خبرگزاری کار ایران

وزیر اقتصاد:

تولید‌کنندگان کنار مردم بایستند/ افرایش قیمت‌ها بی‌رویه باشد اسم واردکننده و عرضه‌کننده را به مردم می‌گوییم

asdasd
کد خبر : ۶۳۷۶۸۴

وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد: اقلام ضروری مردم وارد می‌شود مهم ردیابی قیمت‌ها و ذخیره آن‌هاست تا مردم گران نخرند. تولید‌کننده باید کنار مردم بایستد کالای مطلوب تولید و با قیمت مناسب عرضه کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،‌ مسعود کرباسیان در نشست خبری مشترک با نوبخت و وزیر نیرو گفت: ما درچه شرایطی هستیم؟ آقای دکتر نوبخت اشاره داشتند شکل کار عوض شده است. آمریکا به هیچ تعهدی و وفاقی پایبند نیست، این‌ها بحث‌شان کشورها نیست با بانک و شرکت‌ها مذاکره می‌کنند.

وزیر اقتصاد و دارای گفت: ما متعهد ایستادیم تا به تواققات خود پایبند باشیم و برای آن تلاش کنیم.

وی ادامه داد: یازده میلیارد دلار صادرات ما در سه ماه سال جاری بوده است که نزدیک به ۱۵ درصد رشد داشته است.

کرباسیان ادامه داد: امسال عمده واردات ما قطعات خودرو بوده است و ۷ درصد رشد داشته است. منطقی نیست افرایش قیمت داشته باشیم. وقتی تولید داشتیم ، قیمت واردات ثابت بوده است و این یعنی رشد.

وی تاکید کرد: باتوجه به شعار سال، سیاست ما حمایت از کالایی داخلی است. آیا ما کار دیگری می‌توانستیم انجام دهیم؟ دولت به خاطر این فضای روانی گروه‌بندی کالایی را مطرح کرد.

وزیر اقتصاد و امور دارایی خاطرنشان کرد: ما یک سری کالای اساسی داریم که با ارز ۳هزار و ۸۰۰ وارد می‌شود و با اختصاص هزار میلیارد دلار تخصیص صورت می‌گیرد. یک سری کالایی هستند که ضروری است و با ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان وارد می‌شود که عمدتا هم مواد اولیه است.

کرباسیان گفت: صادرکنندگان ملزم نیستند ارز خود را به بانک بفروشند. آن‌ها می‌توانند اظهارنامه صادراتی خود را در بورس عرضه کنند. صادرکننده مورد حمایت قرار می‌گیرد زیرا مابه التفاوت گیرش می‌آید.

وزیر اقتصاد ادامه داد: دسته چهارم کالایی هستند که ضروت ندارد. اقلام ضروری مردم وارد می‌شود مهم ردیابی قیمت‌ها و ذخیره آن‌هاست تا مردم گران نخرند. تولید کننده باید کنار مردم بایستد کالای مطلوب تولید و با قیمت مناسب عرضه کند.

کرباسیان ادامه داد: منابع ارزی را مدیریت و اولویت‌بندی کردیم. قرار شده روزانه میزان واردات ، نوع و ارزشش اعلام شود.

وزیر اقتصاد و امور دارایی ادامه داد: کالاهای وارداتی با ارز ۴ هزار و ۲۰۰  شامل قطعات خودرو، ذرت دامی ، برنج ، کنجاله، سویا، تلفن همراه، جو، ماشین آلات ، لوازم خانگی، روغن دانه آفتاب گردان، بنزین و مواد اولیه صنعت است.

کرباسیان در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا با افزایش غیر قانونی قیمت‌ها برخورد خواهد شد، گفت: یک عده‌ای می‌خواهند  نفع‌طلبی کنند، ما کالا را با ارز چهار هزار و دویست تومانی وارد می‌کنیم نباید با سود بیشتری به دست مردم برسد. مبارزه با این کار تنها دست دولت نیست، اصناف و مشاغل و سامانه ۱۲۴ باید کمک کنند.

وزیر اقتصاد و دارای گفت: اگر افرایش قیمت‌ها بی‌رویه باشد ما اسم واردکننده و عرضه‌کننده را به مردم می‌گوییم همان اتفاقی که سر تلفن همراه افتاد، دلیل ندارد با ارز چهار هزار و دویست تومانی وارد شود اما به قیمت دیگر به فروش برسد.

وی تاکید کرد: باید رسیدگی و برخورد کنیم. مردم باید به ما هم کمک کنند.

وی در خصوص مقابله با افزایش قیمت‌ها باتوجه به اتفاقات اخیر در بازار گفت: سیاست رئیس‌جمهور این است که کالاهای اساسی با ارز ۴۲۰۰ تومان وارد و تامین شود، پیش‌بینی ماهم از نوسانات در حوزه نرخ پنج درصد است.

وزیر اقتصاد و امور دارایی تاکید کرد:  این ارز حتما تامین می‌شود و بر اساس آمارهای این ارز تامین شده است.

وی خاطرنشان کرد: تلفن همراه با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شده و واردات این نوع کالا در سه ماه نخست سال نسبت به سال گذشته ۱۹۴ درصد رشد داشته است.

کرباسیان با اشاره به اتفاقات روز گذشته بازار بزرگ گفت: دیروز در بازار اتفاقاتی رخ داد، چه مشکلی وجود داشت؟ ارز ۴۲۰۰ تومانی که تامین شده بود مشکل کجاست؟

وی تاکید کرد: ما باید از ابزار نظارتی استفاده و فضای روانی حاکم بر اقتصاد را کنترل کنیم. قیمت‌ها نباید تغییر کند. ما از حالا برای رفع مشکلات ناشی از تحریم‌ها در حال برنامه‌ریزی هستیم.

وزیر اقتصاد و امور دارایی با اشاره به مطرح شدن اقتصاد کوپنی،‌ گفت: اکنون ضرورتی ندارد، مردم حرف اول مملکت ما هستند ما نباید افزایش قیمت داشته باشیم، وقتی کسی کاری را انجام می‌دهد نباید به همه نسبت دهیم .

وی تاکید کرد: ما اطلاعات واردات کالا با دلار ۴۲۰۰ تومانی را به تدریج روی سایت‌مان قرار می‌دهیم اما فعلا نمی‌خواهیم نامی از واردکنندگان بیاوریم ولی اگر لازم باشد این اسامی را هم اعلام می‌کنیم تا مردم در جریان قرار گیرند، مانند موضوعی که روزهای اخیر درباره واردکنندگان موبایل رخ داد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: دولت با کسانی که بخواهند از راه‌های غیرقانونی عمل کنند، برخورد خواهد کرد، باید قیمت‌ها از سوی تولیدکنندگان شفاف اعلام شود و آنان برچسب قیمت بر کالاها بزنند تا در مکانیزم رسیدگی به شکایات نیز کار به درستی انجام شود.

وی با اشاره به حضور مردم در پیشگیری از افزایش قیمت‌ها گفت: مردم باید به طور کامل در جریان چگونگی تامین کالاها و قیمت‌ها باشند و با طراحی مکانیزمی که در گمرک در نظر داریم چگونگی ورود کالا، میزان ورود آن و کسی که کالا را وارد کرده مشخص شود.

کرباسیان ادامه داد: دولت با امکاناتی که داشت موضوع برجام را دنبال کرد و امروز همه از منافع آن می‌توانند استفاده کنند، برخی مطرح می‌کنند که فلان شرکت با اتفاقات اخیر در مورد برجام از کشور خارج شده و می‌گویند که دیگر فعالیتی در ایران نمی‌کنند اما ما وقتی موضوع را پیگیری می‌کنیم، می‌بینیم که این شرکت همچنان در حال فعالیت است اما چنین ادعاهایی نیز مطرح می‌شود. من ظرف یک ماه اخیر چهار بار به مجلس رفتم و توضیحاتی را ارائه کردم تا بتوانیم با همدلی کارها را پیش ببریم، ما امروز نیازمند همدلی هستیم تا بتوانیم مشکلات را پشت سر بگذاریم.

وی افزود: باید مکانیزم‌های تولید ، عرضه و تامین ارز مشخص شود، باید تولیدکننده بیاید و این موارد را مطرح کند و به این سوالات پاسخ دهد. ما توقع جدی‌مان این است که با حمایت‌هایی که انجام می‌دهیم تولیدکننده بتواند جوابگوی انتظارات مردم باشد. البته این به معنای این نیست که بگوییم همه کارهایمان بی‌عیب است، خیر ما از نقد حمایت می‌کنیم تا کارمان را اصلاح کنیم.

کرباسیان افزود: ممکن است ما نتوانسته باشیم ارز را به درستی در جایی برای تولیدکننده تامین کرده باشیم و بروکراسی‌مان ایرادی در جایی داشته باشد بنابراین می‌گوییم که تولیدکننده این مسائل را مطرح کند تا ما ببینیم کارهایمان را به خوبی پیش برده‌ایم یا ایراداتی هم وجود داشته است.

وی همچنین در خصوص ایجاد بازار ثانویه برای ارز و عرضه با نرخ های بالای ۶۰۰۰ تومان، گفت: ما ارز را همان ۴۲۰۰ تومان ارائه می‌کنیم و راجع به بازار ثانویه در این زمینه تصمیم‌گیری نکردیم و اگر قرار باشد در این زمینه تصمیم جدیدی بگیریم آن را اعلام می‌کنیم پس اگر چنین چیزی گفته شده درست نیست و ما تصمیمی در این زمینه نگرفتیم.

وی درباره بازگشت ارز صادراتی، عنوان کرد: تصمیم ما درباره این‌که صادرکننده اظهارنامه صادراتی خود را به بورس وارد کند یکی از این مکانیزم‌هاست که واردکننده کالاهای دسته سوم می‌تواند این اظهارنامه را خریداری کند. مشوق‌هایی هم برای این کار در نظر گرفته‌ایم، معافیت مالیاتی صادرکننده، نبود مالیات بر ارزش افزوده برای صادرات، نبود استرداد حقوق گمرکی و کسب درآمد برای صادرکننده برخی از این مشوق‌هاست.

وزیر اقتصاد و دارایی همچنین درباره تفاوت در ثبت سفارش و واردات گفت: ثبت سفارش به عنوان ثبت آمار تلقی می‌شود و لزوما ثبت سفارش به واردات منجر نمی‌شود. ماهیت ثبت سفارش، ثبت آماری است. زمانی که من گمرک بودم ۱۲۰ میلیارد دلار ثبت سفارش شده بود اما واردات ما ۴۲ میلیارد دلار بود. ثبت سفارش هیچ التزامی برای دولت و واردکننده ایجاد نمی‌کند و یک بحث آماری است. برخی افراد ثبت سفارش انجام می‌دهند تا در این صف قرار بگیرند.

وی خاطر نشان کرد: افزایش نرخ ارز بر اظهارنامه اضافه می‌شود، ممکن است فرد صادرکننده اظهارنامه آن را در بورس بفروشد و ارز را هم همراه آن به فروش برساند اما اگر ارز را بفروشد، پول ارز را دریافت می‌کند اما اگر اظهارنامه را بفروشد پول آن را دریافت می‌کند پس ممکن است که لزوما ارز را به فروش نرساند.

وی افزود: ما سقف استفاده از گروه سوم را حداکثر روی چهار یا پنج میلیارد دلار می‌بریم و ما بالغ بر ۱۵ میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات غیرنفتی‌مان ۲۰ درصد می‌شود و از آن ۱۵ میلیارد دلار ما برای پنج میلیارد دلار برنامه‌ریزی می‌کنیم.

کرباسیان درباره ورود صرافی ها به بازار ارز، گفت: صرافی‌ها رسمیت دارند اما تزریق ارزی به آنها انجام نمی‌شود. ما سال قبل ارز آزاد به بازار تزریق می‌کردیم که بتوانیم ریال پول ملی‌مان را حفظ کنیم آن هم در مقابل کسانی که به این پول ملی بی‌توجه بودند. اما از ابتدای امسال پولی به بازار تزریق نکردیم و آن را جزء ذخیره مملکت قرار دادیم.آمادگی داریم برای هر تصمیم که در آینده رخ دهد منابع‌مان را داشته باشیم بنابراین ما عوض اینکه این منبع را تبدیل به ریال یا دلار کنیم که برود در خانه‌ها نگهداری شود داریم در ذخایر نگهداری می‌کنیم تا بتوانیم آن را به عنوان تضمینی برای اجرای سیاست‌ها در زمینه نوساناتی که پیش می‌آید، در نظر بگیریم.

وی تاکید کرد: برگشتن آرامش به جامعه در سطح عمومی اولویت ماست، در حال حاضر مشخص است که چقدر منابع ارزی در اختیار داریم و باید آن را چگونه مدیریت کنیم و در همه زمینه‌ها از ارز مسافرتی گرفته تا ارز درمانی و ارزی که برای رانندگان ترانزیت در نظر گرفته‌ایم همه موارد را درصدد هستیم که با مدیریت درست کنترل و توزیع کنیم.

وی درباره حذف ارز مسافرتی در آینده، گفت: ما باید نسبت به اتفاقات و رویدادها انعطاف داشته باشیم. روز اول راجع به ارز صادراتی نظرمان چیز دیگری بود اما الان نظرمان چیز دیگری است. درباره ارز مسافرتی باید بگویم با توجه به بازخوردهایی که دریافت کردیم تصمیم جدیدی نگرفته‌ایم.به هر حال ممکن است ارز مسافرتی طور دیگری شود از جمله اینکه کارت اعتباری برای مسافران در نظر بگیریم و رایزنی کرده‌ایم که عوض اینکه پول نقد به مردم بدهیم کارت اعتباری به آنان تحویل دهیم و در این زمینه با بانک مرکزی مذاکراتی انجام دادیم. یا اینکه مذاکراتی با ترکیه، روسیه و کشورهای دیگر داشتیم که پول ملی دو کشور به صورت کارت اعتباری فعال شود و مسافران بتوانند از آن استفاده کنند که راجع به همه این موارد در حال تصمیم‌گیری هستیم و ان‌شاءالله امیدواریم که آن را به نتیجه برسانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز