خبرگزاری کار ایران

پاسخ‌های جالب‌‎ سفیر ایران در لندن به ابهام کاربران یک شبکه اجتماعی درباره تقسیم دریای خزر

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۸۰۹

سفیر کشورمان در لندن ضمن انتشار یک یادداشت و بی‌اعتبار خواندن ادعای کارشناس روسیه درباره انتظار کشورهای ساحلی از ایران برای چانه‌زنی بر سر ۵۰ درصد سهمیه دریای خزر، به سوالات کاربران اینستاگرام در این خصوص پاسخ داد.

به گزارش ایلنا «حمید بعیدی نژاد» سفیر کشورمان در لندن نسبت به اظهارات یک کارشناس روس در بی‌بی‌سی درباره موقعیت ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر واکنش نشان داد و توضیحاتی را ارائه کرد.

وی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «یک کارشناس غیرایرانی ادعا می‌کند که بیست و دو سال قبل در اجلاس کشورهای ساحلی دریای خزر، همسایگان ایران از اینکه ایران خواستار بیست درصد و نه پنجاه درصد مالکیت دریای خزر شد تعجب کردند و انتظار داشتند که ایران همان پنجاه درصد را طلب کند. او البته اعتراف میکند که کشورهای همسایه فقط انتظار پیشنهاد مالکیت پنجاه درصدی از سوی ایران را داشتند و گرنه در هر صورت حاضر به پذیرش چنین پیشنهادی نبودند.»

بعیدی‌نژاد افزود: «این در حالی است که در اسناد حقوقی مصوب بین ایران و شوروی سابق اصلا توافقی نسبت به تقسیم پنجاه درصدی دریای خزر بعمل نیامده است.»

«خب حالا عزیزانی که از این اظهارات فرد غیر ایرانی اینقدر به وجد و هیجان آمده‌اند نباید از خودشان سوال کنند که اگر همسایگان طرح پیشنهاد مالکیت پنجاه درصدی را حق ایران می‌دانستند پس چرا بعد از بیست و دو سال مذاکره در سطح سران، وزیران امور خارجه و کارشناسان حقوقی و مرزی همواره با پیشنهاد ایران مبنی بر تقسیم دریا بطور مساوی که همان بیست درصد میشود مخالفت کرده‌اند بطوریکه در روند جلسه اخیر سران هم که مدت‌ها در خصوص سند آن کار کارشناسی شده بود هم امکان حصول تفاهم در این خصوص بدست نیامد.»

سفیر کشورمان بریتانیا گفت: آیا نباید فکر کرد؛ چرا در دستگاه حکومت ایران از دولت و وزارت خارجه و غیره در این بیست و دو سال که انواع دولت‌ها و نمایندگان با سیاست‌های مختلف خارجی هم در مسند مسئولیت بوده‌اند یک نفر در دولت و مجلس و یا دیگر نهادهای مسئول فکرش به اینجا نرسید که برویم و درخواست مالکیت پنجاه درصدی کنیم؟ آیا ادعای یک خارجی در این موضوع مصداق کاسه داغتر از آش نیست؟

وی تاکید کرد: جز این نیست که در مباحث حساس و مهم نباید فقط به شنیده‌ها و ادعاهای یک فرد اکتفا نمود و تابع احساسات شد؛ بلکه باید قدری به موضوعات دقیق‌تر فکر کرد. ضمنا باید مواظب پوست خربزه‌ها هم بود.

بعیدی‌نژاد در پاسخ به سوالی درباره مبنا قرار دادن توافق ۱۹۲۱ به عنوان یک قرارداد معتبر بین‌المللی که می‌شد الحاقیه و ضمایم به آن افزود به جای طرح مساله تقسیم خزر به قسمت‌های مساوی ۲۰ درصدی گفت: چطور انتظار دارید توافق دو جانبه بین ایران و اتحاد شوروی، حالا در سال‌های بعد از جنگ سرد بشود مبنای رژیم حقوقی دریایی که حالا یک طرف آن یعنی اتحاد شوروی دیگر وجود خارجی ندارد و سه کشور جدید التاسیس قزاقستان، آذربایجان و ترکمنستان به همسایگان جدید آن اضافه شده اند. بگذریم که توافق قدیم خیلی کلی بود و از مباحث روز خیلی فاصله داشت.

وی در پاسخ به برخی اظهارنظرهای تند کاربران شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیان اینکه هنوز بلد نیستیم با هم محترمانه حرف بزنیم و باید بی‌احترامی را نقل حرف‌های خود کنیم بعد نگران قضاوت تاریخ هستیم، گفت: بدانیم که تاریخ نه فقط در خصوص مسئولان بلکه در خصوص سطح اندیشه مردم هم قضاوت خواهد کرد.

بعیدی‌نژاد در خصوص توافق های قبلی میان ایران شوروی با تاکید بر اینکه قراردادهایی بوده ولی هیچکدام به بحث تقسیم و نحوه مالکیت دریا نپرداخته است، گفت: متن این دو قرارداد ایران و شوروی سابق الان در دسترس است، خودتان بگیرید و بخوانید.

وی همچنین در واکنش به اظهارات برخی کاربران شبکه اجتماعی که از نگرانی و نارضایتی مردم از وضعیت اقتصادی گله کرده و علت پذیرش ادعای یک کارشناس روس به جای اعتماد به مسئولان را به دلیل همین نارضایتی خوانده بودند، گفت: مگر هر چه عوام مردم ادعا کنند درست است؟ اینجا یک بحث تخصصی و حقوقی وجود دارد و مربوط به حاکمیت ملی کشور است، ربطی به قیمت مرغ و گوشت هم ندارد. حقیقت را باید به مردم بگوییم حالا از قیمت مرغ عصبانی بودند نخواستند بپذیرند مختارند.

بعیدی‌نژاد در خصوص ادعای کارشناس روس در شبکه تلویزیونی بی بی سی گفت: این استدلال که اگر یک نفر کارشناس است و باید همه حرفهایش را پذیرفت، در هیچ قاموسی پذیرفته نیست. کارشناس اگر حرف اشتباه بزند باید اصلاح کرد. همه حقیقت نزد یک نفر نیست.

وی در پاسخ به اینکه آیا از این توافق و نحوه تقسیم دریای خزر رضایت دارد یا خیر تاکید کرد: تقسیمی صورت نگرفته است.

سفیر ایران در لندن در مورد اینکه آیا سه کشور قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان وارث توافقات شوروی سابق از جمله قرارداد ۱۹۴۰ میان ایران و شوروی هستند یا خیر ؟ گفت: این احساس ما در ایران که سه کشور جدید از بخشی از روسیه بوده اند و مسئولیت رفع اختلافات ارضی آنها با خود روسیه است با واقعیت در صحنه انطباق ندارد.

وی افزود: سه کشور قراقستان، آذربایجان و ترکمنستان حق کامل خودشان را برای حاکمیت کامل بر مرزهای بین‌المللی خود شامل دریای خزر مطالبه می‌کنند و نظام بین‌الملل هم با شناسایی آنها بعنوان کشور برای آنها حق قائل است. این فرمول که پنجاه درصد دریا مال ما است چیزی است که جایی هم ثبت نشده است. شما بروید ملک خود را از روسیه بگیرید در هیچ محکمه و صحنه‌ای قابل توجیه نیست.

بعیدی‌نژاد تاکید کرد: اشتباه این است که ما این کشورهای جدید را همان ایالات سابق روسیه می دانیم که انگار از او‌ جدا شده اند و حالا روسیه مسئول آنهاست. اولا در شوروی انقلاب شده، تبدیل شده به روسیه. بعد هم این سرزمین‌ها کشورهای مستقل شده‌اند، دنیا از جمله آنها را برسمیت شناخته، صاحب پرچم و عضویت در سازمان ملل هستند. نمی‌توان گفت بروید سهم‌تان را از روسیه بگیرید. روسیه خودش از هم فروپاشی خودش ناراحت است، حالا بیاید و زمین‌های خودش را تقسیم کند و به آنها بدهد؟ مسئله این کشورهای جدید التاسیس مسئله همه دنیاست.

سفیر کشورمان در انگلیس تاکید کرد: شما اگر می‌خواهید تمام روابط خود با این کشورها و بهره‌برداری از منابع دریا را موکول به این برداشت کنید، باید آماده جنگ با این کشورها باشید و علیه آنها نیروی نظامی وارد صحنه کنید، چون تمام این سه کشور الان در اراضی خودشان مشغول بهره‌برداری از منابع از جمله نفت هستند. ایران فقط اعلام کرده است که تا حل موضوع، اجازه نمی‌دهد که در بیست درصد محیط ایران کسی دست به بهره‌برداری بزند.

وی در خصوص برخی گمانه‌زنی‌ها درباره اعطای امتیازات خاص به روسیه در شرایط کنونی ایران که تحت تحریم‌های ظالمانه آمریکا در موضع ضعف قرار دارد، گفت: این تحلیل بدبینانه شما درست نیست. الان بر اساس تفاهم دو‌جانبه سهم قزاقستان در دریا از سهم روسیه هم بیشتر است. آذربایجان هم بیش از دیگران و روسیه قراردادهای نفتی با شرکت‌های غربی بسته است و مرتب نفت صادر می‌کند. ترکمنستان هم سرمایه‌گذاری زیادی برای استخراج نفت کرده است. دنیا حداقل در چارچوب حوزه دریای خزر خیلی تغییر کرده است و با ورود کشورها و بازیگران جدید شرایط نوینی بوجود آمده است. تدوین رژیم حقوقی دریای خزر یک ضرورت محسوب می‌شود وگرنه حقوق ایران در استفاده بهینه از منابع دریا مخدوش می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز