خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور؛

تاریخ نشان می‌دهد ملت ایران زیر بار حرف زور بیگانه نمی‌رود

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۸۵۹

معاون اول رییس جمهور گفت: آمریکایی‌ها تصور می‌کنند با مثلث شومی که از طریق سعودی‌ها و رژیم صهیونیستی بوجود آورده اند می‌توانند از طریق فشار بر اقتصاد ایران ملت ایران را تسلیم خود کنند، اما تاریخ کشور ما نشان می‌دهد که ملت ایران زیر بار حرف زور بیگانگان نمی‌رود.

به گزارش ایلنا،  اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (سه شنبه) در آیین افتتاح پروژه های زیرساختی، گردشگری و صنعتی و راه اندازی کریدور بین المللی چین ـ قزاقستان ـ ایران اظهار داشت: آمریکا به دنبال آن است که جنگ اقتصادی علیه ملت ایران ایجاد کند و با استفاده از همه ابزارها شرایط سختی را برای مردم بوجود آورد و با فشار اقتصادی مردم را در تنگنا قرار دهد اما ما باید مقاومت کنیم و تلاش مسئولین کشور نیز این است که با برنامه ریزی اجازه ندهند که زندگی برای مردم سخت شود.

معاون اول رییس جمهور افزود: فشار آمریکا در مرحله نخست این است که منابع درآمدی ایران را یا از بین ببرد یا محدود کند و یا در امکان دسترسی ما به منابع درآمدی کشور اخلال کند چرا که آنها می دانند که بخش عمده ای از درآمد کشور وابسته به فروش نفت است و در اجلاس اخیر اوپک نیز شاهد آن بودیم که حتی با روسیه و عربستان نیز توافق شده بود که میزان تولید نفت کشورهای عضو اوپک افزایش پیدا کند تا اگر تحریم ها باعث کاهش تولید سهم ایران شد، تغییری در تامین نفت برای آنها ایجاد نشود.

وی ادامه داد: محدودیت روابط بانکی و تحریم نظام بانکی ایران از دیگر برنامه های آمریکا است و آنها تلاش می کنند رابطه نظام بانکی ایران با دنیا را از بین ببرند تا اگر موفق شدیم به کشوری نفت بفروشیم برای انتقال و جابه جایی پول با مشکل مواجه شویم.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه آمریکا در تلاش است در نظام بانکی ایران، کشتیرانی، حمل و نقل و سایر زمینه های دیگر محدودیت ایجاد کند، تصریح کرد: اینها برنامه و طراحی های دشمن است و ما در مقابل فرصت هایی استثنایی در اختیار داریم تا اجازه ندهیم شوک های وارده از سوی دشمنان باعث آزار مردم کشورمان شود.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: دولت در این مسیر مصمم است و تمام دانش و تجربه خود را به کار خواهد گرفت البته ممکن است که اشکالات و اشتباهاتی نیز وجود داشته باشد که باید با کمک نخبگان و صاحب نظران این اشکالات را اصلاح کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه استان گیلان استانی چند بعدی است و توسعه این استان نباید در یک بخش و یک جهت متمرکز شود، تصریح کرد: یکی از جهت گیری های اصلی در مسیر توسعه باید توجه به بخش خدمات باشد چرا که امروز در بسیاری از کشورهای مهم صنعتی، بخش خدمات سهمی در حدود ۷۰ درصد در تولید ناخالص داخلی آنها دارد و اگر چه عنوان صنعتی بر این کشورها اتلاق می شود اما آنچه توسعه این کشورها را شکل می دهد بخش خدمات است.

دکتر جهانگیری با بیان اینکه در فرایند توسعه استان گیلان باید اصلاحات و تغییراتی ایجاد شود، گفت: توسعه استان باید به گونه ای دنبال شود تا مردم اثرات توسعه را بر زندگی خود بیشتر احساس کنند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه سهم کشاورزی در تولید ناخالص داخلی استان گیلان سهمی عمده دارد برلزوم توجه بیشتر به بخش خدمات و صنعت در این استان تاکید کرد و اظهار داشت: استان گیلان از نظر توانمندی نیروی انسانی، وجود نخبگان و چهره های فرهیخته استانی برجسته است و زیرساخت های خدادادی نیز در این استان منحصر به فرد بوده و زمینه توسعه صنایع متناسب با شرایط استان فراهم است.

وی ادامه داد: باید با اتکا به نیروی انسانی استان گیلان و با حمایت های دولت تغییرات لازم در جهت گیری توسعه استان ایجاد شود به گونه ای که این تغییرات در زندگی مردم تعیین کننده باشد و مردم احساس کنند که وضعیت آنها هر سال نسبت به سال گذشته بهبود می یابد. البته این جهت گیری در کل کشور باید وجود داشته باشد اما در هر استان متناسب با ظرفیت ها و شرایط خود دنبال شود.

دکتر جهانگیری در ادامه با تاکید بر اینکه منطقه آزاد انزلی می تواند یکی از کانون های مهم توسعه باشد که بخشی از بار توسعه استان گیلان را بر دوش بکشد، خاطر نشان کرد: منطقه آزاد انزلی می تواند و باید به یکی از قطب های تجاری کشور تبدیل شود و حجم مبادلات تجاری و ترانزیت کشور را افزایش دهد.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به افتتاح کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران یکی از مهمترین ظرفیت های توسعه ای کشور از نظر تاریخی ـ فرهنگی، منطقه ای و بین المللی را جاده ابریشم دانست و گفت: هیچ کس نمی تواند سهم، نقش و جایگاه تاریخی ایران را از جاده ابریشم حذف کند.

وی افزود: خیلی ها تلاش کردند که بگویند می توان ایران را دور زد و بدون ایران کریدور تعریف کرد اما جاده ابریشم یکی از مهمترین و موثر ترین تجربه های تمدنی بشر بوده و هر کس امروز به دنبال احیای جاده ابریشم است باید به این تمدن توجه کند و باید بداند که می توان جاده ابریشم را احیا کرد اما آنچه کانون تاریخی و تمدنی جاده ابریشم بوده است را نادیده گرفت. قطعاً ایران باید در جاده ابریشم نقش کلیدی داشته باشد.

دکتر جهانگیری روابط جمهوری اسلامی ایران با چین را روابط راهبردی توصیف کرد و با بیان اینکه چین شریک نخست تجاری ایران است به ۳۷ میلیارد دلار حجم مبادلات تهران و پکن اشاره و خاطر نشان کرد: ما علاقمند هستیم روابط خود را با چین و کشورهای آسیای میانه ارتقا دهیم و همبستگی ما با این کشورها به معنای آن است که هیچ تحریمی علیه ملت ایران کارساز نخواهد بود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: این اشتباه آمریکا است که تصور می کند می تواند کشوری مانند ایران با ظرفیت های گسترده را به زانو درآورد. ایران تاکنون نه به کسی زور گفته و نه اهل زور شنیدن است. جمهوری اسلامی ایران می خواهد کشوری مستقل باشد و از حقوق بین المللی و حقوق ملت خود استفاده کند و زیر بار حرف زور هیچ کشوری نخواهد رفت.

وی با اشاره به مذاکرات ۱۸ ماه ایران و کشورهای ۱+۵ و توافق برجام گفت: مذاکرات، استدلال ها و توافق بوجود آمده نشان داد که ما کشوری اهل گفتگو، مذاکره و منطق هستیم اما اهل تسلیم حرف زور و حرف بی منطق نیستیم و حاضر نیستیم حقوق ملت خود را قربانی زورگویی دیگران کنیم.

دکتر جهانگیری با تاکید بر اینکه باید کریدور های مختلف حمل و نقلی کشور را افزایش دهیم به فعالیت گسترده بنادر جنوب کشور اشاره کرد و گفت: علاوه بر بنادر شهید رجایی، امام خمینی(ره) و خرمشهر، حجم ظرفیت بندر چابهار در طول چند سال اخیر چند برابر افزایش یافته و از ۲.۵ میلیون تن به ۸ میلیون تن رسیده و هنوز نیز روند توسعه را طی می کند و خطوط ریلی آن به راه آهن سراسری کشور متصل شده و برنامه ریزی برای اتصال آن به راه آهن افغانستان و آسیای میانه نیز انجام شده است.

معاون اول رییس جمهور با تبریک به خاطر افتتاح و راه اندازی کریدور چین ـ قزاقستان ـ ایران، از دست اندرکاران و تلاشگران اجرای این برنامه قدردانی کرد و گفت: ایران کشوری نیست که با وجود ظرفیت های متعدد و کریدور های مختلف حمل و نقلی بتوان آن را محدود کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز