خبرگزاری کار ایران

مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا:

ترامپ در مورد ایران «احمقانه» رفتار می‌کند/ آمریکا باید با اعطای امتیازات بیشتر ایران را به مذاکرات جدید تشویق کند

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۸۸۳

مشاور اسبق وزارت‌خارجه آمریکا در امور خاورمیانه تاکید می‌کند ترامپ باید در توافق هسته‌ای تجدید نظر کرده و احتمالا با امتیازات بیشتری که در اختیار ایران قرار می‌دهد آنها را راضی کند. اگر خلا سیاسی‌ای که در مورد ایران وجود دارد با کمپین تلاش برای تغییر نظام در ایران یا جنگ پر شود اشتباه مهلکی رخ داده است.

به گزارش ایلنا،  پاپگاه خبری «ان پی آر» در گزارشی ضمن «احمقانه» خواندن رویکرد آمریکا در قبال ایران نوشت: «علی رغم توییت تند ترامپ علیه ایران، به نظر نمی‌رسد او به دنبال جنگ با جمهوری اسلامی باشد. در واقع یک روز و نیم بعد از توییت، ترامپ اعلام کرد که به دنبال رسیدن به یک توافق جدید با ایران است.»

«آرون دیوید میلر» مشاور اسبق وزارت‌خارجه آمریکا در امور خاورمیانه در این یادداشت دولت ترامپ را محکوم به فقدان یک سیاست جامع در قبال ایران کرده و نوشت: «دولت به طور احمقانه و یک‌جانبه از توافق هسته‌ای خارج شد. رییس‌جمهور دوست دارد حداکثر فشار را وارد کند؛ چه از طریق زور گفتن به ایران و اجبار آنها به مذاکره مجدد و چه از طریق تشویق به سقوط نظام در ایران. باید امیدوار باشیم که دولت بتواند این سردرگمی را هدایت و از ورود به یک جنگ غیر ضروری و خطرناک اجتناب کند.»

بر اساس این یادداشت، همه اظهارات آتشین ترامپ زمانی که به استفاده از زور در خارج از کشور منتهی شود، خطرناک است. او  توسط دو دشمن خونین ایران یعنی «مایک پومپئو» و «جان بولتون» محاصره شده است. هر دوی اینها خواستار تغییر نظام در ایران هستند. «بولتون» قبلا درخواست بمباران ایران را داده بود. 

مشاور اسبق وزارت‌خارجه آمریکا مدعی شد: «چه دولت به دنبال استفاده از ارتش و ایجاد اختلال در نظم اقتصادی و تشدید ناآرامی‌ها در داخل ایران باشد؛ چه به طور آشکارا از گروه‌های اپوزیسیون نظام ایران برای تقویت ناآرامی‌های داخلی استفاده کند، در هر صورت، سیاست تغییر نظام خطرناک است. ارتش آمریکا می‌تواند بسیاری از اهداف را از طریق حملات هوایی نابود کند. بیشتر زیرساخت‌های هسته‌ای ایران جزو این اهداف هستند. اما نمی‌تواند نظام ایران را بدون حمله و اشغال کشور نابود کند. این کار هزینه چند میلیارد دلاری دارد و به قیمت از دست رفتن جان هزاران ایرانی و نابودی آنها تمام می‌شود. مردم ایران در صورتی که آمریکا به آنها حمله کند از دولتشان حمایت می‌کنند و دستگاه‌های امنیتی ایرانی‌ها هرگونه شورشی را کنترل خواهد کرد.»

نویسنده این گزارش ادامه داد: چنین اقدامی از سوی دولت آمریکا می‌تواند منجر به انزوای این کشور شود. روسیه و چین قطعا حمایت‌های دیپلماتیک، نظامی و تجهیزاتی خود را به ایران معطوف می‌کنند. ایران به سمت برنامه هسته‌ای می‌رود و این‌بار دلیل موجهی برای جلب حمایت‌های بین المللی دارد. 

نویسنده این یادداشت استفاده از فرمول کره‌شمالی توسط دولت ترامپ را محتمل خوانده و گفت: تهدید به جنگ و اعمال حداکثر فشار ممکن است ایران را پای میز مذاکره برگرداند. اما این استراتژی در مورد کره شمالی هم کار نکرده است. «کیم جونگ اون» پای میز حاضر شده اما بعید است که با دست کشیدن از برنامه‌هایش موافقت کند. 

به گفته این مقام سابق دولت آمریکا، اگر این رویکرد رییس‌جمهور باشد، او درک درستی از موفقیت‌هایش در مورد کره شمالی ندارد. تحریم‌ها نقش مهمی بازی کرده اما کیم به این دلیل پای میز مذاکره حاضر شده که می‌دانسته پیروز است. کیم با در دست داشتن سلاح هسته‌ای می‌دانسته اهرم قدرتمندی در برابر آمریکا دارد. ایران چنین اهرمی ندارد. ایران هیچ دلیلی برای خم شدن زیر فشار آمریکا ندارد. ترامپ نیز فضای سیاسی مناسبی برای تشویق ایران به آمدن پای میز مذاکره ایجاد نکرده است. اسرائیل و حامیانش در آمریکا هر توافقی که نفوذ ایران در خاورمیانه را محدود نکند، تخریب خواهند کرد.

بر اساس این یادداشت، این دولت در آمریکا مدعی است ایران منشا همه بدی‌ها در منطقه و تهدیدی برای منافع این کشور است. ایران از دید واشنگتن، هیچ منافع مشروعی در هیچ کجای منطقه ندارد. در عوض آمریکا منافعی در مناطق تحت نفوذ ایران در منطقه دارد. اما بدون اینکه ایران از سه خط قرمز آمریکا عبورکرده باشد، هیچ راهی برای مقابله با این نفوذ با استفاده از ابزارهای نظامی از سوی آمریکا وجود ندارد؛ اول استفاده از ترور علیه آمریکا داخل خاک این کشور یا درون منطقه، دوم ایجاد اختلال در جریان نفت و سوم ساخت سلاح هسته‌ای.  در حال حاضر ایران به هر سه خط قرمز احترام می‌گذارد. تهدید به استفاده از نیروی ارتش در پاسخ به تهدیدهای کلامی رهبران ایران، احمقانه است. 

مشاور اسبق وزارت خارجه آمریکا و معاون رییس «مرکز بین المللی ویدرو ویلسون» معقتد است جنگ با ایران یک «فاجعه» است. ارتش آمریکا می‌تواند خرابی‌های زیادی به بار بیاورد اما تهران گزینه حمله به نیروهای آمریکایی در عراق، افغانستان و سوریه را در دست دارد. ایران میتواند حملات موشکی متخدانش در یمن علیه عربستان سعودی را نیز تشدید کند. این حملات به کشته شدن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌انجامد. چنین اقدامی همه تلاش‌های آمریکا برای ایجاد ثبات در عراق و افغانستان را نابود می‌کند. چنین کاری زیرساخت‌های انرژی در خلیج فارس را از بین برده و جریان صادرات نفت به جهان را با خلل جدی مواجه خواهد کرد. 

نویسنده تاکید می‌کند ترامپ باید در توافق هسته‌ای تجدیدنظر کرده و احتمالا با امتیازات بیشتری که در اختیار ایران قرار می‌دهد آنها را راضی کند. در حال حاضر احتمالا هیچ راهی برای فهم سیاست دولت در قبال ایران وجود ندارد. اما اگر خلا سیاسی که در این مورد وجود دارد با کمپین تلاش برای تغییر نظام در ایران یا جنگ پر شود اشتباه مهلکی رخ داده است.

به عقیده نویسنده این یادداشت، مقابله با ایران در جایی که لازم است و همکاری با آنها تا جایی که ممکن است رویکرد عقلایی در قبال ایران است. شاید باید امیدوار باشیم که دولت ترامپ کار خطرناکی نکند و منافع حیاتی آمریکا را در این فرآیند به به نابودی نکشاند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز