خبرگزاری کار ایران

سفر «مرکل» به اسرائیل تحت الشعاع اختلاف‌ها بر سر توافق هسته‌ای

asdasd
کد خبر : ۶۷۵۵۵۹

هفته جاری قرار است صدراعظم آلمان به سرزمین‌های اشغالی سفر کند اما این سفر درحالی انجام می‌شود که اروپا در حال کار روی ساز وکار دور زدن تحریم‌های آمریکاست.

به گزارش ایلنا به نقل از «جروزالم پست»، سفر «آنگلا مرکل» به اسرائیل در حالی انجام می‌شود که اسرائیل به دنبال سیاست سختگیرانه‌تری در قبال ایران است. در حالی که نتانیاهو یکی از سرسخت‌ترین طرفداران تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای بوده، مرکل به همین اندازه ولی درست برعکس او به دنبال حفظ این توافق بوده است.

این رسانه با اشاره به سفر این هفته مرکل به اسرائیل نوشت: ساز و کار موسوم به «وسیله منظور ویژه» که با هدف دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط اروپایی‌ها طراحی شده احتمالا با توجه به تحریم‌های ثانویه آمریکا به جایی نخواهد رسید اما همچنان تردیدهای کمی درباره اینکه این ابتکار عمل با سیاست‌ها و منافع مشترک آمریکا و اورشلیم در تضاد باشد، وجود دارد.

این رسانه اسرائیلی با بیان اینکه حساب و کتاب‌ها در اروپا با آنچه در اسرائیل رخ می‌دهد متفاوت است، مدعی شد: برنامه هسته‌ای ایران ضرورت‌های امنیتی را که برای اسرائیل ایجاد می‌کند برای اروپا ایجاد نمی‌کند. رویکرد آمریکا هم کلان و از نقطه نظر ژئوپلتیک است. آمریکایی‌ها ایران را زمینه ساز بی‌ثباتی در منطقه می‌دانند. اروپایی‌ها معتقدند دولت ترامپ از یک توافق چندجانبه خارج شده است. این توافق به اروپا نشان داده می‌توانند روی یک میز بزرگ هم بازیگر خوبی باشند و متحد شوند. آنها رویکرد دیپلماتیک را ارجح تشخیص داده‌اند. از نقطه نظر اروپایی‌ها، هیچ گزینه آلترناتیوی برای موفقیتی که کسب کرده‌اند، وجود ندارد.

«شیمون استین» سفیر سابق اسرائیل در آلمان گفته در این شرایط برلین برجام را حداکثر موفقیتی که می‌توانستند در برابر ایران کسب کنند، می‌بیند. اما رویکرد دیگری برای مذاکره بین مرکل و نتانیاهو وجود دارد و آن مساله موشک‌های بالستیک ایران و رفتار این کشور در منطقه است. در مساله توافق هسته‌ای اختلافات قرار نیست کنار گذاشته شود.

این رسانه پیش‌بینی کرده با توجه به نقاط اختلاف‌نظر میان اسرائیل و آلمان، به نظر می‌رسد نتانیاهو ممکن است در دیدار با مرکل نقاط اشتراک بین سیاست درهای باز آلمان برای پناهجویان و نقش ایران در جنگ در سوریه را به هم متصل کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز