خبرگزاری کار ایران

سردار جلالی:

دولت‌ها در کنترل فناوری‌ها چندان موفق نیستند/ باید زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی ملی شود

asdasd
کد خبر : ۶۴۵۱۱۹

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دولت‌ها در کنترل فناوری‌ها چندان موفق نیستند، افزود: نمی‌توان جلوی پیشرفت و نفوذ فناوری را گرفت اما باید به دنبال این بود که از فرصت‌ها استفاده بهینه کرد و مانع از تبدیل شدن آنها به تهدید شد.

به گزارش ایلنا، سردار غلامرضا جلالی در برنامه "تیتر امشب" شبکه خبر با اشاره به پیشرفت‌های روزافزون تکنولوژی‌ها، هوشمندسازی ابزار، اشیا و تجهیزات زندگی را روندی توقف ناپذیر خواند و گفت: به عنوان مثال امروزه در یک خانه هوشمند، حتی باز و بسته شدن پنجره‌ها نیز با برنامه‌ریزی و مطابق به خواسته‌های کاربر انجام می‌شود و این امر در مسائلی مانند صرفه‌جویی در مصرف انرژی یا حفظ ایمنی تاثیر بسیاری می‌گذارد.

جلالی با قابل تعمیم خواندن این موضوع به ابعاد بزرگتری مانند یک شهر، اظهار کرد: هوشمندسازی را می‌توان در سطح یک کارخانه یا یک شهر تعمیم داد و می‌دانیم که روش‌های مختلف این کار سال‌هاست انجام می‌شود اما هر روز به شکل و کیفیت این کار افزوده می‌شود و در واقع باید هوشمندسازی را یک ضرورت روزمره جهانی قلمداد کرد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه دولت‌ها در کنترل فناوری‌ها چندان موفق نیستند، افزود: نمی‌توان جلوی پیشرفت و نفوذ فناوری را گرفت اما باید به دنبال این بود که از فرصت‌ها استفاده بهینه کرد و مانع از تبدیل شدن آنها به تهدید شد.

جلالی درباره توان صنایع داخلی در اجرای این روند گفت: به عنوان مثال اگرچه هزینه‌های هوشمندسازی نسبی خانه‌ها بالاست اما می‌بینیم که این کار در کشور انجام می‌شود و علاوه بر آن، در نمایشگاه‌های مربوطه مشاهده می‌شود که شرکت‌ها قابلیت بالایی در این زمینه دارند.

وی امکان تعامل اشیا و تجهیزات با یکدیگر را از جمله محاسن هوشمندسازی عنوان کرد و گفت: با هوشمندسازی، همین اشیای بی‌جان می‌توانند با هم ارتباط داشته باشند، مثلا تلویزیون با ماشین لباسشویی و یخچال و سایر لوازم منزل مرتبط می‌شود و با یکدیگر اطلاعات مبادله می‌کنند.

جلالی ادامه داد: با تعامل دستگاه‌ها و اشتراک اطلاعات و با کمک برنامه‌های نصب شده، هماهنگی بین این تجهیزات ایجاد می‌شود و آنها از یک سلول، به یک شبکه تغییر حالت می‌دهند و این امر می‌تواند برنامه‌ریزی برای عملکرد دستگاه‌ها را ممکن و استفاده بهینه از آنها را فراهم کند و با چنین سیستمی علاوه بر کنترل بهتر، اجرای فرامین نیز بهبود می‌یابد. مثلا می‌توان خواسته‌های کاربر را بر اساس نیاز، تنظیم کرد و مواردی مانند خاموش یا روشن شدن یا هر عملکرد دیگر را طبق نیاز انجام داد.

جلالی افزود: همچنین حافظه این سیستم کمک می‌کند که اطلاعات بهتر و مفیدتری تولید شود و اشراف بر یک سیستم هوشند بیشتر می‌شود. به عنوان مثال دستگاه های ام آر آی در بیمارستان ها، اطلاعات را علاوه بر ارائه به پزشکان، برای شرکت سازنده نیز ارسال می کنند و این امر به آنها کمک می کند که در ارتقای کیفیت نسل بعدی دستگاه ها موفق تر عمل کنند.

وی هوش مصنوعی را پدیده دیگری در عرصه هوشمندسازی خواند و گفت: در نسل جدید سیستم‌های هوشمند، پدیده یادگیری نیز وجود دارد و این امر باعث می‌شود که تجهیزات با اطلاعاتی که به دست می‌آورند، تحلیل کنند و هوشمندانه‌تر عمل کنند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل این عرصه را یکی از مهمترین نقاط ضربه‌پذیری در جنگ‌های سایبری خواند و گفت: نخستین خرابکاری در این عرصه را امریکا انجام داد و با ارائه اطلاعات اشتباه به سیستم کنترل خط لوله انتقال گاز روسیه، باعث وقوع انفجار در آن می‌شود.

جلالی یکی از ضروریات کشور برای مقابله با تهدیدهای این چنینی را بومی‌سازی حداکثری حوزه آی‌تی خواند و گفت: به عنوان مثال باید زیرساخت‌های شبکه‌های اجتماعی فضای مجازی ملی شود تا اجازه نفوذ و سوءاستفاده برای دشمنان فراهم نباشد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل با بیان اینکه موضوع هوشمندسازی یک روند جدی جهانی است تصریح کرد: ضروری است که آسیب‌های این عرصه به خوبی شناسایی شده و راه‌های مقابله با تهدیدها ارائه و اجرا شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز