خبرگزاری کار ایران

تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

باید در سخنرانی مجمع عمومی سازمان ملل دست برخی کشورها را رو کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۷۱۰۰۱

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: اجلاس عمومی سازمان ملل فرصتی است که می‌توانیم در آن مطالبی را مطرح کنیم و به‌اصطلاح دست بعضی از کشورها را در خصوص برخی از مسائلی که در منطقه و یا در سطح بین‌المللی انجام می‌دهند را رو کنیم.

به گزارش ایلنا، هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل هفته جاری برگزار خواهد شد و رئیس‌جمهوری کشورمان هم به‌منظور شرکت در این اجلاس امروز عازم نیویورک شد. حضور حسن روحانی در این نشست اگرچه با مخالفت‌هایی از سوی برخی جریان‌ها روبه‌رو بود اما مجموع اظهارنظرها از کارشناسان و تحلیلگران مسائل سیاسی و بین‌المللی اتفاق‌نظر برای حضور رئیس‌جمهوری را نشان می‌دهد. تحلیلگران با تأکید بر اهمیت حضور مؤثر رئیس‌جمهوری در این جلسه معتقدند حضور روحانی در شرایطی که کشور با فشارهایی زیادی از سوی آمریکا روبه‌روست و این کشور تلاش دارد تا اهداف خود را دیکته کند فرصتی مغتنم است تا روحانی به تبیین شرایط جهانی و رفتارهای آمریکا در سطح جهان بپردازد و روشن کند که چگونه آمریکا بدون پایبندی به معاهدات بین‌المللی و شرایط جهانی دست به هر اقدامی می‌زند.

اسماعیل بشری، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در همین رابطه گفت: اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل فرصت خوبی است تا کشورها نقطه نظرات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کنند و هم در صورت لزوم بتوانند با کشورهای دیگر یک نوع مبادله فکری داشته باشند.

 وی گفت: اجلاس سازمان ملل نشستی است که سران کشورها سعی می‌کنند طبق زمان‌بندی خود در آن سخنرانی کنند و معمولاً سران کشورها نقطه‌نظرهای خودشان را در مورد مسائل بین‌المللی مطرح می‌کنند که تا حدودی این مسائل به کشورهای خودشان هم مربوط می‌شود.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه در این اجلاس روسای جمهور کشورها معمولاً دیدارهایی با همتایان خود دارند و درباره برخی مسائل موردعلاقه طرفین بحث می‌شود گفت: گاهی چنین نشست‌هایی می‌تواند سبب شود تا برخی از مسائلی که کشورها بعدها بخواهند به‌طور مشروح‌تر در مورد آن صحبت کنند در این اجلاس کلید آن زده شود.

بشری در خصوص اهمیت حفظ منافع ملی در این اجلاس گفت: معمولاً کشورهایی که با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، اتهام‌هایی را به هم وارد می‌کنند. در این نشست می‌توان به این اقدامات پاسخ داد و این اجلاس فرصتی است که در آنجا این موضوعات را بیان کرد.

وی در ادامه افزود: این اجلاسی است که می‌توان در خصوص اتهاماتی که برخی در خصوص ایران عنوان می‌کنندمطالبی را مطرح کرد که به‌اصطلاح دست بعضی از کشورها را در خصوص برخی از مسائلی که در منطقه و یا در سطح بین‌المللی انجام می‌دهند را رو کنیم.

 این تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: به‌هرحال این اجلاس یک نوع مبادله کلامی است و سخنرانان معمولاً سعی بر آن دارند تا با زبردستی سخنانی را بیان کنند تا بیشتر بتوانند منافع کشور خودشان را حفظ کنند و کمتر این اجازه را بدهند تا لطمه به آن وارد شود.

وی در خصوص اینکه روابط آمریکا با سایر کشورهای دنیا چقدر نشان‌دهنده این است که ایران درزمینه برجام در مسیر درستی قرار دارد با بیان اینکه این موضوع جنبه‌های متفاوتی دارد گفت: روابط آمریکا و اروپا رفته‌رفته شکل پیچیده‌تری به خود گرفته است و باید این‌ها را موردبررسی قرار داد که جمهوری اسلامی ایران در کجای آن قرار دارد.

بشری گفت: ما قاعدتاً بخشی از مسائل مورد اختلاف آمریکا و اروپا هستیم و هم گاهی مورد وفاق آن‌ها هستیم؛ یعنی جاهایی است که آن‌ها با یکدیگر همسویی نشان می‌دهند. مثلاً مسائل موشکی ما که اروپا در این زمینه همسویی با آمریکا دارد اما در مسائلی مانند حفظ برجم با آمریکا یک مخالفتی را نشان دادند و خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام را به نفع مناسبات و صلح بین‌المللی نمی‌دانند و یکسری اختلافاتی که خاص خودشان است و ما فقط بخشی از این مناسبات بین آمریکا و اروپا هستیم و نه بخش عمده آن.

 وی در همین رابطه افزود: معمولا اجلاس‌های مجمع عمومی می‌تواند یک فرصت خوبی باشد تا کشورها نقطه نظرات خود را در زمینه‌های مختلف بیان کنند و هم در صورت لزوم بتوانند با کشورهای دیگر یک نوع مبادله فکری داشته باشند.

بشری افزود: در این زمینه برخی از این فرصتی که پیش می‌آید استفاده و شروع به تنش‌زدایی می‌کنند و یک سری مسائل خودشان را حل‌وفصل می‌کنند و ما امیدواریم در سفر رئیس‌جمهور ایران به مجمع سازمان ملل فرصتی پیش بیاید که بتوانیم بیشترین بهره را از این اجلاس ببریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز