خبرگزاری کار ایران

نوریان در گفت‌وگو با ایلنا:

امیدوارم نامه رییس دیوان بین‌المللی دادگستری به پمپئو نشانی از احراز صلاحیت آن باشد

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۵۷۴

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: امیدوارم نامه رییس دیوان بین المللی دادگستری به وزیر امور خارجه آمریکا نشان از احراز صلاحیت دیوان برای بررسی پرونده شکایت ایران از ایالات متحده باشد.

اردشیر نوریان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سیاسی ایلنا،‌ ضمن مهم ارزیابی کردن نامه رییس دیوان بین‌المللی دادگستری به وزیر امور خاجه آمریکا گفت: در خصوص شکایت ایران از ایالات متحده به دیوان بین‌المللی دادگستری باید سه نکته را مدنظر داشته باشیم. نخست اینکه شکایت ایران به استناد عملکرد آمریکا نسبت به برجام بوده که توافقی چندجانبه و مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است؛ کشوری که تعهدات بین‌المللی خود را رعایت نکند، قطعا در مظان اتهام قرار می‌گیرد و استنادهای حقوقی ایران هم مبتنی بر همین موضوع است. 

وی افزود: نکته دوم این است که دیوان پیش از شروع رسیدگی به هر دعوایی، ابتدا صلاحیت خود را در خصوص آن موضوع بررسی می‌کند و اگر خود را صاحب صلاحیت تشخیص دهد، وارد روند دادرسی می‌شود.

این نماینده مجلس ادامه داد: امیدوارم نامه رییس دیوان به پمپئو برای اجتناب از هرگونه اقدام جدید علیه ایران، نشانی از احراز صلاحیت دیوان باشد. 

نوریان گفت: در صورتیکه دیوان بین‌المللی دادگستری به استناد مدارک و شواهد ارائه شده رای خود را به سود ایران صادر کند؛‌ ضمانت اجرای این رای برعهده شورای امنیت سازمان ملل گذاشته خواهد شد و شورای امنیت هم نخست به استناد فصل ششم منشور و سپس به استناد فصل هفتم اقدامات لازم را آغاز خواهد کرد.

وی افزود: بنده معتقدم این پروسه در خصوص آمریکا مقرون به نتیجه نخواهد بود، زیرا وقتی کشوری به تعهدات بین‌المللی خود عمل نکند، قطعا به رای دیوان بین المللی دادگستری و شورای امنیت سازمان ملل هم حتی در صورت عدم وتو توجه نخواهد کرد.

نوریان در پاسخ به این سوال که با این تفاسیر آیا اقدام ایران مبنی بر شکایت به دیوان بین‌المللی دادگستری را مثبت ارزیابی می‌کنید گفت:‌ بله قطعا مثبت است؛ چرا که جمهوری اسلامی باید از ظرفیت نهادها و سازمان‌های بین‌المللی استفاده کند و این شکایت هم اعلام‌کننده این موضوع است که ایران رژیم‌های حقوقی بین‌المللی را برای احقاق حق خود به رسمیت می‌شناسد و این پیام مهمی به کشورهای اروپایی خواهد بود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز