خبرگزاری کار ایران

دلایل رد درخواست عضویت عربستان سعودی در FATF منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۶۷۶۰۶۹

گروه اقدام ویژه مالی با انتشار گزارشی از وضعیت پولشویی و تامین مالی تروریسیم در عربستان، درخواست این کشور برای عضویت دراین گروه را رد کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از نشریه آمریکایی «فوربس»، عربستان سعودی به دلیل عدم توانایی فائق آمدن بر پولشویی و تامین مالی تروریسم در گزارش اخیر FATF به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. گزارشی که احتمالا خواندن آن برای مقامات ریاض بسیار سنگین است.

در گزارش اقدام ویژه مالی (FATF) که ۲۴ سپتامبر منتشر شد گفته شده: عربستان در بازرسی و بازجویی افرادی که در سطوح بالا یا حرفه‌ای مشغول فعالیت‌های پولشویی بوده‌اند کارآمد ظاهر نشده است.

این گزارش به فقدان توجه کافی به تامین مالی گروه‌های تروریستی در خارج از کشور نیز اشاره داشت و گفته: توجه مقامات عربستان به جرایم مربوط به تامین مالی تروریسیم در داخل کشور به این معناست که آنها برای جلوگیری از حمایت از گروه‌های تروریستی درخارج از کشور اولویت قائل نیستند.

به گزارش «فوربس»، مجموع درآمد حاصل از جرایم در عربستان بسیار بالاست. این کشور نزدیک به ۱۲ تا ۳۲ میلیارد دلار درآمد حاصل از جرائم دارد. بیشتر این درآمدها حاصل فساد و قاچاق غیر قانونی مواد مخدر است.

در گزارش FATF همچنین به سامانه‌های آی تی غیر مناسب در عربستان نیز اشاره کرده که منجر به سخت‌تر شدن مبارزه با پرونده‌های پولشویی شده است. در این گزارش گفته شده که بازرسی‌ها عمدتا جنبه واکنشی دارد نه فعالانه و پیشروانه.

گروه اقدام ویژه مالی گفته که درآمد حاصل از جرم در عربستان در حال افزایش است.

بندهایی از این گزارش به تامین مالی تروریسم اختصاص یافته و گفته شده بیش از ۱۷۰۰ بازجویی مربوط به تامین مالی تروریسم در عربستان از سال ۲۰۱۳ در جریان است. با این حال مقامات با افرادی که پیگیر این موضوع هستند به طور انتخابی برخورد می‌کنند.

بر اساس گزارش این نهاد بین‌المللی، تعداد محکومیت‌ها برای جرایم مربوط به تامین مالی تروریسیم، اگر وجود داشته باشد، بسیار کم است. مقامات توجه کمی به تروریسم خارج از عربستان دارند. استراتژی کلی عربستان برای مبارزه با تروریسم بر استفاده از ابزارهای اجرایی برای ایجاد اخلال در مبارزه با تهدیدات تروریستی در داخل عربستان متمرکز است.

فوربس در این باره نوشت: این تحلیل برای ریاض و متحدش امارات که با قطر اختلافاتی دارند بسیار عجیب است. آنها عمدتا مدعی‌اند که قطر گروه‌های تروریستی را حمایت می‌کند.

در گزارش FATF همچنین گفته شده مبانی مبارزه با تامین مالی تروریسیم و پولشویی به خوبی در بانک ها و کمپانی های کشور تببین شده اما اجرای آن در کسب وکارهای کوچک تر به این خوبی نیست.

به گزارش این رسانه آمریکایی دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ یادداشتی را به قلم هیلاری کلینتون نوشته که بعدها ویکیلیکس این یادداشت را منتشر کرده است. در این یادداشت گفته شده اهداکنندگان و خیرهای عربستانی قابل توجه‌ترین منبع مالی گروه‌های تروریستی سنی در جهان هستند. عربستان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان مالی القاعده، طالبان و دیگر گروه های تروریستی نظیر حماس است که احتمالا میلیون‌ها دلار سالانه از عربستان به سمت آنها روانه می‌شود.

این گزارش با بیانیه‌های اخیر وزارت خارجه آمریکا که عمدتا تحلیل‌های حمایت‌کننده از عربستان دارند و بر همکاری‌های آمریکا و سعودی تاکید می‌کنند در تناقض است.

لازم به ذکر است که مواضع دولت جدید آمریکا با اظهارات ترامپ در کتاب خود که در سال ۲۰۱۵ منتشر شده نیز در تناقض است. او در کتاب خاطرات خود عربستان را «بزرگترین حامی مالی تروریسم» خوانده بود.

هنوز هیچ واکنش رسمی از سوی مقامات عربستان به این گزارش  داده نشده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز