خبرگزاری کار ایران

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت:

اصولگرایی و اصلاح‌‌‌طلبی اگر در خود تغییر ایجاد نکنند، به پایان رسیده‌‌اند/ مردم‌باوری مهمترین شاخص نواصولگرایی است

asdasd
کد خبر : ۶۷۴۶۵۵

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت تاکید کرد: نواصولگرایی ایجاد بنایی نو و جدید بر مبنای اصولگرایی که همان مبنای مکتب امام است، تعریف می‌شود که تغییر اساسی در گفتمان، رویکرد، ساختار و عملکرد ویژگی اصلی این بنا است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد سعید احدیان در مراسم رونمایی از مانیفست نواصولگرایی گفت: جریان اصولگرایی و اصلاح‌‌‌طلبی اگر در خود تغییر ایجاد نکنند، به پایان خود رسیده‌‌اند. این مربوط به الان نیست و سال‌ها است که اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه در جریان اصولگرایی انتخابات سال ۹۶ که پارامتر عدم وحدت از بین رفت باعث شد به این فکر بیفتیم، اظهار داشت: البته این ماجرا در جریان اصولگرایی و اصلاح‌‌‌‌‌طلبی فرق مهم دارد. در جریان اصلاحات اشکالات در مبانی است و دچار انحرافات اساسی از مبانی هستند لذا اصلاح در اصلاحات باید خیلی جدی‌‌‌تر باشد.

این فعال سیاسی اصولگرا ادامه داد: آنها باید به مبانی ابتدایی جریان اولیه خودشان برگردند که مبانی حضرت امام بود؛ آنها در شرایطی کنونی با برخوردی که مردم به انتخاب‌‌‌‌های آنها دارند و براندازان علیه آنها دارند، پایان خود را می‌بینند. 

احدیان با بیان اینکه در نواصولگرایی مبانی اصولگرایی سطح دیگری دارد، تصریح کرد: بند دوم مانیفست مهمترین بند است که تعریف نواصولگرایی است. نواصولگرایی ایجاد بنایی نو و جدید بر مبنای اصولگرایی که همان مبنای مکتب امام است تعریف می‌شود که در آن تغییر اساسی در گفتمان رویکرد و ساختار و عملکرد ویزگی اصلی این بنا است. یعنی باید در همه این سطوح تغییر اساسی کند. سه شاخص اصلی مردم ‌‌‌باوری، اسلام‌‌ ناب و نوگرایی شاخص‌‌‌‌های اصلی این تفکر است. 

وی با تاکید بر اینکه باور ما اصلاح اصولگرایی است،‌ خاطرنشان کرد: طبیعتا این اصلاح کار بخش کوچکی از جریان نیست. ما پیشنهاد اصلاح اساسی در کل اصولگرایی را می‌دهیم و می‌گوییم باید در کل این جریان رقم بخورد. اینکه ابعاد آن چیست، باید در موردش مباحثه کرد. آنها باید اصل تغییر را قبول داشته باشند و چیستی را مباحثه کنند. من پیشنهاد خود را مطرح می‌کنیم. 

مدیرمسئول روزنامه خراسان افزود: ما همینجا اعلام می‌کنیم که این را به نقد می‌گذاریم. نواصولگرایی خروج تفاهم بین‌‌الاذهانی فعالان انقلاب بوده است. اولین و مهمترین شاخص در نواصولگرایی مردم‌‌‌باوری در همه عرصه‌‌‌ها است. در عرصه اقتصادی، اقتصاد مردمی فراموش شده است. در فرهنگ، واگذار کردن فرهنگ به مردم فراموش شده است. در عرصه مدیریت، نقش‌‌‌آفرینی مردم در مدیریت را با ساختار هرمی بالا به پایین رئیسی از بین بردیم. منطقه‌‌‌‌‌ها کمترین نقش را دارند و پایتخت همه‌‌‌کاره است  در عرصه اجتماعی و سیاست‌‌‌ورزی نیز همین‌‌‌‌طور است. باور به مردم وجود ندارد. ساختار سیاست‌‌‌ورزی رانتی حاکم است. اگر مردم‌‌‌باوری را ایجاد کنیم به نظر می‌رسد بقیه مسائل به صورت خودکار حل می‌‌‌شد؛ حتی نوگرایی حل می‌‌‌‌شد و مجبور به بازگشت به اسلام ناب می‌شوید. 

احدیان در توضیح اسلام ناب ابراز داشت: بخش مهمی از اسلام در حال پیاده‌‌‌سازی است اما در حوزه سیاست‌‌‌‌ورزان، مشخصا مسئله اسلام ناب دچار مشکل است که البته وارد حوزه اصلاحات نمی‌شوم. نگاه آنها باید تغییر کند از باوری که به اشدا علی الکفار وجود دارد و مرزبندی با کفار و معاندان و باور به سنت علی اسلام و دیگر عرصه‌‌‌ها، اصلاحات دچار مشکل جدی است. 

وی با بیان اینکه ما بر این باوریم که اسلام ناب که همان اسلام مکتب امام و رهبری معظم انقلاب است، عنوان کرد: در مبنا معتقد هستیم که تشخیص تکلیف که چه چیزی تکلیف ماست، در رسیدن به نتیجه موضوعیت دارد. جایگاه مردم در باور به اصل حکومت و اینکه همه مردم با همه سلیقه‌‌‌ها حتی آنهایی که باور به اسلام ندارند، ما نسبت به آنها وظیفه داریم. ما باید حتی آفتاب نظام اسلام را در حوزه‌‌‌‌های اعتقادی بتابانیم. 

عضو شورای مرکزی جمعیت پیشرفت و عدالت با تاکید بر اینکه حوزه عدالت یک مسئله جدی است، یادآور شد: البته براساس تبیین رهبری سه عنصر عدالت، عقلانیت و معنویت همزمان در کنار هم باید دیده شوند. عدالت از مهمترین شاخص‌‌‌ها است اما عدالت بدون عقلانیت و این دو بدون معنویت به ناکجاآباد می‌‌‌‌رسد. 

احدیان با یادآوری اینکه کارآمدسازی نظام اسلامی بخش مهمی است تا بتواند دولت‌‌‌سازی کنند،‌ بیان کرد: ما نتوانستیم در برخی حوزه‌‌ها موفق باشیم. این کارآمدسازی باید مورد توجه جریان اصولگرا باشد. وقتی می‌خواهیم گزینه‌‌‌های انتخابات را در حوزه ریاست‌‌‌‌جمهوری و مجلس معرفی کنیم، نباید به امکان رای‌‌‌آوری فکر کنیم بلکه باید ببینیم آیا این فرد می‌تواند کارآمد باشد؟ اگر نه باید از دایره گزینش‌‌‌ها حذف شود؛ این‌‌ها به ناکارآمدی کمک کرده است. 

وی اضافه کرد: حوزه نوگرایی نیز فراخ است. ساختارهای جریان اصولگرایی باید درست شود. اینکه یک عده برای همه تصمیم بگیرد اشتباه است. ما معتقد به خرد جمعی با تکیه بر بدنه جوان نیروهای انقلاب هستیم آنها باید درگیر تصمیم‌‌‌سازی شوند. 

 

مدیرعامل موسسه خراسان درخصوص چهره‌‌های جدید نیز گفت:‌ نواصولگرایی می‌گوید باید چهره‌‌‌های جدید معرفی شود. چهره‌‌های جدیدی که حرفی برای گفتن داشته باشند و از تجربه چهره‌‌های قدیمی نیز  استفادده شود. ما باید حوزه آزادی‌‌‌های اجتماعی را پاس بداریم و تعریف دقیق با احوالات مردم و با به رسمیت شناختن ذائقه‌‌‌‌های مردم ارائه کنیم. باور داریم این مانیفست باید مورد نقد قرار بگیرد. 

احدیان درخصوص مسئله حق و تکلیف اظهار داشت: در موضوع حق و تکلیف، من تبیینی را که رهبری معظم داشتند، ارائه می‌کنم. جمله مشهوری از ایشان هست که ما مکلف به انجام تکلیف هستیم نه مامور رسیدن به نتیجه. در توصیف رهبری، یک عده بر این باور بودند که وقتی که شما می‌خواهید کاری کنید مهم این است که تکلیف شما چیست و از این جمله اهمیت ندادن به نتیجه گرفته شده بود. رهبری گفتند ما در تشخیص تکلیف باید نتیجه را مدنظر قرار دهیم. اینک تکلیف ما چیست بخشی این است که نتیجه چیست. 

وی ادامه داد: در حوزه اصلاحات اما مسئله چیز دیگری است. در اصلاحات برداشت ما این است که صرفا نتیجه مهم است و تکلیف اهمیت ندارد. مصداق اصلی گزینش روحانی برای انتخاب آن ۹۶ نیز صرفا نتیجه‌‌‌‌گرایی بود. جریان اصلاحات با اینکه چهار سال عملکرد دولت روحانی را دیده بود و حتی در مناظره‌‌‌ها توانایی آقای جهانگیری و تفوق او را دید و حتی او را آورد که کمک کند. ولی اگر تکلیف موضوعیت داشت، هیچ وقت گزینه‌‌ای که می‌دانست موفق نمی‌شود را پیشنهاد نمی‌داد و صرفا به نتیجه توجه نمی‌کرد. این مبنای نگاه اصلاح‌‌‌‌طلبی با نگاه تکلیف و نتیجه در اصولگرایی متفاوت است.

این فعال سیاسی اصولگرا در مورد اینکه اصلاحات رای مردم را دارد، تصریح کرد: این واقعیت ندارد؛ در مجلس نتوانستند رای اکثریت را بگیرند. در مجلس رای حداقلی دارند. در مورد شرایط موجود هم اگر ببینید و مستحضر هستید که خروجی جریان اصلاحات که روحانی است نقد جدی که به دولت است به حدی است که خاتمی از رهبری خواستند که به موضوعات ورود کنند. اصلاح جریان اصولگرایی یک ضرورت است و خروجی عدم تغییر فاصله این جریان از مردم است ولی جریان اصلاح‌‌‌طلبی وضعیت بهتری ندارد. 

احدیان در مورد شعار بازگشت به مردم و اینکه هر دو جریان غالب کشور با این مسئله معضل دارند و موضع این جریان جدید در برابر آزادی‌‌‌های مردم چیست؟ خاطرنشان کرد: در مانیفست تصریح شده که باور ما به مردم رنگین‌‌‌‌کمانی است یعنی اعتقاد داریم همه مردم را باید مد نظر قرار داد با همه ذائقه‌‌‌ها و باید برای همه برنامه‌‌‌ریزی کرد حتی برخی رفتارهایی که محل نقد ماست. 

وی افزود: پس یکی از مهمترین تغییرات ذیل مردم‌‌‌باوری همین دیدن همه مردم است. البته اینکه دغدغه مردم از جمله قشر متوسط چیست، محل سوال است یعنی آیا آزادی بیان دغدغه یک کارخانه‌‌‌دار و قشر متوسط است که تا پارسال ترکیه می‌رفته یا چیز دیگری است. پس نگاه به مردم و جامعه باید مدنظر ما باشد. این تلقی اعتقاد به آزادی بیان نیست ما وقتی از خودانتقادی حرف می‌زنیم نشان می‌دهد باور به آزادی بیان داریم اما امروز دغدغه اصلی این موضوعات نیست حتی قشر متوسط به بالا. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز