خبرگزاری کار ایران

حضرتی در موافقت با استیضاح کرباسیان:

تنها کسی که می‌توانستیم دامن او را بگیریم وزیر اقتصاد بود/ خیلی از نمایندگان گفتند حداقل صحبت نکن اما گفتم نمی‌توانم

asdasd
کد خبر : ۶۶۰۹۶۲

نماینده تهران گفت: در این چند روز تا حالا صد نفر از دوستان مجلسی من از اصلاح‌طلب تا اصولگرا مراجعه کردند و خواستار پس گرفتن امضا بودند و حتی برخی گفتند اگرامضای خود را پس نگیرید رابطه خودمان را تا ابد با تو قطع می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در ادامه جلسه استیضاح وزیر اقتصاد و دارایی الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با مسعود کرباسیان گفت: امروز روز سختی برای مجلس است. ما می‌خواهیم تصمیم مهم، اساسی و سرنوشت‌سازی بگیریم. این موضوع برای خودِ من هم سخت است از این جهت که فرم استیضاح وزیری را امضا کردم که ۳۰ سال با آن سابقه دوستی و رفاقت دارم.

حضرتی ادامه داد: جای تبریک به آقای کرباسیان دارد که در این مدت لابی قوی‌ای داشتند من به دولت پیشنهاد می‌کنم که ایشان را به جای آقای ظریف در وزارت خارجه بگذارند. در این چند روز تا حالا صد نفر از دوستان مجلسی من از اصلاح‌طلب تا اصولگرا مراجعه کردند و خواستار پس گرفتن امضا بودند و حتی برخی گفتند اگرامضای خود را پس نگیرید رابطه خودمان را تا ابد با تو قطع می‌کنیم.

وی ادامه داد: برنامه اقتصادی دولت به گونه ای شده که امروز مردم اقشار پایین بیچاره شده‌اند، پوستشان کنده شده، از بین رفته و له شده‌اند. آن زمانی که نماینده شهرستان بودم و الان که نماینده مردم تهران هستم دیدارهای عمومی‌ای با مردم داشتم هرچند کاری نمی‌توانستم برای آنها بکنم اما برای اینکه از نزدیک در جریان مشکلات باشم با آنها به صورت مستقیم و رودررو ملاقات می‌کردم. در هفته پیش ۲۵۰ نفر به من مراجعه کردند و همگی آنها گریان و نالان بودند و من هیچ جوابی برای آنها نداشتم. تورم مردم را بیچاره کرده. من این اتفاقات را نتوانستم نادیده بگیرم و به رفاقت ۳۰ ساله خودم با کرباسیان را برای آن فراهم کنم. من به همه گفته‌ام که هیچ وقت حقوق مردم را معامله نمی کنم الان هم خیلی از نمایندگان مراجعه کردند و گفتند حداقل صحبت نکن اما من گفتم نمی‌توانم.

عضو فراکسیون امید با اشاره به انتخاب ریاست جمهوری دور دوازدهم گفت: ما در سال ۹۲ در یک رقابت فشرده و حتی در برخی اوقات غیررقابتی آقای روحانی را به پست ریاست جمهوری رساندیم. مردم نیز در سال ۹۴ برای اینکه کار ایشان راحت شود یک مجلس معتدل نزدیک به دولت انتخاب کردند که دست روحانی باز باشد. این مجلس مانند مجلس قبل تندرو نیست. انصافا آقای روحانی نیز در دور اول با توجه به کاستی‌هایی که وجود داشت عملکرد خوبی داشتند و بر این اساس در سال ۹۶ مردم مجددا ایشان را به سمت ریاست جمهوری انتخاب کردند که مشکلات اقتصادی کشور را مدنظر داشته باشد و آنها را در اولویت قرار دهد اما در چیدمان کابینه تا انتخاب سیاست‌ها و استفاده از قدرتی که برآمده از رای مردم بود لحظه به لحظه عقب نشستند و نتیجه‌اش امروز این شد.

حضرتی ادامه داد: از نمایندگان می‌خواهم بدون نگاه حزبی و سیاسی به دولت نگاه کند. تورم مهمترین موضوعی بود که ما به آن افتخار می‌کردیم. هر چند که این موضوع در دنیا حل شده است من از کرباسیان پرسیدم آیا می‌دانید تورم در دنیا امروز چقدر است؟ میانگین آن در دنیا ۱.۷ درصد، در خاورمیانه ۲.۸ درصد و در افغانستان ۴.۹ درصد است و حالا ما اینجا به هشت درصد داریم افتخار می‌کنیم. هر چند امروز این عدد از ۱۹ درصد گذشته و بنابر پیش‌بینی‌ها در شهریور از ۴۰ درصد نیز خواهد گذشت.

عضو فراکسیون امید ادامه داد: این ملت چه گناهی کرده، جز اینکه انقلاب کرده، جز اینکه شهید داده، چه کار باید می‌کردند، این ملت را ما بدبخت کردیم و به ذلت کشاندیم.

وی ادامه داد: یک فرد دیوانه مثل ترامپ امروز رئیس جمهور آمریکا شده این آقا از روزی که کاندیدا شد اعلام کرد که برجام را پاره خواهد کرد اما ما چه کار کردیم. کدام ستاد جنگ اقتصادی را ایجاد کردیم. امروز تازه به این نتیجه رسیدیم که باید تشکیل شود. تورم را به بالاترین حد رسانده‌ایم. آنها که فقیر بودند بدبخت شدند، آنها که بدبخت بودند به سمت فلاکت رفتند و امروز این موضوع تبدیل به یکی از مهمترین مشکلات مملکت شده است.

وی افزود: وزیر اقتصاد یعنی معمار کشور. ترکیه اگر توانست امروز پیشرفت کند به سبب همت وزیر اقتصادش بود. شما به عنوان وزیر اقتصاد چه پلنی دارید؟ امروز مردم احساس بی‌پناهی می‌کنند و هر روز از بازار خودرو به بازار ارز و یا طلا یا سکه می‌دوند و نمی‌دانند چه کار باید بکنند.

الیاس حضرتی با بیان اینکه رئیس جمهور در گذشته هشت ساعت کار می‌کرده و در حال حاضر ۱۶ ساعت کار می‌کند گفت: این موارد را باید از کجا مردم بدانند و متوجه شوند که شما قضیه را جدی گرفتید؟ اگر ما در جنگ هستیم که هستیم و در جنگ اقتصادی قرار داریم آن وقت شما به کسی که به خارج کشور می‌رود ارز می‌دهید شش میلیون تومان در جیب او می‌گذارید و آن وقت ۲۰۰ هزار تومان عوارض از آن می‌گیرید. کدام کشور با تدبیر این کار را می‌کند ما بدبخت سوء تدبیرها هستیم. ما قربانی سوء تدبیرها هستیم و نه دشمنی‌ها.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ آمریکا هنوز تحریم‌های خود را اجرا نکرده و نیمه آبانماه تازه تحریم‌ها شروع می‌شود و شش ماه تا یکسال زمان می‌برد تا با اثرات آن مواجه شویم. اما ما الان داریم می‌لرزیم برای اینکه آماده نبودیم هنوز کاری نشده ما می‌لرزیم. ما آماده نشدیم و انگار نمی‌خواهیم آماده شویم.

وی افزود: گاهی من فکر می‌کنم اگر اتفاقی بیفتد چه کار می‌خواهند بکنند؟ نکند دست روی دست گذاشتند که اتفاقی بیفتد در رفتار دولتمردان ما، مجلس ما و قوه قضائیه ما آمادگی برای یک نبرد تمام عیار دیده نمی‌شود.

حضرتی با بیان اینکه تنها کسی که از تیم اقتصادی دولت می‌توانند مواخذه کنند وزیر اقتصاد است، گفت: تنها کسی که می‌توانستیم دامن او را بگیریم وزیر اقتصاد بود و حق قضیه این بود که رئیس جمهور را استیضاح کنیم یا جهانگیری یا نوبخت، نهاوندیان یا نیلی و یا حتی آقای سیف. تنها کسی که یک مقام پاسخگو در مقابل مجلس بود وزارت اقتصاد و دارایی است.

وی تاکید کرد: نمایندگان محترم امروز منتظر هستند ببینند شما چه کار می‌خواهید بکنید چقدر برای مردم شان و اعتبار قائلید دو بار نامه امضا کردیم یک بار با ۱۸۵ امضا به رئیس جمهور نامه فرستادیم که تیم اقتصادی را ترمیم کند بار دوم با ۲۲۰ امضا باز هم نامه فرستادیم تا تیم اقتصادی عوض شود. حرف روحانی این است که رئیس بانک مرکزی را من عوض کردم و حالا وزارت اقتصاد را مجلس تصمیم‌گیری کند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: فردا اگر به حوزه انتخابیه خود رفتید و مردم از شما پرسیدند وضعیت اقتصادی را مطلوب تشخیص دادید چه پاسخی می‌دهید؟ آیا وضعیت اقتصادی راضی کننده است؟ دوستان ما در مقابل مشکلات مردم باید پاسخگو باشیم و مردم انتظار دارند که از مجلس همدردی بشنوند. اگر مشکلات مردم را نمی‌توانیم حل کنید با آنها همنوا شوید از شما خواهند پرسید که چه کار کردید آیا بر وضعیت اقتصادی مهر تایید زدید؟ فاجعه وجود دارد و مشکلات مردم گریبانگیر آنهاست.

حضرتی با تاکید بر اینکه مردم حتی نمی‌توانند خانه اجاره کنند گفت: مواد ضروری قضایی، مسکن، خودرو و همه چیز با تورم شدید مواجه شده است کارگران، کشاورزان، مستمری‌بگیران بازنشستگان و افراد حقوق‌بگیر توان تنظیم قدرت خرید خود را ندارند من امیدوارم امروز تصمیم درستی به دور از ملاحظات سیاسی و جناحی بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در واکنش به اظهارات الیاس حضرتی گفت: سخنان آقای حضرتی درست است و ایشان منظورشان این بود که در طی روزهای اخیر مشکلات بر مردم فشار آورده است اما نباید جوری رفتار بکنیم که دیگران سوء استفاده بکنند.

وی افزود: خدمات زیادی پس از انقلاب به کشور ارائه شد مقصود آقای حضرتی هم اشاره به تلاطم‌های امروز بود که مشکلاتی ایجاد کرده است اما حجم خدماتی که پس از انقلاب به بخش‌های مختلف کشور شد واقعا قابل تقدیر است و همه مدیرانی که پس از انقلاب آمدند خدمات زیادی ارائه کرده‌اند.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد:‌ ما در این دوره چنانچه اشکالاتی به وجود آمده تلاطم‌های زیادی است که مردم با آن مواجه هستند. عبارات این طور بود و من از مطالب ایشان این طور فهم کردم پس از بعضی مطالب دیگران سوء استفاده نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز