خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

پرداخت یارانه‌ها، حقوق شاغلان و بازنشستگان تا قبل از عید فطر/ با لب خندان پول‌های بازنشستگان را می‌دهیم/ قوه قضاییه با هتاکان برخورد کند

asdasd
کد خبر : ۶۳۲۴۹۳

سخنگوی دولت از پرداخت حقوق شاغلان و بازنشستگان و یارانه‌ها تا قبل از عید فطر خبر داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد باقر نوبخت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در روز جهانی قدس گفت: فصل مشترکی بین همه ادیان و ملل درخصوص ظلمی که به مردم فلسطین روا می‌‌‌شود، وجود دارد و امید داریم ان‌شالله جامعه بشری دست به دست و ابرهای بی‌‌‌‌‌عدالتی کنار برود.

یارانه‌ها، حقوق شاغلان و بازنشستگان تا قبل از عید فطر پرداخت می‌‌شود

وی با اشاره به عید سعید فطر اظهار داشت: تمهید مقدمات بین سازمان برنامه و بودجه و خزانه شده است تا دستور رئیس‌‌جمهور اجرایی شده و حقوق بازنشستگان عزیز، یارانه‌‌‌‌‌ها و حقوق کارکنان دولت که رقم سنگینی است، همه حقوق به اضافه درصدی که افزایش یافته است، تا قبل از عید فطر پرداخت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: این افزایش که نیاز به استسفاریه مجلس داشت، دوماه به تعویق افتاد که ان‌شاالله احکام را صادر کنند که ما بتوانیم تا روز پنج‌‌‌شنبه واریز کنیم.

شاغلان و بازنشستگان افزایش ۱۰ درصدی حقوق را دریافت می‌‌کنند

نوبخت ادامه داد: درخصوص بازنشستگان افزایش ۱۰ درصدی صورت گرفت، که علاوه بر حقوق این اضافات را نیز دریافت خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه می‌‌‌دانید ما برای همسان‌‌‌سازی و یکسان‌‌‌سازی خودمان را موظف می‌‌‌دانیم که جبران کنیم، تصریح کرد: ما به مجلس لایحه‌‌‌ای دادیم که علاوه بر سنوات همسان‌‌سازی صورت بگیرد که شورای نگهبان محترم نپذیرفت. دولت تاکید دارد که این اتفاق بیفتد. 

متوسط فروش نفت ایران در حال حاضر ۶۳ الی ۶۴ دلار است

سخنگوی دولت با اشاره به فروش نفت ایران خاطرنشان کرد: متوسط فروش نفت ما در حال حاضر ۶۳ الی ۶۴ دلار است و نسبت به زمانی که نفت بالای بشکه‌‌‌ای ۱۰۰ دلار فروخته می‌‌‌شد طبیعتا کسری‌‌های داریم.

وی با بیان اینکه پاداش بازنشستگان تاکنون سه هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای ۴۱ هزار نفر فرهنگیان برآورد شده است که تا سایر بازنشستگان پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می‌‌‌شود، ابراز داشت: ما با لب خندان پول‌های بازنشستگان را می‌دهیم تا نگویند دولت برای پول دادن به مردم عزا گرفته است. 

هیچ دولتی نیست نخواهد پول بازنشستگان را پرداخت نکند

معاون رئیس‌جمهور با بیان اینکه عمدتاً پاداش بازنشستگی مربوط به فرهنگیان است، عنوان کرد: برای ۴۱ هزار نفر مبلغ ۳۴۰۰ میلیارد تومان و برای بقیه بازنشستگان مبلغ دو هزار میلیارد پرداخت می‌شود. با وزیر آموزش و پرورش صحبت کردیم تا نیمه اول سال این مبلغ را پرداخت کنیم و ان‌شالله در تا پایان شهریور همه پاداش‌‌‌‌ها پرداخت شود.

نوبخت افزود: کاش توانایی دولت بود که همین الان بگویم امروز همه را پرداخت می‌کنیم اما محدودیت داریم، هیچ دولتی نیست نخواهد پول بازنشستگان را پرداخت نکند.

بودجه امسال نسبت به سال‌‌‌‌های گذشته نوآوری‌‌‌هایی دارد 

وی درخصوص پرداخت به طراحی عمرانی یادآور شد: در سه ماه اول سال ۹۷ تاکنون ۲۸ هزار میلیارد تومان پرداخت شده که از این رقم سه هزار و ۱۳۹ میلیارد تومان نقد و ۲۱ هزار میلیارد تومان به صورت انواع اوراق پرداخت شده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: بودجه امسال نسبت به سال‌‌‌‌های گذشته نوآوری‌‌‌هایی دارد که قابل اهمیت و توجه است و همه تلاش‌مان این است که با اعمال محدودیت‌‌‌‌ها بهترین کار را انجام دادیم.

دو میلیون و ۸۵ تن گندم خریداری شده است

نوبخت درباره آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم بیان کرد: تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه سال جاری، دو میلیون و ۸۵ تن گندم به ارزش سه هزار و ۵۶۵ میلیارد تومان خریداری شده که هزار و ۷۶۵ میلیارد تومان طلب گندم کاران مانده است.

وی درخصوص مبادلات ارزی گفت: تا تاریخ ۲۰ خرداد ماه، ۱۰ میلیارد و ۹۵۹ میلیارد تومان از محل بانک مرکزی با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان ثبت کالا صورت گرفت که چهار هزار میلیارد و ۷۹۹ میلیون دلار از محل صادرات غیرنفتی تامین شد. تاکنون ۸  هزار میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار پرداخت شده است.

نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند؟

معاون رئیس‌جمهور درباره سیاست‌های امریکا نیز اظهار داشت: دشمن سیاست جنگ روانی را در پیش گرفته است. ما نباید به آتش آنان دامن بزنیم. آن زمان هم برجام امضا شد برخی از بدخواهان قراردادهای خود اجرایی نکردند، امروز هم با کسی روبه‌‌‌‌رو هستیم که در هواپیما با یک توئیت امضا خود را پس می‌‌‌گیرد.

نوبخت با تاکید بر اینکه نمی‌دانم رهبر کره شمالی با چه کسی دارد مذاکره می‌کند، تصریح کرد: این شخص نماینده فهیم آمریکا نیست، امیدواریم خود ملت آمریکا فکری برای او کنند. آدم‌‌‌های کوچکی جاهای بزرگی قرار گرفته‌‌‌اند.

رشد صادرات ما بیشتر از واردات ما بوده است

وی درخصوص تزار بازرگانی خاطرنشان کرد: رشد صادرات ما بیشتر از واردات ما بوده است. ۴۰ سال است که مردم ایستاده‌‌اند و بی‌‌‌جهت شایعه‌‌پراکنی نکنید که پرداخت‌‌‌‌ها صورت نخواهد گرفت، چرا می‌‌‌خواهید پیام بفرستید که پول ما ارزش ندارد؟ ما از این مقطع عبور خواهیم کرد و به گزارش بانک جهانی استناد می‌کنم که در چند روز گذشته بالای چهار درصد رشد اقتصادی ایران تأکید کرد.

هتک حرمت‌کنندگان به صالحی خائن هستند

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره هتک حرمت از رئیس سازمان انرژی اتمی ابراز داشت: درخصوص این رخداد واقعا موهن و غیرقابل توجیه چند نفر نسبت به شخصیت‌های خدوم و دانشمندان هسته‌‌‌‌ای نظام باید گفت این اقدام بدون تردید از سوی جریان قلیلی صورت گرفت، آنها به این سرمایه اهانت و حرکت روز قدس را مخدوش کردند. 

نوبخت با بیان اینکه صالحی انسانی است که اخلاق اسلامی را در سرلوحه خود قرار داده است، تصریح کرد: این افراد به چنین فردی اهانت کردند. وقتی یک جمعیت این چنین بزرگ با دهان روزه اعلام برائت کردند شما دیدید رسانه‌‌‌ها یک کادر کوچک را به جای حرکت پاکی که ملت بزرگ ما انجام داد، نشان دادند. اینها خائن هستند. مشاهده کردید که حرکت بزرگ ملت ما چگونه تحت‌‌‌الشعاع این حرکت قرار گرفت.

قوه قضاییه با هتاکان برخورد کند

وی خطاب به هتاکان صالحی خاطرنشان کرد: چنین آدم‌هایی در طول تاریخ بوده‌اند و ائمه اطهار را نیز مورد اهانت قرار دادند، ما حتی از نظر سیاسی اختلافی داشته باشیم ۳۶۴ روز سال برای شما، اما اجازه دهید یک روز سال صدای واحدی از کشور شنیده شود، اینکه از سوی مقامات رسمی برای اینها اقدامی صورت گیرد امیدوارم قوه قضائیه اقدامی انجام دهد. 

سخنگوی دولت درباره احکام صادر شده برای دانشجویانی که در اعتراضات دی ماه بازداشت شدند، ابراز داشت: باید برای جلوگیری از موج دشمنان دستانمان را به هم دهیم، اینجا استقلال قوا مطرح است اما در جلسات مشترک پیگیری می‌کنیم. این عزیزان فرزندان ما هستند و شاید در برخی از مواقع تحمل‌‌‌‌شان کم شود و حرفی بزنند. ما نباید کاری کنیم که روح آشفته ناآرامشان دچار تلاطم بیشتری شود ما باید با عطوفت با این عزیزان برخود کنیم. 

 

تبدیل نقدینگی باعث به وجود آمدن حباب‌‌‌ها قیمت سکه، ماشین و ارز شده است

نوبخت درباره راه‌‌‌‌اندازی وبسایتی از سوی اسرائیل به زبان فارسی درخصوص بحران آب بیان کرد: رژیمی که دانشمندان هسته‌‌ای ما را می‌کشد می‌‌خواهد مشکل آب را حل کند؟ واقعا چه مغز کوچکی در کله بزرگ آنها قرار دارد. جز پوزخند چه می‌‌توان کرد. 

وی در مورد افزایش قیمت مسکن، خودرو و سکه نیز یادآور شد: تبدیل نقدینگی و سرمایه مردم به این بازارها باعث به وجود آمدن این حباب‌‌‌ها شده و وظیفه دستگاه‌‌‌‌‌‌های نظارتی است که با مسببان این افرایش قیمت‌‌‌ها برخورد جدی داشته باشد. رییس‌‌‌جمهور از سازمان تعزیرات خواسته که ملت بی‌‌‌دفاع را در برابر این افراد قرار ندهند. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه کرد: ما معتقد به این هستیم که اقتصاد باید در دستان مردم باشد اما اینگونه نیست که کنار بنشینیم که اقتصاد را عده‌‌‌ای تخریب کنند. دولت نظارت و کنترل را انجام می‌‌دهد و از ملت در برابر کسانی که می‌‌خواهند ظلم کنند، دفاع می‌‌کند.

روسای‌‌‌جمهور چین و روسیه بارها اعلام کرده‌‌‌‌اند همچنان برجام حفظ شود 

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در حالی که وزارت امور خارجه در حال رایزنی با اروپایی‌ها است، شاهد بودیم شرکت‌های روسی که با ایران قرارداد بسته بودند با تهدید امریکا به همکاری خود با ایران پایان دادند. از طرف دیگر چینی‌ها نیز سکوت کرده‌اند. آیا برنامه‌ای برای گرفتن ضمانت از سوی روسیه و چین وجود دارد؟ عنوان کرد: از شش کشور مقابل ایران تنها آمریکا از آن خارج شده اما بقیه اعتقاد به ماندن در برجام دارند. 

وی با بیان اینکه قرار شد مدت کوتاهی مذاکرات انجام شود، گفت: روسای‌‌‌جمهور چین و روسیه بارها اعلام کرده‌‌‌‌اند همچنان برجام حفظ شود و اتحادیه اروپا هم در کنار این سه کشور قرار دارد

مهم حفظ منافع است

این عضو شورای عالی امنیت با بیان اینکه فعلا قرارمان این است که با وجود این است برجام بماند و منافع را تامین کند و بدانیم چه شرکت‌‌هایی می‌‌‌مانند و چه شرکت‌‌‌های می‌‌‌روند، اظهار داشت: مهم منافعی است که تعریف شده حال اینکه توتال برود و شرکت دیگری بیاید، مهم حفظ منافع است. این فرصت را به طرف مقابل داده‌‌‌ایم تا با روش عقلانی و قواعد بین‌‌‌‌‌المللی تصمیم‌‌‌گیری کنیم.

نوبخت ادامه داد: آموزش‌های ما بر اساس آموزه‌های دینی است. عقد اخوتی با کسی ببندیم در آن می‌‌‌مانیم. تا زمانی که طرف‌مان خلف وعده کند فرصت داده شده باید ببینم چه می‌‌‌شود. 

ما با تروریسم مبارزه کنیم

 

وی درباره تعویق افتادن لایحه پیوستن ایران به لایحه FATF  و لوایح چهارگانه تصریح کرد: این لوایح برای دولت بسیار مهم است، ایا ما پولشویی را تائید می‌‌‌کنیم؟ خیر. آیا ما منابع دوست داریم منابع تروریسم را تامین کنیم تا فشنگ بخرند در سر مردم خالی کنند؟ خیر . ما با تروریسم مبارزه کنیم.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما به طرفین گفته‌‌‌ایم تروریسم آن چیزی است که خودمان تعریف می‌کنیم، خاطرنشان کرد: از نظر ما خود رژیم صهیونیستی تروریست است، ما با تعریف از قانون خودمان تروریسم را تعریف می‌کنیم. در کشور تفاوت نگاه وجود دارد و سال گذشته این دو تفکر کنار هم قرار گرفتند و مردم نشان دادند که چه تفکری را می‌‌‌پسندند. 

باید با با پول‌‌‌های نامشروع مقابله کنیم

نوبخت ادامه داد: باید ببنیم نگاه اکثریت مجلس چیست و ما فکر می‌کردیم که باید به نمایندگان بتوانند تائید کنند و امیدواریم بتوانند با نگاه سنجیده تصمیم‌‌‌گیری کنند.

وی درخصوص شفاف‌‌‌سازی و مقابله با پول‌‌‌های نامشروع گفت: بله باید این کار را انجام دهیم و قبول هم داریم. اگر گفتیم در حساب مردم سرک نمی‌‌‌کشیم برای پول‌‌‌های کثیف این را نگفته‌‌‌ایم باید بر این بخش نظارت داشته باشیم.

دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت فروش داشته‌‌ایم

رئیس سازمان برنامه و بودجه درخصوص فروش نفت در دو ماه گذشته اظهار داشت: تا این لحظه دو میلیون و ششصد هزار بشکه نفت فروش داشته‌‌ایم که در زمان قبل برجام این فروش یک میلیون بشکه بود که داشت به صفر می‌‌‌رسد و به نفت در برابر غذا داشتیم می‌‌رسیدیم. 

نوبخت در پاسخ به این سوال که اخیرا دولت اتریش اقدام به تخریب تعدادی از مساجد زده است. موضع جمهوری اسلامی ایران در این زمینه چیست؟ تصریح کرد: مساجد پایگاه مسلمانان است و باید این پایگاه‌ها را در همه جا داشته باشیم و احترام به مذاهب و اعتقادات مذهبی نهاد همه اهل کتاب است. 

وی با اشاره به اینکه غلظت این نگاه اعتقادی گاهی در دولت‌‌‌های مختلف متفاوت است، خاطرنشان کرد: دولت فعلی اتریش با نگاه سیاسی خاصی به مسائل نگاه می‌‌کند. ما هیچ گاه از بستن مساجد و اخراج امامان جماعت استقبال نمی‌‌‌کنیم اما گفته می‌‌شد این مساجد و مراکز عمدتا از سوی دولت ترکیه پشتیبانی می‌‌‌شدند. با همه این اوصاف موضع ما نسبت به آزادی مذاهب و آزادی فعالیت‌‌‌های اسلامی در کشورهای دیگر کاملا روشن است و بر آن تاکید می‌‌‌کنیم و بسیار نگرانیم که یک چهره کریه از اسلام را در قالب داعش به جهان نشان دادند که هیچ شباهتی با چهره مهربان اسلام ندارد و این امر برای مخدوش کردن اسلام راستین است تا با ایجاد یک اسلام جعلی و خشن بگوند این همان اسلامی است که مسلمانان و جمهوری اسلامی ایران آن را تایید می‌‌کند.

واکنش به استعفای وزیر بهداشت از دولت

سخنگوی دولت درخصوص اظهارات محمود صادقی درخصوص مسکوت ماندن لوایح چهارگانه ابراز داشت: بنده نمی‌‌‌توانم درخصوص اظهارات آقای صادقی سخنی بگویم. دولت دوست دارد این لوایح تصویب شود.

نوبخت درباره استفعا وزیر بهداشت بیان کرد: سال‌‌‌ها این سخنان درباره وزرای دولت گفته می‌‌‌شود. 

قیمت آرد گران نشده است

وی درخصوص بازگشت کارت سوخت به جایگاه‌‌ها یادآور شد: این امر بیشتر درخصوص مباحث اجرایی است.

معاون رئیس‌جمهور درباره گرانی قیمت نان عنوان کرد: قیمت آرد گران نشده است و خرید تضمینی گندم برای همین است تا نان گران نشود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز