خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد دیه کشور:

تاکنون ۱۱۳ هزار نفر از محکومین غیرعمد آزاد شده‌اند/ ۱۷ هزار نفر به دلیل چک‌های بدون پشتوانه در زندان هستند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۶۲۰

رئیس ستاد دیه کشور تاکید کرد: هم‌‌‌اکنون ۱۷ هزار نفر به دلیل چک‌های بدون پشتوانه در زندان هستند که اصلاح قانون چک در مجلس صورت گرفت و بررسی آن در اسفندماه ۹۶ به اتمام رسید و هم‌‌‌اکنون به هیات رئیسه رفته و قرار است که در صحن مجلس بررسی شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، سیداسدالله جولایی در حاشیه مراسم رونمایی از سامانه صبر در جمع خبرنگاران گفت: یکی از وظایف ستاد دیه، صبر و بخشش و کمک‌های مردمی است. سال ۹۶ برای آزادی بیش از ۱۰ هزار نفر که مجموع بدهی آنها ۹۷۲ میلیارد تومان می‌شد، تلاش کردیم که توانستیم حدود ۴۰ درصد را با صبر و گذشت بگیریم که مجموع ۳۹۶ میلیارد تومان گذشت گرفته شد و این جز با صبر و تحمل و گفت‌وگو حاصل نشد.

وی با اشاره به آغاز ستاد صبر در سال ۹۳ اظهار داشت: این ستاد متعلق به قوه قضائیه است و تفاهم‌نامه‌ای با آنها صورت گرفت که تاکنون ۹۳۰ نفر به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به حساب واریز کرده‌اند که امیدواریم با رسمی شدن آن و با آگاهی‌های بیشتر مردم بتوانیم بر آزادی‌های مجرمین غیرعمد کمک داشته باشیم.

رئیس ستاد دیه در تشریح روند ستاد صبر تصریح کرد: در این سامانه مشخصات افراد به طور مختصر به صورت رمزی ثبت می‌شود چراکه ما اجازه نداریم که خصوصیات شخصی مردم را نشان دهیم. اما نوع نیاز او مشخص است که مردم بتوانند در این سامانه انتخاب کنند.

جولایی ادامه داد: از زمانی که پول وارد حساب می‌شود، حداکثر ۴۸ ساعت بعد آن فرد آزاد می‌شود چراکه بررسی‌ها و تحقیقات قبلا انجام شده است.

وی با اینکه ما هر روز آزادی زندانیان را داریم، خاطرنشان کرد: ما منتظر این نمی‌مانیم که کسی پول بدهد اما مردم به سامانه‌های دیگر هم کمک کرده‌اند و باعث آزادی هزاران نفر شده‌اند که ما از این به عنوان برکت رفاهی نظام یاد می‌کنیم و بیش از دو میلیارد به حساب ریخته‌اند.

وی درباره نحوه شناسایی مجرمین غیرعمد برای ثبت در سامانه صبر ابراز داشت: در ابتدا ستاد دیه شناسایی را انجام می‌دهد و بعد به ستاد استانی می‌رود و پس از بررسی‌های لازم اگر زندانی دارایی داشت، دارایی او جزو نقدینگی او به حساب می‌آید و مابقی آن هم از نهادهای دیگر مانند بانک‌ها کمک گرفته می‌شود. 

رئیس ستاد دیه افزود: امید داریم با این جلسه‌ای که امروز صورت گرفت مردم با این سامانه آشنایی پیدا کنند و بتوانند در این کار کمک کنند هر چند که تاکنون ۱۱۳ هزار نفر محکومین غیرعمد آزاد شده‌اند. 

جولایی با اشاره به محکومیت‌های جایگزین در قوه قضائیه بیان کرد: ستاد دیه برای رانندگانی که محبوس بوده‌اند در سال ۷۸ به این نتیجه رسید که پیشگیری و درمان را انجام دهد و در سال ۹۵ بخش بیمه شخص ثالث به تایید شورای نگهبان رسید که تا قبل از این قانون ما روزانه ۶۰ نفر راننده وارد زندان می‌شدند اما بعد از تصویب این قانون ورود راننده‌ای را به زندان نداریم. 

وی در پاسخ به سوالی درباره آزادی زندانیان زن در طرح ارمغان یادآور شد: ما الان در طرح ارمغان۳ هستیم و بیش از ۲۰۰ نفر آزاد شدند و همچنان ادامه دارد و فقط زندانیان غیرعمد آزاد می‌شوند و ما هیچ رسالتی نداریم که به مجرمینی که مرتکب جرم عمدی شده‌اند، کمک کنیم.

رئیس ستاد دیه با اشاره به مسائل قانون چک عنوان کرد: هم‌‌‌اکنون ۱۷ هزار نفر به دلیل چک‌های بدون پشتوانه در زندان هستند که اصلاح قانون چک در مجلس صورت گرفت و بررسی آن در اسفندماه ۹۶ به اتمام رسید و هم‌‌‌اکنون به هیات رئیسه رفته و قرار است که در صحن مجلس بررسی شود و اگر به تصویب برسد، امید است که ما بدهکار چک نداشته باشیم. 

جولایی به اصلاح قانون مهریه گفت: پارسال دو هزار و ۵۰۰ نفر آزاد شدند و همچنان بیش از سه هزار نفر بدهکار مهریه در زندان داریم که این معضلی بزرگ برای کشور است. کسی که چک بدون پشتوانه صادر می‌کند به زندان می‌افتد و همسر و خانواده او به دلیل فشارها راهنمایی می‌شوند که مهریه‌شان را به اجرا بگذارند در نتیجه مساله چک، مهریه و نفقه با یکدیگر توام شده و سرنوشت آن خانواده به طلاق و فرزندان طلاق می‌انجامد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز