خبرگزاری کار ایران

سیف:

برخورد با موسسات غیرمجاز یک پدیده منحصر به فرد بود/ بدون استقلال بانک مرکزی نمی‌توان انتظار نزدیکی به استاندارد بانک‌های جهانی را داشت

asdasd
کد خبر : ۶۴۹۵۵۴

رئیسبرخورد با موسسات غیرمجاز و سازماندهی آنها است که یک پدیده منحصر به فرد بود که البته از دولت‌های گذشته ادامه داشت و هیچ برخوردی با آنها صورت نگرفته بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی الله سیف در مراسم تودیع و معارفه ریاست بانک مرکزی با اشاره به دستاوردهای مدیریت خود گفت: اولین دستاورد برخورد با موسسات غیرمجاز و سازماندهی آنها است که یک پدیده منحصر به فرد بود که البته از دولت‌های گذشته ادامه داشت و هیچ برخوردی با آنها صورت نگرفته بود.

وی افزود: برخورد بانک مرکزی با این پدیده در فضاسازی علیه دولت و بانک مرکزی متبلور است. البته بانک مرکزی با اقدامات خود توانست این غده را خارج کند .

سیف دستاورد دوم بانک مرکزی را کاهش تورم و بهبود رشد نقدینگی دانست و افزود: پس از ربع قرن توانستیم کاهش تورم و بهبود در رشد اقتصادی چشمگیری تجربه کنیم.

وی ادامه داد: ثبات در شیب بازار ارز را می‌توان سومین دستاورد بانک مرکزی دانست و باید توجه داشت که آهنگ بی‌ثباتی در بازار ارز به دلیل عامل انتظارات قبل از دولت یازدهم شروع شده بود و متاسفانه متغیرهای داخلی و خارجی اقدامات ثبات بخشی را در جهت معکوس تغییر دادند.

رئیس پیشین بانک مرکزی عنوان کرد: این پدیده ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که تحلیل‌گران اقتصادی درباره آن بسیار صحبت کرده‌اند اما به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی بین مسئولان و بانک مرکزی جامعیت کامل را نداشت. البته نباید فراموش کرد که بانک مرکزی می‌توانست از طریق تزریق منابع ارزی این نوسانات را کنترل کند اما سعی شد ذخایر ارزی کشور حفظ شود.

سیف ارتقاء نظارت و شفاف‌سازی در نظام بانکی را دستاورد دیگر دوران مدیریت خود دانست و افزود:‌ در این راستا ر نامه‌های نظارت بر اساس استانداردها تنظیم شد تا شفافیت افزایش و از سودهای موهمی جلوگیری شود و این تغییرات در گزارشگری مالی و شفاف‌سازی‌ها مقدمات ضروری برای تعاملات بین‌المللی و اصلاحات ساختار بانکی به شمار می‌رود.

رییس سابق بانک مرکزی در ادامه سخنرانی خود با اشاره به چالش‌های بانک مرکزی در دوران ریاست خود گفت: یکی از مهمترین چالش‌ها در این دوران، مشکل نقدینگی بود که البته یک چالش ساختاری و فارغ از عملکرد دولت‌ها است.

وی ادامه داد: استقلال بانک مرکزی از ضروریات و البته چالش‌های بانک مرکزی به شمار می‌رود و باید در مورد آن تصمیمات مقتضی گرفته شود، اساس بانک مرکزی جهانی دچار تحول شده است در حالی که در بانک مرکزی ایران تغییر معناداری صورت نگرفته است. بدون استقلال نمی‌توان انتظار نزدیکی به استانداردهای بانک‌های مرکزی داشت و این نیازمند عواملی مانند تجهیز سرمایه انسانی مناسب است.

سیف اصلاح ساختار نظام بانکی را دیگر چالش دوران ریاست خود دانست و افزود: بانک مرکزی در راستای اصلاحات ساختار نظام بانکی مطالعاتی را از سال ۱۳۹۳ تدوین کرده و در حال حاضر آماده اجرا است. ناترازی ترازنامه‌های بانک‌ها به حدی است که هزینه‌های جبران‌ناپذیری را بر سیستم بانکی تحمیل می‌کند و بنده نسبت به اصلاحات ساختار بانکی که بیشتر وابسته به سود بانکی است را گوشزد کرده‌اند.

وی تصریح کرد: مبارزه با فساد چالش دیگر بانک مرکزی بود که عرصه را در اقتصاد کشور تنگ کرده بود و این مشکل در کنار موسسات غیرمجاز به یک معضل بزرگ تبدیل شده بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز