خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری:

از طریق پوتین پیامی برای ترامپ ندادیم/ سفر ولایتی با تصمیم دستگاه دیپلماسی بود/ نمی‌توانم درباره صحت ادعای «نفت در برابر غذا» اظهارنظر کنم

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۹۰۸

سخنگوی وزارت خارجه درباره ادعای روسیه مبنی بر قرارداد نفت در برابر کالا یادآور شد: این بحث از سوی یک مقامات روسیه مطرح شده و طرف ایرانی چنین نقل قولی را نداشته است و درباره صحت و سقم این ادعا نمی‌توان اظهارنظر کنم. هرگونه همکاری و تفاهم نیازمند هیات‌های کارشناسی و تبادل آنها است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام قاسمی در نشست خبری صبح امروز خود با اصحاب رسانه، با تبریک فرارسیدن سالگرد دستیابی به توافق هسته‌ای گفت: امیدواریم در عرصه جهانی، گفت‌وگو و تعامل سازنده بتواند به عنوان مهمترین عامل در مقابل با جنگ و خشونت و کینه‌توزی نفش ایفا کند و دیپلماسی بتواند نقش خود را ایفا کند.

تبریک به فرانسه بابت قهرمانی در جام جهانی

وی به برگزاری مسابقات جام جهانی اشاره کرد و اظهار داشت: جام جهانی امروز یک مسابقات مردمی است که موجب نزدیکی ملت‌ها و مردم‌ها می‌شود که استفاده بهنگام از دفاع و تهاجم است. دیروز شاهد یک مسابقه خوبی بودیم. به ملت و دولت فرانسه قهرمانی در جام جهانی تبریک می‌گویم. به دولت و ملت کرواسی نیز به عنوان نایب قهرمان تبریک عرض می‌کنم. 

از طریق پوتین پیامی برای ترامپ ندادیم

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان درباره دیدار ترامپ و پوتین و اینکه گفته می‌شود ایران از طریق رئیس‌جمهور روسیه می‌خواهد به آمریکا پیام بدهد، تصریح کرد: من چنین چیزی را اطلاع ندارم و درست نیست. ما از طریق پوتین برای ترامپ پیامی ندادیم و اگر این حرف زده شده است، گمانه‌زنی است. این دیدار، دیداری از پیش تعیین شده است.

قاسمی درباره اظهارات علی اکبر ولایتی درباره سفر به روسیه و توافق با روسیه و عدم تایید آن از سوی روس‌ها خاطرنشان کرد: محتوای مذاکرات دو ساعته منتشر نشده است. این دو ساعت، خیلی است. آنچه در رسانه‌ها مطرح شده، صورت مذاکرات نیست. آنچه من شنیده‌ام این است که طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی مطرح شده است.

کمترین موازی‌کاری را در وزارت امور خارجه شاهدیم

وی ادامه داد: آنچه در رسانه‌ها مطرح شد، درباره سرمایه‌گذاری و همکاری‌های نفتی بود که طرفین تعابیر خودشان را مطرح کردند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر ولایتی به مسکو و موازی‌کاری در دستگاه دیپلماسی ابراز داشت: در وزارت امور خارجه به عنوان نهاد حاکمیتی، شاید کمترین میزان موازی‌کاری را داشته باشم. سیاست خارجی یک مقوله حاکمیتی است که با توجه به منافع و مصالح ملی است و با توجه به آثار این آمد و شدها، در سطوح مختلف انجام می‌شود. ابتکار عمل در اختیار وزارت امور خارجه است.

سفر ولایتی به مسکو با تصمیم دستگاه دیپلماسی بود

قاسمی افزود: بعد از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام، ایران تشخیص داد و مصلحت را در این دید، در یک تعامل سازنده، پیام و مواضع جمهوری اسلامی را به دیگران برساند. بخش زیادی از این انتقال پیام توسط سفرای جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت و قرار شد برای برخی از کشورها به دلایل مشخص، فرستادگان ویژه‌ای از جانب رئیس‌جمهور این کار را انجام دهند و آثار مخرب خروج آمریکا را تشریح کنند.

وی با بیان اینکه ما در جمهوری اسلامی در مقاطع مختلف به خصوص در دوران دفاع مقدس و در نیمه اول دهه ۸۰ ما تعداد زیادی از این فرستادگان ویژه داشته‌ایم، عنوان کرد: بخش از این هیات‌ها سفرهایشان را انجام دادند و بخشی نیز در حال تدارک است. تعدادی از این سفرها توسط کمال خرازی به کشورهای اروپایی صورت گرفت. خانم جنیدی به هلند، وزیر نیرو به ارمنستان و گرجستان، خانم ابتکار به مالزی و اندونزی، آقای واعظی به ترکیه رفتند. آقای ولایتی هم اخیرا به مسکو سفر کردند. سفر آقای ولایتی در چارچوب تصمیم دستگاه دیپلماسی و دولت به عنوان فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: البته آقای ولایتی پیامی هم از جانب مقام معظم رهبری برای رئیس‌جمهور روسیه داشتند.

نمی‌توانم درباره صحت ادعای «نفت در برابر غذا» اظهارنظر کنم

قاسمی درباره ادعای روسیه مبنی بر قرارداد نفت در برابر کالا یادآور شد: این بحث از سوی یک مقامات روسیه مطرح شده و طرف ایرانی چنین نقل قولی را نداشته است و درباره صحت و سقم این ادعا نمی‌توان اظهارنظر کنم. هرگونه همکاری و تفاهم نیازمند هیات‌های کارشناسی و تبادل آنها است.

وی درباره ادعای رسانه‌های آلمانی مبنی بر درخواست ایران برای برداشت ۳۰۰ میلیون دلار از سپرده‌هایش در بانک‌های آلمانی بیان کرد: من این خبر را شنیده‌ام. این سوال را باید از مسئولان بانک مرکزی بپرسید.

منتظر بسته‌ای هستیم که نظر ایران را جلب کند

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام و علاقه‌مندی و اصرار اتحادیه اروپا، سازمان ملل، روسیه و چین برای باقی ماندن، ایران این مسئله را مطرح کرد که برجام به دست آمد تا ایران از مزایایی استفاده کند و تعدادی از کشورها نسبت به مسائلی متعهد به اجرای این توافق بودند و مذاکرات کارشناسی انجام شد.

قاسمی ادامه داد: کمتر از دو هفته پیش، در نشست وین در سطوح وزرا، موضوع مجددا بحث شد و قرار شد درخصوص برخی از مسائل مجددا بحث و گفت‌وگو شود و این کشورها نسبت به این پارمترها کار بیشتری انجام دهند. در نهایت قرار شد در این بسته کار بیشتری صورت گیرد و رضایت ایران را جلب کنند. بنابراین ما انتظار داریم و امیدواریم منتظر بسته‌ای باشیم که نظر ایران را جلب کرده و به یک تفاهم منصفانه برسیم.

وی افزود: باید دید در عمل چه چیزی ارائه می‌شود. بعد از دریافت پیشنهادات نهایی، در کشور بحث صورت می‌گیرد و اعلام نظر خواهیم کرد.

سفر عراقچی به هند در چارچوب دیدارهای منظم سیاسی میان تهران و دهلی‌نو است

سخنگوی وزارت امور خارجه ادعای یک رسانه کویتی مبنی بر اینکه روسیه محل مذاکره غیرمستقیم ایران و روسیه طی سفر ولایتی به مسکو بوده است، اظهار داشت: هر کس با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران شبیه باشد، می‌داند این مطالب بیشتر به یک طنز و شوخی شبیه است و چینن ادعایی، نامربوط و غلط است.

قاسمی درباره سفر عراقچی به هند و همزمانی تصریح کرد:‌ سفر عراقچی به هند در چارچوب دیدارهای منظم سیاسی میان تهران و دهلی‌نو است. در این سفر حتما موضوعات متعددی درخصوص همکاری‌های دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و موضوعات مورد علاقه طرفین مورد بحث و تبادل قرار گیرد. هند یکی از شرکای خوب ماست و سابقه همکاری‌ها دیرینه است.

وی افزود: ما همکاری‌های مطلوبی را با هند داریم و امیدواریم در دوران آینده، این همکاری را تقویت کنیم و ادامه بدهیم.

ادعای ترامپ مبنی بر توقف فروش نفت ایران گزافه‌گویی است

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه فروش نفت ایران را به صفر می‌رساند، خاطرنشان کرد: ترامپ زیاد صحبت می‌کند و آرزوهای زیادی دارد و خواب‌های زیادی می‌بیند ولی این تلاش مبنی بر اینکه صادرات نفت ایران را متوقف کنند، یک گزافه‌گویی است و شدنی نیست. تجربه در موارد بسیاری نشان می‌دهد که چنین چیزی در جهان امروز میسر نیست.

قاسمی اضافه کرد: ما با همه شرکای سیاسی و اقتصادی خود چه آنهایی که مشتری نفتی ما هستند و چه آنهایی که مشتری نفتی ما نیستند، در تماس مستمر هستیم و از همه ابزارها برای خنثی کردن توطئه‌ها و تلاش‌های خصمانه ایالات متحده تلاش می‌کنیم و امیدواریم نهایتا با موفقیت‌های خوبی این دوران را سپری کنیم.

ضرب‌الاجلی برای گفت‌وگو با اروپا وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان ضرب‌الاجل مذاکره با اروپا ابراز داشت: ما در حال دنبال کردن مذاکرات با ۴+۱ هستیم. این کشورها متعهد به ارائه بسته اقتصادی هستند. ما نشست‌های خوبی داشتیم. نشست وین، گام‌های مشهود رو به جلویی داشت. ما اروپایی‌ها را در حفظ برجام جدی می‌بینیم. امیدواریم طی زمانی که داریم بتوانیم به یک روند با نتیجه مشخص و مطلوبی دست یابیم ولی اینکه روز و زمان مشخصی برای  پایان ضرب‌الاجل تعیین شده باشد، وجود ندارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره مجوز به قطر برای چرا دادن به شترهای این کشور در استان فارس بیان کرد: من در جریان این شترها نیستم و تجربه‌ای هم در این باره ندارم.

تماس ترامپ به تهران محتمل‌تر از تماس ایران به واشنگتن است

قاسمی درباره ترور یک مسئول در جمهوری آذربایجان و نسبت دادن آن به ایران یادآور شد: هر گونه اقدام خصومت‌آمیز و ترور در هر کجای جهان از نگاه جمهوری اسلامی ایران، همواره محکوم بوده است. من این اقدام را محکوم می‌کنم. ما علاقه‌مند هستیم کشورهای منطقه در ثبات و امنیت حرکت بکنند. من این اتفاق را محکوم می‌کنم. در هفته‌های اخیر یک جنگ روانی دقیق و حساب شده از کانون‌های مشخص علیه ایران فعال شده است و عمدتا در کار ارائه خبرهای غلط، خبرسازی و اتهام‌زنی هستند و لزوم هشیاری همه دوستان را می‌طلبد.

وی درباره ادعای ترامپ مبنی بر اینکه ایران به زودی برای مذاکره با آمریکا به ما تماس خواهد گرفت، عنوان کرد: رفتار امریکا با شدت بیشتری نسبت به گذشته، خصمانه است و این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف دیده می‌شود. تماس ایشان به تهران برای مذاکره متحمل‌تر است و علائمی نیز در این باره در گذشته وجود داشته است.

برجام موضوعیت دارد و زنده است

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درخصوص آخرین رایزنی‌ها با افغانستان برای دستیابی به سند جامع همکاری گفت: سه کمیته از پنج کمیته کارشان تمام شده است. جمعه گذشته کمیته سیاسی و امنیتی در تهران تشکیل شد. در این دیدار، گام‌های اساسی برداشته شد. یکی، دو گام باقی مانده است که قرار است دوستان افغانستانی به کابل مراجعه کرده و سپس در این باره نتیجه مشورت‌هایشان را به ما اعلام کنند. یک کمیته دیگر نیز در روزهای آینده تشکیل جلسه می‌دهد. تصور می‌کنم مشکل خاصی برای تفاهم وجود ندارد. بعد از پایان کار این کمیته، روند مذاکرات برای تدوین سند جامع همکاری‌ها آغاز می‌شود.

خبرنگاری با اشاره به ادعای بازدید آژانس از دانشگاه علم و صنعت مدعی شد که با توجه به آنکه برجام دیگری موضوعیتی ندارد، آیا این بازدیدها تداوم خواهد داشت؟ که قاسمی پاسخ داد: برجام موضوعیت دارد و زنده است. مذاکراتی نیز در این باره با گروه ۱+۴ انجام می‌شود. درخصوص این بازدید باید از سازمان انرژی اتمی سوال کرد.

تلاش ما جدا کردن حج از مسائل سیاسی است

وی درباره تاثیر حج بر روابط تهران و ریاض اظهار داشت: تلاش ما جدا کردن حج از مسائل سیاسی است ولی درباره مسائل دوجانبه، به نظر می‌رسد عربستان آمادگی لازم برای تغییر مواضع نسبت به جمهوری اسلامی ندارد. امیدوارم واقع‌بینی در این کشور روزی دیده شود و بدانند که صلح و امنیت در منطقه به همه مربوط است و باید از نگاه‌های تکروانه خودداری کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره درخواست آرژانتین برای بازداشت ولایتی در سفر به مسکو درخصوص حادثه آمیا تصریح کرد: این ادعای غلط و بی‌جایی است که معمولا در برخی از مواقع مطرح می‌شود.

واکنش به گزارش نیویورک تایمز درباره روند سرقت اسناد ادعایی اسرائیل

قاسمی در پاسخ به سول ایلنا مبنی بر واکنش وزارت امور خارجه به ادعای یک مقام اطلاعاتی رژیم صیهونیستی و گزارش روزنامه نیویورک تایمز در تشریح عملیات ادعایی در دزیدن اسناد هسته‌ای ایران که نشاندهنده فعالیت‌های هسته‌ای ایران است، خاطرنشان کرد: این موضوع بسیار قدیمی است. ما قبلا نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بودیم و فکر می‌کنیم نیاز به توضیح بیشتر به این ادعا نیست.

وی درباره نظر جمهوری اسلامی ایران به بسته پیشنهادی اتحادیه اروپا ابراز داشت: یک روند درباره همکاری‌ و سرمایه‌گذاری درخصوص مسائلی نظیر فروش‌ نفت، بازگشت پول ایران به داخل کشور، سرمایه‌گذاری‌ها و... در جریان است. مهم دست یافتن به راهکارهایی است که نظر جمهوری اسلامی ایران را تامین کند. ما در هفته‌های گذشته جلو رفتیم. نواقصی وجود داشت که برای ما رضایت‌کننده نبود و کاستی‌هایی وجود داشت. قرار شد طرف مقابل در این موارد، کار کند تا در نشست‌های بعدی درخصوص آخرین پیشنهادها، بحث و بررسی کنیم.

اطلاعی از دستورکار مذاکرات روسای جمهور روسیه و امریکا ندارم

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره نظر این وزارتخانه درخصوص پیوستن به کارگروه اقدام مالی (FATF) بیان کرد: این موضوع هم‌اکنون در مجلس مطرح است. ما امیدواریم براساس مصالح کشور، این موضوع به نتیجه برسد.

قاسمی درباره آخرین همکاری‌های ایران و روسیه در سوریه و تاثیر دیدار پوتین و ترامپ بر این همکاری‌ها بیان کرد: من از دستورکار مذاکرات روسای جمهور روسیه و امریکا اطلاعی ندارم ولی ایران و روسیه همکاری‌های مستمری با یکدیگر داشته و دارند که یکی از این همکاری‌ها، درخصوص سوریه است. من فکر نمی‌کنم این نشست‌ها و دیدارها تاثیری بر مسائل تهران و مسکو داشته باشد.

هیچ تحولی در روابط ایران و کانادا رخ نداده است

وی درباره روابط ایران و عمان یادآور شد: روابط ایران و عمان، از دیرباز، روابط بسیار روشن، شفاف و خوبی است. ما رفت و آمدهای مستمری در سطوح مختلفی با یکدیگر داشته و داریم. ما رایزنی‌های دوجانبه درخصوص پیشبرد همکاری‌های سیاسی و اقتصادی و همچنین  مسائل منطقه‌ داشته و داریم.

این دیپلمات ارشد کشورمان درباره روابط ایران و کانادا و تحول در روابط تهران و اوتاوا عنوان کرد: هیچ تحولی در روابط دو کشور رخ نداده و وضعیت سابق همچنان ادامه دارد.

جنگ روانی علیه ایران به صور مختلف در حال اجرا است

قاسمی درباره سفر جابری انصاری به سوریه و لبنان گفت:‌ آقای جابری انصاری سفرهای مستمری به سوریه و لبنان با توجه به مسئولیت‌شان داشتند. این سفر، درچارچوب مسائل سوریه، بررسی آخرین تحولات و روابط دوجانبه ارزیابی می‌شود.

خبرنگاری درباره طرح ادعاهای دروغین درخصوص ایران اظهار داشت: یک جنگ روانی علیه ایران به صور مختلف در حال اجرا است. باید نسبت به اهداف امریکا، رژیم صیهونیستی و برخی از کشورهای مختلف توجه داشت. اگر اخبار کذب یک ماهه گذشته را لیست کنیم، یک لیست طویلی خواهد شد که به دنبال ایجاد شکاف در روابط ایران با کشورهای مختلف هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز