خبرگزاری کار ایران

واشنگتن پست در گزارشی نوشت؛

خسارت عراقی‌ها از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

asdasd
کد خبر : ۶۵۶۵۰۹

از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، ارزش ریال ایران نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده و این به معنای کاهش ارزش سپرده‌های عراقی‌هایی است که به هوای سود ۲۰ درصدی بانک های ایران، در اوج بهبوهه حملات داعش سرمایه هایشان را وارد بانک‌های ایرانی کردند.

به گزارش ایلنا به نقل از «واشنگتن پست» تصمیم دولت ترامپ برای اعمال مجدد تحریم‌ها علیه ایران بر عراق تاثیر گذاشته و به سرمایه‌گذاران عراقی ضربه زده است.

بر اساس این گزارش، زمانی که عراق در سال ۲۰۱۵ به فروپاشی اقتصادی به دلیل یورش داعش نزدیک شده بود عراقی‌ها میلیون‌ها دلار پولشان را به سمت بانک‌های ایرانی که درصدهای بالایی سود بعد از توافق هسته‌ای با آمریکا می‌دادند، سرازیر کردند. تعداد زیادی از عراقی‌ها از قاطر برای جابه‌جایی پول و دور زدن قوانینی که مربوط به میزان پول مجاز برای خارج کردن از کشور بود، استفاده کردند.

امروز با خروج آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، ارزش ریال ایران به پایین‌ترین حد خود در تاریخ رسیده و سرمایه‌گذاران را گیج کرده است. مشکلات مالی عراقی‌ها نمونه خوبی برای چگونگی تاثیر دشمنی تهران و واشنگتن بر بی‌ثباتی عراق است. این دشمنی بر نارضایتی عمومی مردم از تردیدهای اقتصادی و خشم آنها از توقف گزار سیاسی عراق که ایران و آمریکا در آن سهم برجسته‌ای دارند، شده است.

از سرگیری تحریم‌ها نشان می‌دهد چطور ثبات اقتصادی مردم عادی عراق به بازار ایران مرتبط‌تر است تا آمریکا که به ندرت در زندگی روزمره مردم عراق تاثیر دارد.

اعمال مجدد تحریم‌های تجاری علیه ایران جدال‌هایی را در عرصه عمومی تهران و بغداد درباره تعهد بغداد به تحریم‌ها ایجاد کرده است. عراق یکی از شرکای اصلی ایران است، اما فراز و نشیب‌های چرخش جدی‌ در پیمان‌های سیاسی عراق ایجاد کرده است.

این رسانه به اظهارات «حیدر العبادی» درباره پیروی عراق از تحریم‌های آمریکا علیه ایران اشاره کرده و نوشت: «این اظهارات واکنش‌های شدیدی در ایران و میان شرکای ایران در عراق در پی داشت. آنها این اظهارات را خیانت به حمایت‌های ایران از عراق در مبارزه با داعش تلقی کردند.»

روز دوشنبه العبادی از اظهارات قبلی خود عقب‌نشینی کرد و گفت: عراق تنها برخی معاملات تجاری با ایران را که به صورت دلاری انجام می‌شد، متوقف خواهد کرد. او گفت که هیچ تصمیمی درباره توقف واردات کالاهای عمده از ایران گرفته نشده است.

العبادی در اظهارات خود امتیازی را به همسایه شرقی خود داد و  وعده  کاهش هزینه ویزا برای زائرین ایرانی را به دلیل کاهش ارزش ریال را اعلام کرد.

برای بسیاری از عراقی‌ها این بحران کمتر جنبه فلسفی داشته و یک بحران محسوس است. از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، ارزش ریال ایران نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است. بر اساس ارزیابی‌ها ارزش ریال در ماه نوامبر که دور دوم تحریم‌های آمریکا آغاز می شود از وضعیت فعلی هم کمتر خواهد بود.

این رسانه آمریکایی گفت‌وگویی با یک بنگاه‌دار عراقی داشته است. «حسین الکعبی» که یک بنگاه معاملات ملی در عراق دارد گفته پس‌انداز زندگی‌اش را که چیزی حدود ۱۵۰ هزار دلار بوده در یکی از بانک‌های ایرانی که ۲۰ درصد سود می‌داده سرمایه‌گذاری کرده است. در سال ۲۰۱۵، املاک و مستغلات در عراق به دلیل حمله داعش در حال سقوط بوده است.

وی گفته مردم از خرید خانه دست کشیده بودند چرا که آینده نامعلوم بود.

اما در در همین گوشه و کنار آینده روشن به نظر می‌رسید. ایران توافق هسته‌ای را امضا کرده بود و اروپایی‌ها و آمریکا قول خروج اقتصاد این کشور از انزوا را داده بودنذ. حالا چشم انداز برای هر دو کشور برعکس شده است. بر اساس ارزیابی‌های کعبی، او به اندازه ده سال از نظر مالی عقب‌گرد کرده است.

وی گفته: آمریکایی‌ها هرگز هیچ کاری خوبی تاکنون در خاورمیانه نکرده‌اند. هرکاری که می‌کنند برای ما خرابی است چه نظامی ، چه سیاسی و چه مالی.

حتی بدون بحران نرخ سود بانک‌ها هم سرمایه‌گذاران عراقی با خسارت زیادی ناشی از بی‌اعتباری و شوک وارد بر بانک‌ها مواجه‌اند. بحران اقتصاد ایران این زیان را چند برابر کرده است.

«ندیم الخلفاجی» دیگر عراقی صاحب یک هتل قدیمی در جنوب نجف نیز در مصاحبه با «واشنگتن پست» گفته است: من دولت ایران را مقصر می‌دانم چرا که با ما بازی کرد.

این عراقی بیش از نیمی از ۱۰۰ هزار سپرده‌ای که درماه آپریل در بانک ایران گذاشته بود را از دست داده است.

وی مدعی شده آنها دام بزرگی برای ما با استفاده از فریب ۲۰ درصد سود پهن کردند تا پول‌های ما را به بانک‌های خود بکشانند.

برخی کارشناسان از سوی دیگر سرمایه‌گذاران عراقی را مقصر می‌دانند.

«باسم جمیل آنتونی»، اقتصاددان عراقی گفته که قانون نمی‌تواند از افراد در برابر فریب خوردن حفاظت کند. ممکن نیست بدانید عراقی ها چطور پول‌هایشان را روانه بانک های ایرانی کرده‌اند چرا که بیشتر این پول‌ها به صورت غیرقانونی از مرز ایران قاچاق شده بود.

وی گفته بانک‌های ایران به طور خاص عراقی‌ها را با تبلیغاتشان هدف نگرفته بودند بلکه این مسائل به صورت شفاهی و دهان به دهان در نجف و بصره و کربلا که میزبان میلیون‌ها ایرانی زائر است، پخش شده بود.

آنتونی می‌گوید او به عراقی‌ها در مورد عدم سپرده‌گذاری در بانک‌های ایرانی هشدار داده بود چرا که معامه ارز و وعده بازگشت ۲۰ درصدی سرمایه بی‌ثبات بود. من می‌دانستم که یک چیز مشکوکی وجود دارد چرا که هیچ کجای دنیا یک بانک ۲۰ درصد سود نمی‌دهد. از نظر من سود ۲ تا ۴ درصدی معقول است نه ۲۰ درصد.

«عبدالرحمان شانیور» یک واردکننده عراقی است. او گفته: نرخ بالای بهره وسوسه انگیز بود.

وی ۱۱۰ هزار دلار در بانک ایران سپرده‌گذاری کرده است. بانک این مبلغ را به ریال تبدیل کرده و بر اساس قوانین او به مدت یک سال حق برداشت این پول را ندارد. از طرفی بازگشت پول او به ریال خواهد بود نه دلار.

وی گفته من خودم را مقصر می‌دانم. در تجارت بعضا شما پول به دست می‌آورید و بعضا خسارت می‌بینید.  اما فکر می‌کردم ریال ایران تا ابد با ثبات می‌ماند.  

شانیور گفته ماشینش را فروخته تا خسارت‌هایش را جبران کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز