خبرگزاری کار ایران

جهانگیری در نشست فعالان اقتصادی:

وضعیت خطیر کنونی به معنای شرایط بحرانی نیست/ در آینده نزدیک شاهد تفاهم بین گروه‌های مختلف سیاسی داخل خواهیم بود

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۱۸۰

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: این‌ها خیالات واهی آمریکایی‌هاست فکر می‌کنند قادرند خرید نفت ایران را متوقف کنند. هم دنیا نیازمند است هم ما. می‌توانیم روش‌هایی پیش بگیریم که نفت‌مان را صادر کنیم شما در آینده نزدیک شاهد تفاهم بین گروه‌های مختلف سیاسی داخل کشور برای عبور از این موقعیت‌ها خواهید بود

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، اسحاق جهانگیری  معاون اول رئیس‌جمهور در نشست فعالان اقتصادی با وزیر خارجه عنوان کرد: ضمن تشکر از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن که میزبان این نشست مهم در این زمان بسیار حساس برای ماست، از سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران تشکر می‌کنم.

وی افزود: برادر عزیزم آقای ظریف و سفرای محترم کشورهای اتریش و چین و انگلیس نقطه نظرات خوبی درباره ادامه برجام و مسائل مرتبط با سیاست خارجی بیان کردند. جمهوری اسلامی مبنای سیاست خارجی‌اش را در دولت روحانی بر اساس تعامل سازنده با جهان و حل مسائل مختلف چه در منطقه خاورمیانه چه در سطح ملی از طریق گفت‌وگو و راهکار سیاسی چیده است.

معاون اول رئیس‌جمهور تاکید کرد: بر مبنای همین خط مشی برای کاهش خیلی از مسائل از جمله مساله هسته‌ای وارد یک گفت‌وگوی عمیق پیچیده و طولانی با کشورهای پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا شدیم و نهایتا به فرجام رسیدیم.

وی ادامه داد: فکر می‌کنیم ایران نشان داد هم در گفت‌وگو صادق است هم در اقداماتی که بر اساس این توافق بین‌المللی بر عهده گرفت و به همه تعهدات خود بر اساس گفته‌های آژانس عمل کرد و بر اساس آموزه‌های دینی ما وقتی با جمعی به توافقی می‌رسیم و عهدی امضا می‌کنیم تا زمانی که ظرف مقابل نقض عهد نکرده نقض عهد نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم یکی از مهمترین دستاوردهای بشریت برای کاهش تنش‌ها و ایجاد فضایی امن و صلح در جهان دستیابی به پیمان‌های بین المللی است و هر حرکتی در جهت برهم زدن این توافقات حرکتی  ضدمسائل بشریت و انسانیت و تهدیدکننده فضای امن است.

جهانگیری گفت: فکر می‌کنیم اقدام رئیس‌جمهور آمریکا هشدار جدی و خطرناکی برای جامعه بین المللی است که نمی‌تواند به سادگی از کنار آن بگذرد و باید به این مساله توجه جدی داشته باشد. خروج غیر قانونی آمریکا از برجام بعد از اینکه ایران به تعهداتش عمل کرد و اعلام تحریم گسترده علیه ایران می‌تواند آغاز خطرناکی باشد و همزمان با تخلفات دیگری که در پیمان‌های مختلف همراه شود.

وی خاطرنشان کرد: استراتژی آمریکا یک جنگ اقتصادی علیه ملت ایران است البته آمریکایی‌ها همزمان جنگ‌های تجاری علیه برخی کشورهای دیگر دارند و این اقدامات بیانگر این است که اقتصاد جهانی نباید با اقداماتی که از آمریکا شروع شده با بی‌ثباتی روبه‌رو شود.

معاون اول رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: تجربه ما به عنوان ملت ایران این است که آمریکایی‌ها در رابطه با ایران در شصت سال گذشته اشتباهات زیادی داشتند؛ از کودتایی که علیه دولت مردمی و قانونی مصدق داشتند تا ساقط کردن هواپیمای مسافربری و تحریم‌های گسترده علیه ملت ایران. این ملت از تمام این دوران با سرافرازی بیرون آمد. ما می‌دانیم شرایط خطیری داریم و می‌دانیم این شرایط بن بست نیست.

وی ادامه داد: می‌دانیم شرایط خطیر به معنای شرایط بحرانی برای ما نیست، بلکه شرایطی است که عوامل جدیدی وارد آن شده و نیازمند ایجاد راهکارهای ابتکاری توسط دوستان خود هستیم و نمی‌خواهیم دوستان ما چشمانشان را بر روی واقعیت‌ها ببندند و واقعیت‌ها به ما می‌گوید دشواری‌هایی پیش رو داریم ولی در عین حال فرصت‌های کم نظیری داریم و ظرفیت‌های بزرگی در ایران و منطقه داریم و می‌توانیم با اتکا به فرصت‌ها و ظرفیت‌ها راهکارهای جدید طراحی کنیم و بتوانیم ظرفیت‌ها را به فعلیت برسانیم.

جهانگیری عنوان کرد: برای اینکه اقتصاد کشور را به روش صحیح مدیریت کنیم، باید به صورت جدی کنار هم باشیم. ملت ایران باید متحد در صحنه باشد. باید در مقابل راهبرد بهم ریختن اقتصاد از سوی آمریکا راهبرد مقاومت هوشمندانه اقتصادی برای حل مسائل اقتصادی کشور را دنبال کنیم. نشان دادیم قادر هستیم در دوران تحریم اقتصاد کشور را مدیریت کنیم. این دولت روحانی دو و نیم سال از دوران خودش را سپری کرده و در دوره‌ای بود که تحریم‌های شورای امنیت و اتحادیه اروپا و کنگره و دولت آمریکا علیه ایران اجرا می‌شد در این دو و نیم سال روند شاخص‌های اقتصادی ایران مثبت بود.

وی یادآور شد: در این مدت تورم به شدت کاهش داشت و تا قبل از اجرایی شدن برجام سرمایه‌گذاری رشد مثبت داشت و از منفی ۶.۸ به مثبت ۳ رسید.

معاون اول رئیس‌جمهور با بیان اینکه اقتصاد ایران مشاغل قابل توجهی ایجاد کرد، گفت: فعالان بخش خصوصی وارد میدان ما شده بودند و اگر  طرف‌های برجام به تعهدات خود عمل می‌کردند، شرایط اقتصادی ایران بسیار مطلوب بود. ما خیلی از موانع را پشت سر گذاشته بودیم ملت ایران این شرایط را به خوبی درک می‌کند که از چه محلی تلاش می‌شود زندگی آنها عقب نگه داشته شود. ایران ظرفیت‌های فراوانی دارد ما رتبه اول از نظر ذخایر نفت و گاز دنیا را داریم ما در زمان برجام اعلام کردیم بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز داریم و بیش از چند صد میلیارد دلار در بخش حمل و نقل و صنایع معدنی و فلزی و رشته‌های مختلف صنایع آماده اجرا بود و شرایط اقتصادی ایران مهیا بود.

وی گفت: علاوه بر نفت و گاز، ایران از نظر ذخایر معدنی شرایط ممتازی دارد. در خیلی از مواد فلزی معدنی رتبه قابل توجهی داریم. از نظر جغرافیایی در جنوب دریای خلیج و تنگه هرمز و دریای عمان به ایران فرصت بسیار مهمی داده که بتواند به آسیای میانه و همسایگان سرویس‌های مختلف بدهد. دریای خزر بنادر مختلفی در حاشیه خود دارد. کریدورهای راه آهن ایران تا چین و اروپا اتصال دارد. چندین کریدور ریلی و جاده‌ای فرصت‌های ایران است چنین کشوری را ممکن نیست بتوانید حبس کنید.

جهانگیری تاکید کرد: ما هم نیروی انسانی و جوان تحصیل کرده داخل و خارج را داریم و هم اراده‌ای که به جهت سیاسی هست که بتوانیم کشور را از این شرایط عبور دهیم داریم و سابقه ما ایران را در کشورهای منطقه جزو کشورهای توانمند صنعتی کرده است. زیرساخت‌ها و بنادر و راه آهن ایران شرایط را برای کار جدی اقتصادی مهیا کرده است.

وی ادامه داد: ما آماده شرایط جدید هستیم. انتظار داریم اعضای برجام به تعهدات برجامی در عمل پایبند باشند. آمریکا شفاف گفته از نوامبر خرید نفت ایران قطع می‌شود. ما جای دیگر گفتیم این‌ها خیالات واهی آمریکایی‌هاست فکر می‌کنند قادرند خرید نفت ایران را متوقف کنند. هم دنیا نیازمند است هم ما. می‌توانیم روش‌هایی پیش بگیریم که نفت‌مان را صادر کنیم شما در آینده نزدیک شاهد تفاهم بین گروه‌های مختلف سیاسی داخل کشور برای عبور از این موقعیت‌ها خواهید بود

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز