خبرگزاری کار ایران

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا:

بسیاری از تحریم‌ها علیه تهران، هرگز اجرا نمی‌شود/ در اعطای مجوز خروج شرکت‌ها از ایران، سختگیرانه عمل می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۶۵۳۵۲۶

مقام‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که در بازبینی درخواست معافیت از سوی شرکت‌ها و اعطای مجوز خروج از ایران بسیار سخت‌گیرانه عمل خواهند کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از «وای نت نیوز»، با بازگشت تحریم‌های واشنگتن علیه ایران در روز سه‌شنبه، قانون جدید اتحادیه اروپا برای حفاظت از کمپانی‌های اروپایی جهت کاهش تاثیر تحریم‌ها آغاز خواهد شد. مقامات اروپایی تحریم‌های آمریکا را اقدامی «غیر قانونی» در آن سوی مرزهای آمریکا می‌دانند.

بر اساس این گزارش، علی‌رغم اعتراضات متحدان اروپایی آمریکایی، مایک پومپئو وزیر خارجه ایالات متحده گفته واشنگتن همه تحریم‌ها را به طور کامل اجرا خواهد کرد. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که منتظر جزییات این اقدامات درمورد نحوه اجرایی شدن تحریم‌ها هستند.

مقامات اروپایی امیدوارند که قانون مسدودسازی تحریم‌های آمریکا در اتحادیه اروپا بتواند تاثیر این تحریم‌ها را بر کمپانی‌های اروپایی کاهش دهد، اما می‌دانند که ممکن است این اقدام برای راضی کردن شرکت‌های اروپایی جهت  اقدام شجاعانه در برابر جریمه‌های آمریکا در صورت تجارت با ایران کافی نباشد.

مقامات ارشد دولت آمریکا روز دوشنبه برای اروپایی‌ها روشن کردند که خطر رابطه با ایران برای کمپانی‌های آنها بسیار جدی است.

این رسانه نوشت: «اقدام جدید اروپا، افراد و کمپانی‌های اروپایی را از تعهد به تحریم‌های آمریکا منع می‌کند و به شرکت‌ها اجازه می‌دهد در صورت خسارت دیدن از جریمه ‌های این کشور در دادگاه اقدام به اعاده دادرسی کنند.»

به گفته یک مقام ارشد اروپایی، برای کسانی که در معرض جریمه‌ها قرار بگیرند، هیچ پادزهری وجود ندارد. اما آنچه این تحریم‌ها انجام می‌دهند، نوعی بازدارندگی است. این یعنی بسیاری از تحریم‌های تبعیض‌آمیز هرگز اجرا نمی‌شوند. شرکت‌ها به‌ندرت تحت تحریم‌های آمریکا جریمه شده‌اند.

وی گفت: اگر تحریم‌ها اجرا شوند، افراد می‌توانند به دادگاه رفته و خسارت بگیرند.

در قانون جدید، شرکت‌ها باید برای توقف عملیات‌هایشان در ایران از اتحادیه اروپا مجوز بگیرند تا مشخص شود این توقف به دلیل تحریم‌های آمریکا نبوده بلکه یک تصمیم تجاری بوده است. تفاوت این دو رویکرد چندان روشن نیست.

تهدید جریمه اتحادیه اروپا برای کمپانی‌های اروپایی که قادر به یافتن بهانه لازم برای خروج از ایران به دلیل تحریم‌های آمریکا نشده‌اند، زنگ خطری است که برای این شرکت‌ها به صدا در آمده است. مقامات اروپایی اصرار دارند که این قانون به دنبال  آن است که شرکت‌ها را برای سرمایه‌گذاری در ایران آزاد بگذارد نه اینکه آنها را مجبور کنند.

مقامات اتحادیه اروپا گفته‌اند که در بازبینی درخواست معافیت از سوی شرکت‌ها و اعطای مجوز خروج از ایران بسیار سخت‌گیرانه عمل خواهند کرد. تعداد زیادی از کشورها از مقامات اتحادیه اروپا خواسته‌اند که جزییات قانون مسدودسازی را برای دور زدن تحریم‌های آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت شرح دهند.

یک مقام اتحادیه اروپا در این باره گفته که تمایل روشنی در سراسر جهان برای این منظور وجود دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز