خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار رئیس جمهور روسیه:

بعد از خروج آمریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام دارد/ قدردانی از برنامه‌ریزی خوب روسیه برای برگزاری جام جهانی فوتبال

asdasd
کد خبر : ۶۳۱۳۸۳

روسای جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه ، روابط دو کشور را در همه عرصه ها رو به گسترش خواندند و با تاکید بر ضرورت و اهمیت بیش از پیش همکاریهای دوجانبه و منطقه ای تهران – مسکو، اظهارداشتند که چشم انداز این همکاریهای مشترک بویژه در حوزه اقتصادی، روشن و رو به توسعه است.

به گزارش ایلنا، حجت‌‌الاسلام حسن روحانی عصر شنبه در دیدار ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه گفت: روابط دو کشور در تمام ابعاد در حال توسعه است و دو کشور در حوزه سواپ انرژی، دفاعی و بخش ترانزیت، ظرفیت‌‌‌های فراوانی برای توسعه همکاری دارند و تهران از سرمایه‌‌‌گذاری شرکت‌ها و بخش خصوصی روسیه استقبال می‌‌‌کند.

رئیس‌‌‌جمهور در این دیدار که در حاشیه اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در شهر چیندائو چین برگزار شد، سازمان همکاری شانگهای را مجموعه موثری برای امنیت و توسعه منطقه دانست و اظهار داشت:ایران به مشارکت موثر خود در این سازمان ادامه خواهد داد.

روحانی با بیان اینکه ایران از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در چارچوب تجارت آزاد استقبال می‌‌‌‌‌کند، تصریح کرد: در موضوع ترانزیت، پیوستن روسیه به کریدور ریلی شمال – جنوب فرصت‌‌‌های بزرگی برای همکاری اقتصادی با شرق ایجاد خواهد کرد.

رئیس‌‌‌جمهور همچنین با اشاره به نقش مهم روسیه در توافقنامه برجام خاطرنشان کرد: ایران طبق گزارش‌‌‌های آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی به تعهداتش در چارچوب برجام عمل کرده و بعد از خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا، مسکو نقش مهمی در استحکام برجام و اجرای تعهدات طرف‌های مقابل دارد.

روحانی تداوم روابط و همکاری های چند جانبه ایران و روسیه در حوزه امنیت و توسعه همکاری‌‌‌های منطقه‌‌‌‌ای را حائز اهمیت برشمرد و ابراز داشت: همکاری ایران و روسیه در مبارزه با داعش و سایر گروه‌‌‌‌های تروریستی در منطقه موثر و نتیجه‌‌بخش بوده است و این همکاری‌‌ها ادامه خواهد یافت.

رئیس‌‌‌جمهور از برنامه‌‌‌ریزی خوب روسیه برای برگزاری جام جهانی فوتبال تشکر و ابراز امیدواری کرد که این دوره از بازی‌‌ها به خوبی و با موفقیت برگزار شود.

رئیس‌‌‌جمهور روسیه نیز در این دیدار با تاکید بر اینکه مسکو به همکاری با ایران در حوزه‌‌‌‌های اقتصادی، سواپ انرژی و دفاعی ادامه خواهد داد، روابط دو کشور را در همه عرصه‌‌‌های مورد توافق رو به توسعه خواند و بیان کرد: چشم‌‌‌انداز خوبی در همکاری‌های دو کشور در همه عرصه‌‌‌ها و از جمله اقتصادی وجود دارد.

ولادیمیر پوتین با بیان اینکه کمیسیون مشترک همکاری‌‌‌ها در همه جهت مقدمات نشست آتی را برنامه‌‌‌ریزی می‌‌کند، علاقه‌مندی مسکو به مشارکت در پروژه ترانزیتی راه کریدور شمال – جنوب را مورد تاکید قرار داد و یادآور شد: مسکو همچنین از عضویت و دائمی شدن موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا حمایت می‌‌کند.

وی خروج آمریکا از برجام را اقدامی یکجانبه و غیرقانونی برشمرد و عنوان کرد: مسکو به گفت‌‌وگو با سایر طرف‌‌ها برای حمایت از برجام ادامه می‌‌‌دهد.

رئیس‌‌‌جمهور روسیه همچنین به موضوع عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای اشاره کرد و گفت: ایران سال‌ها به عنوان عضو ناظر مشارکت خوبی در سازمان همکاری شانگهای داشته و موضع روسیه حمایت از عضویت کامل تهران در این سازمان است.

پوتین همفکری و همکاری روسیه با ایران در جهت تحکیم ثبات در منطقه را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: این همکاری‌های منطقه‌‌‌ای از جمله در موضوع حل و فصل بحران سوریه، ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از برگزاری هفته زبان فارسی در روسیه در آینده‌‌‌ای نزدیک خبر داد.

رئیس جمهور روسیه با ابراز خرسندی از حضور تیم ملی فوتبال ایران در روسیه تصریح کرد که امیدواریم جام جهانی خوبی در پیش داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز