استاندارد برخوردار است را استفاده کند

asdasd
کد خبر : ۶۸۰۰۸۴

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، تولید، صادرات، واردات امری ضروری است و هیچ کس حاصر نیست کالایی که از حداقل‌های استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌های فرهنگی و سیاسی هم ایجاب می‌کند استاندارد رعایت شود که باید شاخص‌هایی در این زمینه داشته باشیم چون استاندارد در این‌ها تاثیرش در زندگی مردم کمتر از استاندارد در کالاها نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری با حضور در مراسمی به مناسبت روز جهانی استاندارد، ضمن تشکر از کسانی که در کشور برای استاندارد زحمت می‌کشند، گفت: روز استاندارد فرصت مناسبی است که تاملی در ضرورت شاخص‌هایی که زندگی مردم را بهتر می‌کند داشته باشیم و هدف اصلی استاندارد و کارهایی که در این زمینه انجام می‌شود این است که زندگی از هر جهت برای مردم با کیفیت‌تر و بهتر باشد.

وی ادامه داد: دستگاه‌های اجرایی نهادهای مدنی بخش خصوصی فعال در تولید و خدمات باید نقد و بررسی داشته باشند که در امر استاندارد این اتفاق افتاده و افق‌های بزرگتر را باید ترسیم کنند تا به آن دسترسی یابند. همانطور که شاخص استاندارد در صنعت، تولید، صادرات، واردات امری ضروری است و هیچ کس حاصر نیست کالایی که از حداقل‌های استاندارد برخوردار باشد را استفاده کند، در جنبه‌های فرهنگی و سیاسی هم ایجاب می‌کند استاندارد رعایت شود که باید شاخص‌هایی در این زمینه داشته باشیم چون استاندارد در این‌ها تاثیرش در زندگی مردم کمتر از استاندارد در کالاها نیست.

جهانگیری یادآور شد: بخش‌هایی همچون آموزش و پرورش، آموزش عالی، آهنگ رشد فناوری، سلامت و بهداشت، محیط‌زیست، انسجام اجتماعی، امید داشتن و نترسیدن از آینده، اعتماد به نهادهای اجرایی و حکومتی، احساس امنیت این‌ها جزو مسائلی است که بر زندگی مردم اثر می‌گذارد و نیازمند معیارهایی است که هیچ کدام از این‌ها نباید از یک سری حداقل‌ها کمتر باشد.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در جامعه به هم پیوسته جهانی زندگی می‌کنیم. این شعار امسال در زمینه استاندارد که انقلاب صنعتی چهارم نام دارد، مهم است. وقتی این اتفاق افتاد هرکدام دارای تحول عطیمی در زندگی مردم شد، از انقلاب اول صنعتی تا به امروز می‌بینیم این‌ها زندگی مردم را در بخش‌های آی‌تی و آی‌سی‌تی و جنبه‌های اقتصادی و تولیدی تحت تاثیر فناوری‌های جدید قرار داده است وقتی در چنین فضایی قرار گرفتیم، باید بتوانیم استانداردهای متناسب با این موقعیت ایجاد کنیم.

جهانگیری با اشاره به اینکه خسارت‌هایی که در برخی کشورها از کاهش سطح عمومی اعتماد عمومی رخ می‌دهد، در اثر اتفاقات مادی بیشتر می‌شود؛ گفت: مساله کشور ما همین، است ما باید امید به آینده و سطح همبستگی مردم را به عنوان کار اساسی در دستور کار قرار دهیم. مسائلی که نقش اساسی دارد مربوط به سرمایه‌های اجتماعی است که همه حوزه‌های علمیه و... مسولیت دارند که در این بخش تلاش کنند.

جهانگیری افزود: باید متناسب با شرایط جدیدی که در دنیا در بخش تولید به وجود می‌آید فعال اقتصادی و تولیدی کشور را آماده کنیم، با این فضا ما نمی‌توانیم در نقاب اقتصادی اول بمانیم.

وی با اشاره به شرکت‌های برتر دنیا که در زمانی بزرگترین شرکت‌ها در اقتصاد جهانی بودند، گفت: این شرکت‌ها به مرور به شرکت‌هایی تبدیل شدند که مسائل فیزیکی در آن‌ها حداقل جایگاه را داشتند و در بخش‌های آی تی و آی سی تی تلاش کردند، آینده دنیا به این سمت رفته است. یک واحد تولیدی وقتی موفق است که فناوری‌های جدید را بر عهده بگیرد.

رئیس شورای مبارزه با تحریم خاطرنشان کرد: وقتی کالا می‌خواهد به مقصدی حرکت کند بیش از اینکه توجه کنند که این کالا کجا تولید شده می‌پرسند استانداردها و کیفیت این کالا چگونه است. آن موضوعی که کمک می‌کند که کالاهای ما در بازارهای مختلف ورود پیدا کند، سختگیری‌هایی است که در استاندارد انجام می‌دهند و سپس بحث قیمت است که قیمت برای کسی که می‌خواهد صادرات و واردات انجام دهد، اهمیت بیشتری دارد ولی کیفیت می‌شود موضوع حاکمیت. حاکمیت و هر دولت و کشوری به این توجه می‌کند که کالاها باید از این حداقل‌های استاندارد که معتبر جهانی است برخوردار باشند تا بتواند بروز پیدا کنند.

وی یادآور شد: تولیدکنندگان کشور سعی کرده‌اند در فرآیند تولید به استاندارد و کیفیت توجه داشته باشند. مسئولان کنترل کیفیت در کارخانه‌ها حضور دارند. بخش صادرات غیرنفتی ایران روند خیلی خوبی گرفته است. ما بعد از انقلاب فقط فرش و پسته صادرات داشتیم و امروز می‌بینیم که صادرات محصولاتی که دانش سطح بالاتری در آنها دارد، افزایش داشته است.

معاون اول رئیس‌جمهور با اشاره به کالاهای دانش‌بنیان گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان چند هزار شرکت است و تلاش کردند به سمتی بروند که در محصولاتشان دانش روز وجود داشته باشد و ما به این موضوع باید توجه داشتیم. من بخش خصوصی را توانمند می‌دانم. ما توسعه‌مان را با آمریکای لاتین همزمان آغاز کردیم و چه شد که آنها به اهدافی در این زمینه رسیدند و ما نرسیدیم؟ آیا ضعف در سیاستگذاری یا در بخش خصوصی بود؟

جهانگیری ادامه داد: مطالعات می‌گوید بخش خصوصی ما مناسب است و این سرعت ما و عدم استمرار سیاست‌ها بود که باعث این امر شد. کشورهایی موفق شدند که سیاست‌های درست و مستمر را داشتند و بوده‌اند کشور‌هایی که کودتا و انقلاب در آنها رخ داده ولی سیاست‌هایشان عوض نشده است.

وی با اشاره به شرایط خاص تحریم گفت: تحریم یک شرایط غیرعادی به کشور تحمیل کرده و یک طرف آمریکا و طرف دیگر مردمی هستند که تاریخ نشان داده در بازه‌های مختلف در برابر زورگویی ایستاده‌اند. این شرایط می‌طلبد که سیاست‌های مشخص اتخاذ شود و هدف آنها این است که منابع درآمدی ایران کم و امکان انتقال نداشته باشد و امکان ورود کالا به کشور از بین برود و هدف دیگر آنها این است که مردم تحت فشار قرار بگیرند و علیه حاکمیت و دستگاه و حکومت خود اعتراض کنند.

معاون اول رئیس‌جمهور ابراز داشت: هدف ما هم این است که منابع درآمدی خود را افزایش دهیم. در این جنگ ممکن است بخشی از منابع ما از بین برود. آمریکا ادعا کرده صادرات نفت ما صفر می‌شود و بعضی کشورها هم با آمریکا هم صدایی کرده‌اند و در همین روزهایی که به سیزده آبان نرسیده‌ایم خرید نفت را صفر کرده‌اند. حتما مردم انتظار دارند مسئولان بگویند که ما موفق شدیم علیرغم همه این‌ها باید میزان صادراتمان را در حد قابل قبولی در بخش نفت داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ما شرکای جدیدی در دنیا پیدا کردیم ما با شرکای سنتی خود مذاکره کردیم. آمریکا بداند کشور مورد تحریم، تحریم‌ها را دور می‌زند، ازجمله اتفاقاتی که آمریکا نمی‌خواست بیافتد افزایش قیمت نفت بود. ترامپ فکر می‌کند که نفت سعودی‌ها می‌تواند جایگزین نفت ایران شود و قیمت نفت را پایین بیاورند اما می‌بینند هنوز به آن روز نرسیده‌اند. نفت ایران بالای بشکه‌ای هشتاد دلار شده است. ما اگر نصف نفت گذشته خود را هم صادر کنیم درآمد نفت گذشته‌مان را به دست می‌آوریم.

وی با بیان اینکه بخشی  از درآمد ما منابع غیر نفتی ما بوده است، خطاب به تولیدکنندگان و واردکنندگان و صادرکنندگان گفت: یک مقطع شما مطالباتی دارید و مسئولان هم موظفند پاسخ دهند اما یک وقتی است که مردم و کشور از شما مطالبات دارند که الان آن زمان است. بخش خصوصی دلسوز به فکر این است که کشور از جنگ اقتصادی سربلند بیرون بیاید و این اخذ کردن سود بیشتر هنر نیست پس وطن دوستی برای چه موقع است؟

جهانگیری با تاکید بر اینکه صادر کنندگان خوب به صحنه آمدند گفت: فقط در بعد چرخه اقتصاد انتظار بیشتر است. این یک دوره ای است و ما دوره تحریم در ایران را می توانیم تعریف کنیم که چقدر باشد که طولانی یا کوتاه باشد. این دوران می شود جوری تعریف شود که چند ماهه تمام شود راهش این است که دلسوزان کشور پای کار بیایند و با فشارهای روانی دشمن در بازی قرار نگیریم که منافع ملت در آن نیست. نفت را می‌توانیم در حد خوبی صادر کنیم و پولش می‌تواند در دسترس قرا بگیرد.

وی با اشاره به جهت‌گیری مردم در زمان تحریم در خرید کالاهای داخلی گفت: اتفاقی که افتاده کالاهای خارجی که جزو نیازهای ضروری نیست اجازه ورود ندارند که زمانی وارد می‌شد. اگر شرایط عادی شود همان اتفاق می‌افتد اما زمان تحریم باید برنامه‌ریزی شود که ارز چطور به واردات کالاهای خارجی اختصاص پیدا کند. این که گفته می‌شود تهدید را به فرصت تبدیل کنیم شدنی است، با همین تحریم می‌شود از دلش فرصت به وجود آورد که حمایت از تولید داخلی از جمله آن است. قیمت‌ها را نباید غیر واقعی بالا برد. نباید به ملت ظلم کرد و قیمت باید متناسب افزایش پیدا کنند.

جهانگیری گفت: کیفیت نباید کاهش پیدا کند و تولیدکننده ملی کسی است که با قیمت مناسب و کیفیت مناسب کالا را عرضه کند. سازمان‌های ما هم باید متناسب با تحریم چابک شوند. باید بروکراسی کشور در آنجاهایی که مانع ایجاد می‌کند کنار زده شود.

وی با اشاره به جلسه، سران سه قوه در حضور مقام معظم رهبری گفت: بنده هم در آن جلسه حضور داشتم. رهبری گفتند آن قوانین که مانع است در جلسه سران سه قوه شناسایی و حذف شوند من مطمئن هستم مدیران کشور اینطور خواهند بود و در مجموعه استاندارد همه با انگیزه کار می‌کنند و موسسه استاندارد به اقتصاد مقاومتی توجه ویژه‌ای داشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز