خبرگزاری کار ایران

در بیانیه ای مطرح کرد؛

دفاع حزب توسعه ملی از حق اظهارنظر نمایندگان مجلس

asdasd
کد خبر : ۶۶۷۵۵۵

حزب توسعه ملی ایران اسلامی در بیانیه‌ای به دفاع از حق اظهارنظر نمایندگان مجلس پرداخت.

به گزارش ایلنا، متن کامل این بیانیه به شرح زیر است: 

هفته گذشته، صحن مجلس شورای اسلامی شاهد نطق دو نفر از نمایندگان فراکسیون امید بود. این نطق‌ها که دربردارنده نگاه گویندگان به شرایط کنونی کشور و ریشه‌های ایجاد مشکلات بود، عکس‌العمل‌های متفاوت و فراوانی را بدنبال داشت. گروه‌های کثیری از سیاسیون و اقشار مختلف جامعه آن را پژواک گوشه‌ای از دیدگاه‌های خود و یا حداقل، تلاشی شرافتمندانه در مقام ایفای وظایف نمایندگی یافته، شجاعت و شهامت نمایندگان مذکور را ستودند و در مقابل، یک جریان سیاسی خاص، ضمن مخالفت و انتقاد که حق مسلم آنان است، از زبان تعدادی از نمایندگان مجلس و برخی فعالان سیاسی و سخنگویان رسانه‌ای خود، به مخالفت با محتوای این بیانات بسنده نکرده، نمایندگان شریف و شجاع مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را به سبب بیان دیدگاه‌های خود، آماج توهین‌ها و اتهامات گوناگونی همچون خیانت و همنوایی با اتاق فکرهای دشمنان و استکبار جهانی قرار دادند و کار را تا جایی پیش بردند که به گفته یکی از ناطقین جلسه، ایشان را مهدورالدم دانستند. این درحالی بود که مخالفان این اظهارات، کمترین توجهی را به محتوای سخنان مطروحه نکرده و از ارائه کوچک‌ترین پاسخ منطقی و مستدل به اصل مطالب ارائه شده طفره رفتند. اینان بجای آنکه مشخص کنند به کجای اظهارات خانم سلحشوری و آقای حیدری و با چه ادله‌ای ایراد وارد می‌دانند، تنها تلاش کردند تا با ایجاد هیاهو و جنجال و تهدید، فضای گفت‌وگو و بحث را ناممکن کرده، احیانا تنبه لازم را به سایرین نیز بدهند که جزای بیان دیدگاه‌های متفاوت با این جریان سیاسی، تحمل هتک حیثیت و برخورد خشونت‌بار و متهم شدن به انواع اتهامات اثبات ناشده است. ولو آنکه گوینده نماینده مجلسی با پشتوانه بیش از یک میلیون رای مردم باشد.

خشونت‌ورزان و تهمت‌زنندگان امروز که تلاش می‌کنند با ایجاد رعب و تهدید، از بیان روایتی متفاوت با نظرات خود که حتی با رویکردی اصلاح‌گرانه و متعهد به ارکان و مبانی نظام سیاسی کشور ارائه شده است جلوگیری کنند، خود در مقام مواجهه با نهادها و مقامات انتخابی نظام سیاسی کشور، با بی‌پروایی تمام، همانگونه تاخت و تاز و هتک حرمت می‌کنند که با مخالفان سیاسی خود رفتار می‌کنند. اینان نمایندگان  ملت را در حد یک مداح همفکر خود نیز که در ارتباط با تمامی مسائل و مناسبات کشور خود را دارای صلاحیت اظهارنظر و حتی توهین و هتک احترام  می‌داند نیز محق به اظهار نظر نمی دانند، حال آنکه براساس قانون اساسی کشور "هر نماینده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلی و خارجی کشور اظهارنظر نماید" و اساسا در جامعه‌ای که نماینده منتخب پارلمان آن برای بیان نظرات خود امنیت نداشته باشد، چگونه می‌توان از مشارکت عمومی و همگانی برای رفع مشکلات سخن گفت.

همگان باید به این موضوع مهم توجه کنند که در شرایط حساس کنونی کشور و ملت، یکی از مهمترین طرق حرکت به سمت رفع مشکلات، ایجاد امکان بیان دیدگاه‌ها و ایجاد هم‌افزایی ملی است. تنگ شدن مجاری ابراز آزاد دیدگاه‌ها و نظرات که می‌تواند منجر به انباشت مطالبات و حرف‌های ناگفته‌ شود، هزینه گزافی را به کشور و جامعه تحمیل خواهد کرد که در جای خود حتی می‌تواند تبدیل به یکی از عوامل مخل امنیت ملی کشور شود. مضافا آنکه تجربه چند دهه گذشته کشور نیز موید آن است که سود و بهره‌ مثبتی نیز کشور و جامعه از ایجاد دستوری و تحکمی تکصدایی نخواهد برد و تحمیل شرایط اینگونه می‌تواند همچون برخی تجارب گذشته، مولد و خالق پدیده‌های هزینه زا و مخربی برای کشور باشد که تا مدت‌ها باید با صرف هزینه‌های گزاف، سعی در برطرف کردن و خنثی ساختن آثار آن داشت.

حزب توسعه ملی ایران اسلامی، ضمن اعلام حمایت قاطع از نمایندگان شجاع مردم تهران در مجلس شورای اسلامی که در بیان ریشه‌های مشکلات کنونی کشور، ضمن ملاحظه مصالح ملی و خطیربودن شرایط کنونی جامعه، صدای گروه‌های کثیری از مردمی شدند که پژواک خواسته‌هایشان، کمتر مجالی برای بروز از تریبون‌های رسمی و حتی غیررسمی کشور را می‌یابد، مخالفت جدی خود را با ایجاد هرگونه جو ارعاب در این زمینه اعلام داشته و آن را خلاف صریح قانون در اعطای حق بیان نظرات به نمایندگان مجلس می‌داند و از رییس محترم مجلس می‌خواهد در این زمینه از حقوق نمایندگی وکلای ملت دفاع کند. ما از همه دلسوزان کشور، خصوصا نمایندگان محترم مجلس می‌خواهیم در شرایط خطیر کنونی، ضمن تلاش برای ایجاد همدلی و همراهی تمامی اقشار و آحاد جامعه، مصالح ملی کشور را بر هرگونه مصلحت اندیشی فردی ترجیه داده، با رویکردی ملی و اصلاح‌گرایانه نسبت به بیان وقایع کمتر گفته شده از دلایل شرایط فعلی کشور و راه حل‌های برون‌رفت از آن همت گمارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز