خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

فساد به برخی مسئولان کشور رسیده است/ شرایط کشور بحرانی نیست

asdasd
کد خبر : ۶۵۸۰۱۵

معاون اول رییس جمهوری گفت: شرایط کشور شرایط خطیری است وبه جهت اقتصادی در این مقطع خاصی قرار گرفته ایم ولی به معنای آن نیست که در بن بست باشیم ، حتی به شرایط بحرانی هم ورود پیدا نکرده ایم. متاسفیم که فساد به برخی از مسئولان کشور هم سرایت کرده است.

به گزارش ایلنا،  اسحاق جهانگیری عصر امروز (شنبه) پس از بازدید بخش های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی با بیان اهمیت کارکرد رسانه ها، تصریح کرد: رسانه ها اعم از رسانه های مکتوب، تصویری و فضای مجازی نقش مهمی در زندگی مردم و تحولات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشور دارند و با توجه به رسانه ای شدن همه امور می توانند افکار عمومی را معطوف به خود کنند. 

جهانگیری افزود: امروز افکار عمومی به شدت تحت تأثیر رسانه هاست. امروز وقتی موضوعی نزد افکار عمومی اهمیت پیدا می کند به موضوع اولویت دار همه مسئولین کشور تبدیل می شود که این امر نشان دهنده اهمیت و تأثیر رسانه بر افکار عمومی و جامعه است. 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه ضمن تبیین شرایط جدید پیش روی کشور، این شرایط را خطیر توصیف و تاکید کرد: شرایط خطیر پیش رو به معنای به بن بست رسیدن نیست، زیرا به جهت برخورداری کشور از ظرفیت های فراوان مادی و معنوی به هیچ وجه در شرایط بحرانی قرار نگرفته ایم. ایران به لحاظ منابع طبیعی، نیروی انسانی و ظرفیت های مدیریتی و نیز سابقه تمدنی و فرهنگی شرایط کم نظیری دارد که می تواند پشتوانه یک ملت در دوران سخت باشد.

وی برخی از مولفه های قدرت و اقتدار کشور در حوزه های مختلف منابع نفتی و معدنی و نیز موقعیت جغرافیایی و ژئوپلتیک را برشمرد و گفت : ایران رتبه نخست منابع نفت و گاز را در دنیا دارد و در بسیاری از فلزات و ذخایر معدنی جزو 10 کشور برتر دنیاست. ایران در محدوده خلیج فارس و منطقه خاورمیانه قرار گرفته که قطب اصلی انرژی دنیاست و با اتکا به جمعیت بزرگ 80 میلیون نفری نقش تاثیر گذار خود در مقاطع مختلف را نشان داده است.

جهانگیری با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همواره در دوران سخت حامی کشورهای منطقه بوده است، به نقش ایران در حمایت از مردم کویت در زمان حمله صدام و مقابله با گروه های تکفیری و داعش اشاره کرد و گفت: دولت و ملت ایران در کنار ملتهای منطقه توانست دست گروه های تروریستی از منطقه کوتاه کند.

معاون اول رئیس جمهوری سپس جایگاه تمدنی و فرهنگی والا و غیر قابل کتمان کشورمان را یادآور شد و تصریح کرد: در چنین وضعیتی اگر کشوری از سر لجاجت دست به اقداماتی علیه دولت و ملت ایران می زند باید بداند که این کشور حتما از ظرفیت‌هایی لازم برای عبور از این بحران‌ها برخوردار است. 

وی تجربیات ایران در پشت سر گذاشتن حوادثی نظیر جنگ هشت ساله یا حمله به هواپیمای مسافربری را خاطرنشان ساخت و با بیان اینکه در دوران دفاع مقدس آمریکایی ها ، اروپایی ها ، شوروی سابق و کشورهای عرب منطقه از رژیم بعثی عراق حمایت همه جانبه می کردند، گفت: ملت ایران مراحل سخت و دشوار را پس از انقلاب اسلامی پشت سر گذاشته بنابراین برای ما شرایط کنونی بحرانی نیست اما خطیراست. 

معاون اول رئیس جمهوری افزود: نماد شرایط خطیر امروز در یک جنگ اقتصادی شکل گرفته است که باید با تدبیر از این دوران عبور کنیم . مهمترین نقطه اتکایی که می تواند به ما در عبور موفقیت آمیز از این شرایط کمک کند بازسازی سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی است. 

جهانگیری با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها قبل از جنگ اقتصادی جنگ رسانه‌ای و سیاسی علیه ایران را آغاز کردند، گفت: در این جنگ رسانه ای و سیاسی آنها به دنبال تحت تاثیرقرار دادن افکار عمومی ملت ایران هستند و سعی می کنند مردم را نسبت به آینده کشور بدبین کرده و این تصویر نادرست که جمهوری اسلامی ایران آینده و چشم اندازی نخواهد داشت را به جامعه القا کنند. 

معاون اول رییس جمهور وظیفه اصلی نخبگان، صاحب‌نظران، دولت، مجلس و کار همه ارکان حکومت را جلوگیری از فرسایش اجتماعی توصیف و تاکید کرد: امروز همه باید جای مسائل حاشیه ای تلاش کنند تا سرمایه اجتماعی و اعتماد ملت دوباره بازسازی شده و ملت به آینده خود مطمئن شود. 

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: همه نیروهایی که در چارچوب جمهوری اسلامی تعریف می‌شوند و دلسوز ایران هستند باید زیر یک چتر برای اتحاد و انسجام و تفاهم ملی تلاش کنند زیرا امروز زمانی نیست که بخواهیم مجموعه های بزرگی را از پیکره جمهوری اسلامی جدا کرده و بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده است. 

جهانگیری خاطرنشان ساخت: به عنوان کسی که مسئولیت اجرایی مهمی درکشور بر دوش دارد، از مشکلات زندگی مردم و فشارهای اقتصادی به خانواده ها آگاه هستم و وضعیت واحدهای تولیدی را با توجه به سیاست های جدید ارزی و نیز مساله اشتغال و تحولات دیگر را درک می کنم اما در عین حال مطمئن هستم که راه عبور از این گردنه ها همبستگی ،‌ اتحاد و گفت و گوی ملی در برابر بحران های خارجی و مسایل داخلی است.

معاون اول رییس جمهور سپس با بیان اینکه رسانه ها مهمترین میدان گفت و گو و تعامل در کشور هستند، گفت: خبرگزاری جمهوری اسلامی با توجه به سابقه و نیروهای با ارزشی که در اختیار دارد می تواند بیش از همه رسانه ها میدان گفت و گو و تفاهم ملی شود و اگر این اتفاق منجر به جلب اعتماد ملت و بازسازی سرمایه اجتماعی کشور شود می توانیم مشکلات کشور را حل کنیم. 

وی یکی از خطرات پیش روی رسانه های کشور را از بین رفتن مرجعیت رسانه ای رسانه های اصلی دانست و افزود: نباید گذاشت که مرجعیت رسانه ای کشور در اختیار رسانه های معاند قرار گیرد. نباید کاری کرد که مردم احساس کنند برای دریافت خبر درست و صحیح باید به سراغ رسانه هایی بروند که با پول دشمنان این کشور و برای آسیب زدن به این ملت راه اندازی شده اند.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: باید رسانه های اصلی کشور نظیر ایرنا خبر واقعی و درست را به موقع در اختیار مردم قرار دهند و مانع از خبررسانی جعلی و دروغین از سوی رسانه هایی شوند که تنها هدفشان ناامید کردن مردم است.

جهانگیری در ادامه با اشاره به این که امروز فساد به یک دغدغه بزرگ در کشور تبدیل شده، از سرایت دامنه فساد به برخی مسئولین کشور ابراز تاسف کرد ، گفت: مهمترین راه پیشگیری و مبارزه با فساد برخورد بدون تبعیض با متخلفین است. باید بدون توجه به این که متخلفین به چه فرد، طبقه و جناحی وابسته هستند، با آنها برخورد شود.

جهانگیری با بیان این که اگر به موقع و در زمان لازم با فساد برخورد می شد امروز معضل فساد به یک دغدغه عمومی در کشور مبدل نمی شد، گفت: بسیاری از کسانی که امروز مدعی و طلبکار شده اند، بیشترین تخلفات و فسادها در دوره مسئولین خودشان رخ داده است. 

وی با تأکید بر اینکه امروز نیز باید بدون در نظر گرفتن هیچ خط قرمز و تبعیضی با فساد در قوای سه گانه ،سایر نهادها و دستگاه ها برخورد شود،‌ اظهار داشت: به دلیل نقش پررنگ دولت در اداره کشور، هر سیاستی که اتخاذ می شود ممکن است با رانت همراه باشد. ولی باید سیاست های ما طوری تدوین و اصلاح شود که اگر منافعی وجود داشت در جهت رفاه مردم توزیع شود و این گونه نباشد که رانت و منافع از یک گروه به گروه های دیگر انتقال پیدا کند. 

جهانگیری ادامه داد: در دولت یازدهم و دوازدهم مبنا مبارزه بدون خط قرمز و قانونمند با فساد بوده است و تلاش کرده ایم تا با اتخاذ راهکارهای اصولی بسترهای فساد را از میان برده و یا به حداقل برسانیم. 

معاون اول رئیس جمهور یکی از مهمترین رانت ها را رانت اطلاعاتی دانست و با بیان این که هر کس که اطلاعات خاصی در اختیار داشته باشد می تواند از آن به عنوان فرصت استفاده کند، افزود: یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید تدوین لایحه شفافیت بود که این لایحه مراحل آخر خود را طی می کند و هدف دولت از این لایحه قرار دادن اطلاعات شفاف درباره تمام مسایل عمومی کشور در اختیار مردم است. 

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: لایحه دیگری که دولت در حال تدوین آن است لایحه تعارض منافع است تا مدیری که در مسئولیت قرار دارد اگر منافع شخصی خود را با منافع عمومی در تعارض دید، نتواند منافع شخصی را به منافع عمومی ترجیح دهد. 

معاون اول رئیس جمهور در ادامه تکمیل و راه اندازی دولت الکترونیک و اتصال سامانه های اطلاعاتی را از دیگر برنامه های در دست اجرای دولت برای مقابله با فساد عنوان کرد و افزود: تا پیش از راه اندازی سامانه ارزی، اگر کسی به عنوان واردات، کالا از بانک مرکزی ارز دولتی دریافت می کرد، به دلیل آن که سامانه های اطلاعاتی بانک مرکزی و گمرک منقطع بودند مشخص نمی شد که آیا واقعاً کالا وارد کشور کرده است یا نه؟ اما امروز این سامانه ها به یکدیگر متصل هستند و عملکرد افراد از لحظه دریافت ارز تا واردات کالا قابل رصد و پیگیری است. 

جهانگیری نظام مالیاتی کشور را یکی از کانون های مهم فرار مالیاتی دانست و اظهار داشت: با الکترونیکی شدن فرایندها و اتصال سامانه های اطلاعاتی در یکسال اخیر از بیش از 22 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی جلوگیری شده است. 

معاون اول رئیس جمهور اظهار داشت: امروز دولت به همه اتفاقات اشراف کامل دارد و بخش زیادی از دغدغه های مرتبط با فساد برطرف شده و امیدوارم که با کمک رسانه ها بتوانیم مانع از بروز تخلفات و فساد در کشور شویم . ما زمانی در مبارزه با فساد موفق خواهیم شد که رسانه ها در صحنه حضور داشته باشند و مسایل را به موقع منعکس کرده و همه افراد بدانند که در منظر رسانه ها و خبرنگاران قرار دارند. 

جهانگیری خاطرنشان کرد: دولت همواره از نقد منصفانه صاحبنظران استقبال باز کرده است و نقد را نعمت بزرگی می داند که می تواند مسیر اشتباه را اصلاح کند و کسی که خود را از نقد بی نیاز بداند حتماً اشتباه می کند. 

وی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از زحمات همه رسانه ها، روزنامه ها و خبرنگاران فضای مجازی که اخبار دولت و واقعیت های جامعه را منعکس می کنند ، گفت: ایرنا از مهمترین رسانه های کشور است و بار سنگینی بر دوش دارد . این خبرگزاری در دوران حیات پرسابقه خود زحمات زیادی کشیده و خدمات ارزنده ای ارائه داده است.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اهمیت کار خبرنگاری و رسانه اظهار داشت: کار خبرنگاری به قدری اهمیت دارد که اگر گفته شود تمام روزهای سال را به این عنوان نام گذاری کنند سخن گزافی گفته نشده است. 

وی همچنین یاد و خاطره شهید صارمی را گرامی داشت و گفت: شهید صارمی از خانواده خبرگزاری جمهوری اسلامی بود که قربانی جور، جهل و جمود شد. 
در این مراسم پس از بازدید معاون اول رئیس جمهور از بخش های مختلف سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی و گفتگوی صمیمانه با خبرنگاران و دبیران سرویس های مختلف تحریریه، کارت افتخاری خبرنگاری و نیز دو تصویر از معاون اول رئیس جمهور در طول دوران خدمتش به وی اهدا شد. 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم توسعه فرهنگی را زیرساخت توسعه همه جانبه کشور دانست و با اشاره به سابقه فعالیت 84 ساله خبرگزاری جمهوری اسلامی گفت: این خبرگزاری مجموعه ای است که هم در داخل و هم در خارج از کشور شبکه خبری و گستره مویرگی دارد و با ارتباط بین المللی خود می تواند جهان بیرونی را به جهان درونی متصل کند. 

صالحی افزود: ایرنا خط اتصال رسانه دولت – ملت است و این خبرگزاری باید در دهه پنجم انقلاب و در مقطع حساس کنونی موثرتر و مقتدرتر به کمک انقلاب، نظام و کشور بیاید. 

مدیر عامل سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی هم در این مراسم با اشاره به فعالیت 84 ساله این خبرگزاری گفت: خبرگزاری ایرنا خبرگزاری ملی و رسمی کشور است و ما خود را موظف می دانیم تلاش کنیم تا بتوانیم منشأ اثر در کشور باشیم.

وی با بیان این که تعامل مقامات و مسئولین کشور با رسانه ها و نقد پذیری مدیران در قوا و دستگاه های مختلف نقش محوری در ارتقاء اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی دارند افزود: ما نیاز داریم که مسئولین و مقامات بیشتر با رسانه ها ارتباط داشته و گفتگو کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز