خبرگزاری کار ایران

روحانی در نشست هیات‌های عالیرتبه ایران و سوئیس:

تحریم ایران اقدامی کور و ضد حقوق بشری است/ تاکید دو طرف بر تشکیل کمیته‌ای مشترک برای گسترش روابط دوجانبه

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۶۱۶

روسای جمهور ایران و سوئیس در نشست مشترک هیاتهای عالیرتبه ایران و سوئیس با اشاره به تاریخ طولانی روابط دوستانه دو کشور تاکید کردند که با احترام به توافقات بین المللی و در نفی یکجانبه گرایی، به تلاشها برای گسترش روابط دوجانبه و همکاری های چند جانبه با یکدیگر ادامه خواهند داد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در این نشست که ظهر سه شنبه و در برن سوئیس انجام شد؛ با اشاره به اینکه سفر رئیس جمهور قبلی سوئیس به تهران سفر بسیار موفقی بود، گفت: تاریخی  طولانی از روابط دوستانه میان دو کشور وجود دارد که منجر به تامین منافع دوجانبه و توسعه صلح و همکاری های بین المللی بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه تصمیمات و مذاکرات امروز دو کشور در شرایط ویژه فعلی، اهمیت زیادی برای تاریخ و آینده روابط دو کشور دارد، افزود: توافق برجام گشایش بسیار خوبی در توسعه بیشتر روابط ایران با کشورهای دوست بود. این توافق برای افزایش اعتماد و امنیت و توسعه منطقه ای و جهانی بسیار مهم است و ایران از آغاز تا کنون به تعهدات خود در این توافقنامه به طور کامل عمل کرده است.

روحانی با اشاره به روند طولانی مذاکرات منتهی به برجام و تایید این توافق به واسطه قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، اظهار داشت: علاوه بر این، افکار عمومی جهانیان نیز از این توافق خرسند شد و مهر تایید بر آن زد، لذا انتظار می رود تمام کشورهای جهان برای حفظ و تداوم اجرای آن تلاش کنند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه توافقات مندرج در برجام متقابل بوده است، تصریح کرد: امروز یکی از طرفین عهد شکن توافق برجام، نه تنها به شکل غیرقانونی از این توافق خارج شده، بلکه سایر طرفین را نیز تهدید می کند تا به تعهداتشان در این توافق عمل نکنند.

روحانی خاطرنشان کرد: اراده جمهوری اسلامی ایران توسعه روابط دوستانه با جهان، اتحادیه اروپا و بویژه سوئیس است و انتظار داریم برن و همه کشورهای اروپایی با تقویت علنی و آشکار چندجانبه گرایی در جهان، سیاست فعلی دولت آمریکا در یکجانبه گرایی را به روشنی تقبیح کرده و بر لزوم حرکت در مسیر احترام به تعهدات و توافقات بین المللی تاکید کنند.

رئیس جمهور تفاهمات و اسناد همکاری که امروز بین دو کشور به امضا رسیدند و نشست اقتصادی مشترک بین تجار دو کشور را نشانه ای مهم از اراده تهران و برن برای توسعه روابط عنوان کرد و گفت: ظرفیتهای فراوانی برای توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری شرکتهای سوئیسی در ایران وجود دارد.

روحانی با بیان اینکه دو کشور اراده جدی برای توسعه روابط اقتصادی با یکدیگر دارند، افزود: برای حل و رفع مشکلات پیش روی توسعه روابط، تشکیل کمیته ای مشترک برای پیگیری موضوع گسترش روابط اقتصادی دوجانبه بسیار ضروری است. علاقمندیم که این کمیسیون توسعه روابط علمی، فناورانه و فرهنگی دو کشور را نیز در کنار گسترش روابط اقتصادی دنبال کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه آمریکا امروز بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان است، گفت: علاقمندیم در موضوعات حقوق بشری گفتگو و انتقال تجربه داشته باشیم. تحریم ایران اقدامی کور و ضد حقوق بشری است، چرا که دارو، غذا و زندگی مردم را هدف گرفته است. بحث نقض حقوق چند نفر نیست، با این اقدام حقوق ۸۱ میلیون ایرانی توسط دولت آمریکا نقض می شود. محدودیت علیه سفر مسلمانان به آمریکا نیز اقدام دیگری است که نقض بزرگ حقوق بشر محسوب می شود.

دکتر روحانی همچنین در پاسخ به قدردانی رئیس جمهور سوئیس از بازی درخشان تیم‌ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی روسبه، برای تیم ملی فوتبال سوئیس در بازی امروز آرزوی موفقیت کرد.

الن برسه رئیس کنفدراسیون سوئیس نیز در این دیدار با بیان اینکه شناخت و درک درست از ایران بدون در نظر گرفتن تمدن و فرهنگ کهن ایرانیان درست نیست، گفت: ایران و سوئیس روابطی بسیار قدیمی و پرسابقه دارند و به تاریخ روابط خود افتخار می کنیم.

رئیس جمهور سوئیس با اشاره به اینکه با از امضای نقشه راه توسعه روابط دو کشور پس از آغاز اجرای توافق برجام، شاهد توسعه مطلوب روابط ایران و سوئیس بوده ایم، افزود: از دیدگاه سوئیس توافقاتی که امروز در زمینه های علمی، بهداشتی و حمل و نقل به امضای دو کشور می رسند، تاییدی بر اراده دو کشور برای توسعه روابط است.

آلن برسه اظهار داشت: سوئیس از آغاز حامی برجام بوده و همچنان آن را پیروزی بی سابقه برای دیپلماسی در عرصه جهانی می داند. سوئیس به حقوق بین الملل و چندجانبه گرایی و رفتار با ثبات در عرصه جهانی معتقد و پایبند است و لذا از تبعات خروج یکجانبه آمریکا از برجام عمیقا نگران بوده و آن را اعلام کرده است. دولت سوئیس تعهد خود را به ادامه برجام اعلام می کند و تاکید می کند که دیدگاه این کشور در حمایت از برجام تغییری نکرده است.

رئیس جمهور سوئیس با تاکید بر اینکه باید تمام تعهدات برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد، دقیقا از سوی همه طرفها اجرا شود، تصریح کرد: خروج آمریکا از برجام به معنای پایان این توافق نیست و امروز طرفهای دیگر توافق باید درباره حمایت از آن تصمیم بگیرند. سوئیس از رفتار منطقی و معتدل ایران در مواجهه با خروج آمریکا از برجام تقدیر می کند.

آلن برسه با بیان اینکه خروج آمریکا از برجام هیچ تاثیری در همکاری بخشهای دولتی و خصوصی سوئیس با ایران ندارد، خاطرنشان کرد: سوئیس سنت دیرینه ای مبنی بر گفتگو، میانجی گری و لزوم احترام به حقوق بین المللی و اقدامات چند جانبه دارد. پیامی که امروز از بخشهای مختلف دیدارها و مذاکرات مقامات ایران و سوئیس و نیز حضور ۴۰ شرکت بزرگ سوئیسی در نشست مشترک با تجار ایرانی به دنیا مخابره می شود، گواه اراده مصمم سوئیس به تداوم روابط اقتصادی با ایران است.

رئیس کنفدراسیون سوئیس همچنین گفت: امروز پروژه های مشترک دو کشور در جریان هستند. با توجه به برگزاری اولین نشست مشترک کمیته همکاری های اقتصادی و امضای سند همکاری های علمی، امروز زمان اعزام هیات های ایرانی به سوئیس برای تعمیق روابط است. تاکید می کنم که سوئیس آماده پیشبرد گفتگوها و روابط اقتصادی، علمی و اجتماعی با ایران است.

وزیر اقتصاد سوئیس نیز در این مراسم با اشاره به تصویب موضوع مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و سوئیس در پارلمان این کشور گفت: این مصوبه مبنای حقوقی تشکیل کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور است که نخستین نشست آن ۲۶ فوریه ۲۰۱۸ در تهران برگزار شد. شرکتهای سوئیسی علاقمندی زیادی به همکاری با ایران دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز