خبرگزاری کار ایران

رسانه آلمانی «گلوبال هندلزبلات» نوشت؛

اتحادیه اروپا می‌تواند روش چین را در مبادلات تجاری با ایران کپی‌برداری کند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۵۹۵

یک رسانه آلمانی به یک راه آلترناتیو برای پرداخت پول نفت اشاره کرده و نوشت: اتحادیه اروپا می‌تواند روش چین را کپی‌برداری کند.

به گزارش ایلنا، «گلوبال هندلزبلات»، رسانه آلمانی در گزارشی نوشت: «زمان در حال گذر است؛ تهران به اروپا برای ارائه بسته اقدامات لازم برای جلوگیری از تاثیر خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بر اقتصادش فشار می‌آورد و اتحادیه اروپا با اقدامات مبتکرانه به این درخواست پاسخ می‌دهد.»

بر اساس این گزارش اروپا خواستار حفظ درآمدهای نفتی ایران به عنوان اصلی‌ترین منبع درآمد این کشور با درخواست کمک از بانک‌های مرکزی است. در حال حاضر بیشتر فروش نفت به دلار انجام می‌شود و بیشتر این مبادلات هم با کمک بانک‌های آمریکایی است. اما این کار با خروج آمریکا از برجام دیگر ممکن نیست. در نتیجه اروپا قصد دور زدن سیستم‌های مالی آمریکا با خرید نفت از طریق ارز یورو و بدون کمک بانک‌های مالی را دارد.»

بر اساس گزارش این رسانه آلمانی، دور زدن تحریم‌های آمریکا و بانک‌های مالی با ارسال یوروها از طریق بانک‌های مرکزی اروپایی به بانک مرکزی ایران امکان‌پذیر است.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در این باره گفت: « برخی از مدل‌ها در سیستم بانک مرکزی اتحادیه اروپا مورد بازنگری قرار گرفته‌اند. ما درباره میلیاردها دلار پول حرف می‌زنیم. این نظر کمیسیون اتحادیه اروپا بود. در صورتی که این راه درست باشد ما باید آن را در نظر داشته باشیم. »

«میگوئل آریاس کانت» کمیسیونر انرژی اتحادیه اروپا در خلال سفرش به تهران گفته بود که این اتحادیه قصد دارد جدیتش را برای حفظ روابط تجاری با ایران به آنها نشان دهد. 

بانک مرکزی ایران مستقیما هدف تحریم‌های آمریکا قرار نگرفته است. کمیسیون اتحادیه اروپا قصد دارد  پول‌ها را تا جایی که ممکن است ظرف چند هفته به جای چند ماه به ایران منتقل کند. اما کار پیچیده‌ای‌ است. بانک مرکزی اتحادیه اروپا با بیان اینکه انتقال پول با قواعدش سازگار نیست از این کار سر باز زده است. بانک‌های مرکزی کشورهای عضو به ویژه کشورهایی که واردات نفت از ایران دارند از جمله ایتالیا، فرانسه، اسپانیا، یونان وهلند بیشترین سهم را خواهند داشت. 

بر اساس این گزارش دولت آلمان از اظهار نظر در این باره طفره رفته است. منابع اطلاعاتی تنها به تاکید بر مستقل بودن بانک مرکزی آلمان اشاره داشته‌اند. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند که آلمان از طرح آنها حمایت کرده اما نیاز کمتری به ایفای نقش بانک مرکزی در مقایسه با فرانسه و ایتالیا و اسپانیا دارد. 

هندلزبلات در این گزارش نوشت: بانک‌های مرکزی به شدت مردد هستند. آنها از احتمال ورود به ساز و کاری که آنها را در نهایت به کمک به پولشویی سوق می‌دهد، می‌ترسند. از طرفی ایران هنوز به طور کامل به قواعد بین‌المللی در رابطه با پولشویی پایبند نیست. 

این رسانه به یک راه آلترناتیو برای پرداخت پول نفت اشاره کرده و نوشت: اتحادیه اروپا می‌تواند روش چین را کپی برداری کند. چین بزرگترین واردکننده نفت ایران است و همه مبادلاتش را با ایران از طریق پارک کردن یوآن در بانک های چین و خرید کالا از چین در ازای پول نفت انجام می‌دهد. اما ایران نمی‌خواهد همین رویه در اروپا نیز اجرا شود و اصرار دارد که تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته‌ای بر صادراتش تاثیری نگذارد. این امر بعید به نظر می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز