خبرگزاری کار ایران

فلاحت پیشه در گفت‌وگو با ایلنا:

هیات ایرانی در این دوره از اجلاس سازمان ملل حضور فعال‌تری داشته باشد/ ترامپ مانند هیتلر معاهدات بین‌المللی را زیر پا می‌گذارد

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۷۹۷

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید در نشست سالیانه سازمان ملل متحد شرکت کند و می‌تواند در سخنرانی خود مشروعیت شخصی مانند ترامپ رازیر سوال ببرد.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌د رباره سفر رئیس‌جمهور به نیویورک و شرکت در نشست سالیانه مجمع جهانی سازمان ملل باتوجه به این که مقامات کاخ سفید اعلام کرده‌اند  دونالد ترامپ قصد دارد اواخر ماه جاری میلادی، ریاست نشست شورای امنیت را به‌ عهده بگیرد و موضوع ایران را در این شورا مطرح کند، گفت: اعتقادم بر این است که هیأت ایرانی باید در این دوره از اجلاس سازمان ملل حضور فعال‌تر و جدی داشته باشد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: هیأت ایران بهتر از هر هیأت دیگری می‌تواند عدم مشروعیت حضور آمریکا در مهم‌ترین سازمان بین‌المللی را زیر سوال ببرد، بخصوص مشروعیت شخصی مانند ترامپ که وضعیت مشخصی دارد.

وی با بیان اینکه در طول تاریخ و تحولات سیاسی دنیا بعد از هیتلر این ترامپ است که بیشترین معاهده و کنوانسیون بین‌المللی را زیر پا گذاشته و به عبارتی به حالت معلق درآورده است، عنوان کرد: ایالات متحده در حال اشاعه رفتارهای است که بسیار می‌تواند به صلح جهانی آسیب بزند،‌ مثلا در موضوع برجام او با این معاهده بین‌المللی به مقابله پرداخت و از آن خارج شد و همین یک‌جانبه گرایی را در دستور کار آمریکا قرار داد.

فلاحت پیشه خاطرنشان کرد: دنیایی که سازمان ملل ترسیم کرده یک دنیای چند جانبه گرایانه است، یعنی دنیایی که در آن همگان حضور دارند؛ کوچک و بزرگ ، فقیر و غنی حضور دارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایالات متحده عملا دنیا را با یک تهدید جدی رو به رو کرده است. در سیاست سلسله مراتبی را دنبال می‌کند که تمامی کشورهای دنیا تابع سیاست این کشور باشند.

وی با اشاره به این‌که ترامپ اعلام کرده است می‌خواهد ریاست نشست شورای امنیت را به‌ عهده بگیرد، گفت: شخص رئیس شورای امنیت بالاترین قدرت را دارد و می‌تواند ذیل فصل‌های ششم و هفتم اقدام کند، جمهوری اسلامی ایران  باید عدم مشروعیت ایالات متحده و شخص ترامپ را به صورت مصداقی بیان کند.

نماینده مردم اسلام آباد غرب یادآور شد: آمریکا در بسیاری از موارد به صورت یک‌جانبه اقدام کرده است به طور مثال محیط زیست یکی از شاخصه‌های اول توسعه در هزاره سوم است اما این کشور از این معاهده خارج می‌شود و سایر کشورهای موافق این عهدنامه به جای انتقاد به فکر مناسبات خود با این کشور هستند و نمی‌خواهند دچار مشکل شوند بنابراین یا سکوت می‌کنند یا انتقاداتی را تلویحی بیان می‌کنند.

وی تاکید کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران به خصوص شخص آقای روحانی می‌تواند به صورت مستدل و مقتدر مسائل و عدم مشروعیت ترامپ را عنوان کند.

فلاحت پیشه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که رئیس‌جمهور در سخنرانی خود باید چه مسائلی را در مجمع عمومی سازمان ملل عنوان کند، گفت: نخستین نکته‌ای که رئیس‌جمهور باید بیان کند ترسیم سیاست‌های واقعی و مشارکت‌جویانه جمهوری اسلامی ایران در دنیای امروز و راهبردهای کشور برای صلح و مبارزه با خطرات جهانی مانند داعش است.

وی ادامه داد: مسئله بعدی نقد جدی ایالات متحده است و این که چرا شخصی مانند ترامپ نمی‌تواند ریاست شورای امنیت را بر عهده گیرد. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: بخش بعدی سخنان رئیس‌جمهور باید درباره انتظار از جامعه جهانی و بقیه کشورها باشد، این که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران و بقیه کشورها نباید به تحریم های ظالمانه آمریکا در قالب برجام و سایر کنوانسیون‌ها تن بدهند.

وی در پایان گفت: بخش پایانی و نتیجه سخنان آقای روحانی باید با توجه به رهنمودهای رهبری باید برنامه و راه‌کاری برای مهار آمریکا لارائه دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز