خبرگزاری کار ایران

خجسته در جمع خبرنگاران:

در هفته‌های آینده نتیجه تحقیق و تفحص و احکام پرونده بنیاد شهید اعلام می‌شود/ در آینده‌ نزدیک با کمبود شدید کالا مواجه خواهیم شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۷۹۹۹

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی گفت: به ما قول داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک در چند هفته آینده نتیجه تحقیق و تفحص و احکام جاری بنیاد شهید اعلام شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، امیر خجسته رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی در جمع خبرنگاران گفت: فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی به عنوان یک دستگاه نظارتی طبق اصل ۸۶ قانون اساسی بحث نظارت را دنبال می‌کند. وظیفه نمایندگان باید نظارت بر قوانین تصویب شده باشد که این فراکسیون و ۳۰ دستگاه نظامی دیگر با قدرت و قوت بر قوانین وضع شده نظارت دارند و انتظار این است که نظارت داشته باشند.

وی با بیان اینکه بدون در نظر گرفتن مسائل سیاسی و جناحی با فعل فساد کار داشتیم تاکید کرد: با هر شخص و جایگاه و ارگان و تشکیلاتی برخورد کردیم که اولین آن بنیاد شهید از دوران قبل بود که به ما می‌گفتند تشکیلات خاصی است و ورود نکنید. بعضی موانع را ایجاد کردند و در مجلس علیه ما جبهه‌گیری شد اما این قضیه با ۳۶ پرونده به قوه قضائیه ارسال شد. پرونده بانک دی را هم به قوه قضائیه فرستادیم و با پیگیری‌های مستمر از قوه قضائیه به دنبال حل مشکلات بودیم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های خوب فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی این بود که ما با قوه قضائیه وارد بحث شدیم و انتقاد کردیم که چرا بعد از گذشت ۲۰ ماه رسیدگی نکرده است. امروز این پرونده بنیاد شهید در شعبه ویژه رسیدگی می‌شود و در آینده‌ای نزدیک نتیجه این ۳۶ پرونده و بانک دی اعلام خواهد شد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگی در بنیاد شهید مشکلات عدیده‌ ایجاد کردند، گفت: پروژه سوهانک، پروژه الماس و پروژه آهاب از جمله این شرکت‌ها بوده‌اند که در این پروژه‌ها تبانی و زد و بندهای میلیاردی ایجاد شده بود که با پیگیری‌های فراکسیون آن را به نتیجه رساندیم و به ما قول داده‌اند که در آینده‌ای نزدیک در چند هفته آینده نتیجه تحقیق و تفحص و احکام جاری بنیاد شهید اعلام شود.

خجسته با اشاره به کارهایی که در این فراکسیون انجام شده گفت: مباحث مربوط به فرودگاه‌ها و بحث بانک‌ها که یک ابرچالش است و در مورد موضوعاتی همچون موسساتی از جمله آرمان، کاسپین، فرشته، قوامین و وحدت ایرانیان ورود پیدا کردیم و با جدیت پیگیری می‌کنیم؛ چراکه در بانک مرکزی ما عزمی را برای مدیریت بانک‌ها و نظارت‌ها ندیده‌ایم و باعث این شد که مشکلات عدیده‌ای در بانک‌ها ایجاد شود.

وی ابراز داشت: بانک‌های خصوصی در آینده‌ای نزدیک با هم ادغام می‌شوند و ابرچالش ما مدیریت خواهد شد. ۲۰ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم در این موسسات گرفته شده بود که بخشی از آنها پرداخت شده و بخشی دیگر از آنها در آینده پرداخت خواهد شد که مقداری از این را خودِ بانک‌ها پرداخت کرده‌اند و بخشی از آن را حکومت پرداخت کرده است. بانک‌های نظامی ادغامشان قطعی است.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلات موجود در صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه گفت: تحقیق و تفحص‌ها به نتیجه رسیده و به قوه قضائیه واگذار شده است و پیگیری می‌کنیم چراکه طبق قانون وقتی که تحقیق و تفحصی به قوه قضائیه داده می‌شود باید سه ماه بعد از آن نتیجه‌اش را اعلام کند.

خجسته با اشاره به موضوع ثبت سفارش‌ها گفت: وزارت اقتصاد، وزارت صنعت و معدن و گمرک باید در این زمینه پاسخگو باشند چراکه ثبت سفارش‌های غیرقانونی ۳۴ هزار خودرو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه در این قسمت ما دولتی نیستیم و مجلس هم ما را یاری نمی‌کند، گفت: این موضوعی مردمی است و افراد دلسوز نظام که عشق به مردم و عشق به ایران دارند تشکیلات خوبی دارند که به ما اطلاعاتی را می‌دهند که شاید سیستم‌های اطلاعاتی این اخبار را نداشته باشند. کسانی که از فساد تنفر دارند این فراکسیون را امن‌ترین جا برای حصول نتیجه پیگیری‌هایشان می‌داند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در این موضوع خودرو شروع به فضاسازی علیه‌مان کردند ابراز داشت: قبل از این ۵۴ نفر دستگیر شدند و در گمرک ۱۳۵ نفر دستگیری داشتیم اما امروز درباره ثبت سفارش‌ها مشاهده کردیم که وزارت صنعت، معدن و تجارت که اول انکار می‌کرد مجبور به پذیرش شد. چراکه مدارک و مستنداتی را به قوه و دستگاه‌های نظارتی دادیم. من با وزیر صحبت کردم که این اتفاقات رخ داده و پس از اینکه مستندات تحویل داده شد قبول کردند.

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی تصریح کرد: این پیگیری‌ها باعث شد اخیرا چهار نفر دستگیر شوند اما ما با وزارتخانه و رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و رئیس سازمان ثبت سفارش کار داریم چراکه اینها مسوول هستند. یک خانم مسئولیت پایینی داشته و به او مسئولیت‌های بزرگی داده‌اند اما ما با معاون اداره صادرات و واردات و رئیس اداره مقررات کار داریم و با آنهایی کار داریم که در وزارت صنعت، معدن و تجارت شبکه‌ ایجاد کرده‌اند و امروز ثبت سفارش ۳۴ هزار خودرو اثبات می‌شود.

وی بیان کرد: از ساعت ۲ صبح تا ۴ صبح به مدت ۹ روز ثبت سفارشات باز بوده است. آیا وزیر، معاون وزیر و مسوول ثبت سفارش‌ها که در صداوسیما حضور پیدا می‌کند مطلع نبوده است؟ کسانی که محور اصلی این فساد بوده‌اند باید معرفی شوند و دستگاه قضا تعیین تکلیف کند که این برداشت نشود که مبارزه با فساد به معنای دستگیری چند نفر و تمام شدن ماجراست. این چهار نفر دستگیر شدند اما وزارتخانه باید جواب بدهد.

وی با بیان اینکه ثبت سفارش غیرقانونی یک مورد از تخلفات است، گفت:  ما ثبت سفارش‌های زیادی داریم که هنوز مشکلاتشان مشخص نشده است که این ثبت سفارشات در حوزه لاستیک، شکر و... بوده است. وزیر اقتصاد و وزیر صنعت، معدن و تجارت باید این مسائل را تعیین تکلیف کند.

خجسته بیان داشت: دستاورد فراکسیون این بوده که افرادی که به صورت شبکه‌ای اخلال ایجاد کرده‌اند و در قاچاق کالا و مالیات و معاملات سوری دست داشته‌اند دیده شده و اسامی آنها به سران سه قوه اعلام شده است. این فراکسیون ۱۴۵ عضو در مجلس دارد و داریم در همه زمینه‌ها به طور عملی شفاف‌سازی می‌کنیم.

وی با اشاره به موضوع اقتصاد و افزایش قیمت دلار و سکه گفت: ما با آقای رئیس جمهور دو بحث داریم؛ یکی اقتصاد کشور که از او خواستیم که به طور شفاف ورود کند و به مردم گزارش دهد که کارآمدی دولت به مردم نشان داده شود. رویکرد اخیر رئیس جمهور درباره موضع‌گیری با آمریکا و تنگه هرمز خوب بود که اینها باید عملی شود. ما از رئیس جمهور انتظار داریم که در حوزه اقتصاد اقدام کنند.

خجسته یادآور شد: بانک مرکزی و وزیر اقتصاد هیچ اقدامی نداشته‌اند و هروقت اقدام کردند از جمله بازار ثانویه ارز قیمت‌ها افزایش پیدا کرد. ما از رئیس جمهور می‌خواهیم تا به آبان‌ماه نرسیده‌ایم اقدامات عملی را به مردم نشان دهند. قیمت اجناس بالا رفته و حتی بیشتر از دو برابر شده است. ما کنترل بازار و قیمت‌گذاری را نمی‌بینیم. تیم اقتصادی دولت برنامه نداده است.

این نماینده مجلس با اشاره به LCهایی که باز شده است گفت: این LCها در این چند وقت بالای ۳۵ میلیارد دلار بوده که این ثبت سفارش‌ها سوری است و واردات کالا انجام نشده و یا اگر انجام شده به صورت خیلی محدود در حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد بوده است. ۸۰درصد LCهایی که باز شده پول‌ها به آن سو رفته و ارز ۴۲۰۰ را گرفته‌اند. دستگاه‌های نظارتی ما چرا نظارت نکرده‌اند.

وی ابراز داشت: در داخل کشور کالاهایی که در گمرک‌ها داشتیم به انبار می‌رود و احتکار می‌شود در بازار کالاها در معرض فروش نیست. در یکی دو ماه آینده چه اتفاقی می‌افتد؟ ما باید به فکر تامین کالا برای چند سال آینده باشیم هرچند که ما برای سه یا چهار سال آینده ارز داریم اما مشکل ما مدیریت است و اینها فرصت‌سوزی است و یک عده غارتگر که LCها را به ارزش ۳۵ میلیارد دلار به خارج از کشور بردند برای آنها چه تدبیری اندیشیده‌ایم.

خجسته تصریح کرد: ما در آینده‌ای نزدیک با یک کمبود شدید کالا در کشور مواجه خواهیم شد. ما آمادگی مناظره با وزیر اقتصاد و صنعت و معاونان وزیر را داریم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: کسی که الان می‌خواهد ازدواج کند باید برای خرید یک یخچال از رابطه‌ها بخواهد که برای او یخچال پیدا کند و آن را با سه برابر قیمت بخرد ما باید با شفافیت در سه قوه اعتماد مردم را بازگردانیم.من قبل از عید به آقای کرباسیان درباره اعلام اسامی کسانی که LC به آنها تعلق گرفته نامه نوشتم. اگر آن لیست اعلام می‌شد امروز این مشکلات را نداشتیم. آقای کرباسیان از دادن لیست LCها طفره می‌رود.

وی با اشاره به نگارش دو نامه دیگر در رابطه با گمرک گفت: ما لیست کالاهای متروکه در کل گمرک‌ها را خواستیم که لیستی ندادند. ما ۶۰ هزار میلیارد تومان اموال در گمرکات داریم که باید تعیین تکلیف شود. البته با نامه‌ای دیگر ما توانستیم صدها میلیارد تومان را بازگردانیم.

وی با بیان اینکه مردم لیست LC و ثبت سفارش‌ها را می‌خواهند گفت: آقای رئیس جمهور گفته که لیست‌ها را باید در اختیار مردم قرار دهیم. چه کسانی در این لیست‌ها هستند و غارت کرده‌اند؟

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز